منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

فرشاد عسگری کیا روز چهارشنبه در گفت و گو با گروه دانشگاه ایرنا، اظهار کرد: در کشور برای مثال سرفصل رشته های ارشد سینما از سال 73 بازنگری نشده است که باعