منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، امام خمینی (ره) در سی ام شهریور ماه سال 1367 و پس از پذیرش قطعنامه 598 در پیامی خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد پرداختند. ایشان با برشمردن ابعاد هنر اصیل به تقدیر از هنرمندانی پرداختند که هنرشان را در راه مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام به کار بستند و خود در جبهه نبرد حق علیه باطل به فیض شهادت نائل آمدند. متن کامل این پیام را می توانید اینجا بخوانید.

   

خسرو خسروی رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه سوره با اشاره به پیام امام خمینی (ره) خطاب به هنرمندان گفت: مقطع زمانی این پیام که پس از جنگ تحمیلی صادر شده، در برهه ای است که کشور نیاز به بازسازی داشت و فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و البته که بازسازی هنر و فرهنگ با بازسازی های فیزیکی و شهرسازی و اینگونه ساخت و سازها متفاوت است.
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره افزود: این پیام نشان می دهد که هنر پس از تجربه های گران سنگ روزهای انقلاب و دفاع مقدس که موضوعات جدیدی به عنوان ورودی به مباحث آن وارد شد، باید به بازسازی و بازتولید خلاق فرهنگ و هنر در جهت اهداف انقلاب بپردازد.
   
عرفان اسلامی هویت ملی مذهبی هنر را تعمیق می بخشد
   
وی با اشاره به بخشی از پیام که به هنر متاثر از عرفان اسلامی پرداخته شده گفت: رسیدن به هویت هنری مستقل در این بستر با استفاده از تجربیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین سوابق تاریخی ایران امکان پذیر بوده و است. این فراز دقیقا همین مطلب را بیان می کند که با استفاده از عرفان اسلامی و خصلت های تاریخی که ما داریم چطور می توان هویت ملی مذهبی را تعمیق بخشید.
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره تصریح کرد: این پیام یک دستورالعمل دولتی نیست بلکه اتفاقی است که بطور بطنی و در داخل هنر و خود هنرمند و محافل هنری و ذهنیات هنری رخ داده و شکل می گیرد.
وی گفت: سبقه تاریخی ما در تولیدات هنری و از طرفی تجارب معاصر دست به دست هم می دهد و می تواند تولیداتی را به وجود بیاورد که هم بازگو کننده شرایط معاصر باشد و در عین حال متمایز نیز باشد زیرا خواستگاهش متفاوت است.
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره گفت: در دوره ای که ما زندگی می کنیم کثرت تولیدات وجود دارد و دیگر آن حاکمیت مقتدر برخی مکاتب قدیم وجود ندارد که بخشی از آن هم از فضای استعمار حاصل می شد؛  آن ها از بین رفته است و امکاناتی وجود دارد که با رجوع به فرهنگ و دین و مذهب خودمان می توانیم تولیداتی متفاوت داشته باشیم.
   
دفاع مقدس فرصتی برای تجلی هنر متعهد است
   
این استاد دانشگاه سوره با بیان اینکه جنگ بالذات تلخ است و با آن تخریب و ویرانی به بار می آید گفت: اما آنچه که بعد از جنگ باقی می ماند یک نوسازی و بازسازی عمیقی را برای ما می تواند به بار بیاورد و از این نگاه دفاع مقدس برای ما یک فرصت بود تا تجارب آن ایام را نشان دهیم.
وی با بیان اینکه تعاریف گوناگونی از اسلام در زمان های مختلف وجود داشته و برای مثال در پیام امام خمینی (ره) به اسلام آمریکایی اشاره می شود یا در دوره خودمان داعش جلوه ای از اسلام غیرواقعی و افراطی است افزود: امام خمینی (ره) در میان این نگاه ها تاکید خاصی بر اسلامی داشتند که تمام اقشار جامعه به ویژه قشر ضعیف و مستضعف را زیر چتر خود قرار دهد و این اسلام اسلام فقرای دردمند است که دقیقا با گرایش سرمایه داری در تضاد است.
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره گفت: در این چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ارزیابی ما در حوزه اقتصاد و سیاست نمی تواند مثبت باشد اما به نظر بنده در حوزه هنر متفاوت است و شرایط نسبت به دیگر حوزه ها بهتر است.
وی در همین زمینه افزود: هنرمندانی در کشور ما وجود دارند که نتیجه شرایط این چهل سال بوده اند و توانسته اند جریانی را در هنر شکل دهند که تولیدات آن ها الگو و نمایش دهنده واضحی از انقلاب اسلامی به جامعه بین الملل بوده است.


   
پس از انقلاب در حوزه های هنری موفق عمل کردیم
   
عضو هیات علمی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه ما در حوزه های دفاعی، اقتدار سیاسی، آموزشی و دانش نظری توانسته ایم موفق عمل کنیم و در مقابل در حوزه هایی چون اقتصادی ناموفق بوده ایم تاکید کرد: به نظر بنده در حوزه های هنری بسیار موفق عمل کرده ایم، هرچند برای بررسی دقیق و مصداقی نیاز به یک پژوهش آماری است.
وی افزود: نه تنها در مباحث و موضوعات مرتبط با تکنیک ها بلکه در ارتباط با مفاهیم با ارزش انقلاب اسلامی نیز باید گفت این موضوعات رواج پیدا کرده و ما خروجی های مختلفی با این معیارها در حوزه های مختلف داریم که برای مثال می توان به سینمای ایران که به عنوان یک مکتب در دنیا مطرح است اشاره کرد. منتها این موفقیت ها در حوزه هنری بطور شایسته تبیین و تبلیغ نشده است حتی در حد تبیلغ یک رشته ورزشی!
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره  در پاسخ به این سوال که این پیام حضرت امام خمینی (ره) تا چه حد در محافل آکادمیک نمود پیدا کرده گفت: یک ناظر خارجی شاید بیاید و بگوید کجای این فضایی که شما ایجاد کرده اید به اسلام پابرهنگان اشاره می کند، یا کجا به جنبه های شهادت و عرفان اسلامی اشاره می شود؟ من می گویم اینطور مستقیم اشاره ای نشده و این نوع نگاه ساده ترین کار است و اتفاقا کار وقتی سخت می شود که می خواهیم مفهوم و ارزشی را غیر مستقیم منتقل کرده و ارائه دهیم.
   
پیام امام خمینی (ره) یک اعتقاد در حوزه رهنمود است نه یک دستورالعمل دولتی
   
وی افزود: نباید یک اعتقاد در حوزه رهنمود را به یک دستورالعمل در حوزه تولید هنری تبدیل کنیم. مهم این است که تولید هنری این امور والا و ارزشی را درونی کند و محصولی ایجاد کند که کارکردش به لحاظ فرهنگی منطبق با آرمان و اهداف باشد و به نظر من این اتفاق افتاده است.
   
از دانشگاه طراز انقلاب اسلامی اثر غربی خارج نمی شود
   
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره گفت: نظر بنده این است که این چرخه ورودی دارد و فرآیندهایی روی آن انجام شده و به خروجی تبدیل می شود و خروجی همیشه متناسب با ورودی است. در این چرخه تولیدِ محصول هنری، شاید مکانسیم 100 درصد و با بهترین کارایی پیش نرود اما تولیدی که در این شرایط از این چرخه بیرون می آید محصول همین سیستم است و معتقدم که از دانشگاه هنری و فرهنگی در طراز انقلاب اسلامی محصول غربی بیرون نخواهد آمد.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره بیان داشت: برخی فکر می کنند که هنر اسلامی فقط یعنی اینکه ما روی یک اثر عکس مذهبی چاپ کنیم، این ساده ترین نوع نگاه به هنر است. ما باید محصول واقعی هنر را با تمام لایه های آن در نظر بگیریم و این لایه ها از بالاترین تا پایین ترین آن باید با هم منتطبق باشد.
وی افزود: محصول هنری یک پدیده کاملا مجرد است و ممکن است نمود خارجی نداشته باشد. پدیده هنری مانند سوخت بسیار سیالی است که وقتی داخل دستگاهی می ریزیم شروع به کار کردن می کند. پدیده هنری را باید به این شکل نگاه کرد و متاسفانه برخی به سطحی ترین شکل به یک پدیده هنری نگاه می کنند.
رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره در پایان افزود: هنر مانند یک سوخت برای فعال کردن چرخه حوزه های دیگر است. شما ببینید در ارتباط با غنی سازی هم همینطور است، ممکن است کسی غنی سازی کند و از آن بمب بسازد و دیگری از فناوری هسته ای برای درمان های پزشکی و مصرف برق استفاده کند، هنر هم همین است. هنر در واقعی ترین شکل خودش همان سوخت مجردی است که وقتی به جامعه تزریق می شود می تواند در حوزه های دیگر اثرگذار باشد.
انتهای پیام/
اشتراک در:

کلمات کلیدی: دفاع مقدس فرصتی برای تجلی هنر متعهد است

نظر خود را بنویسید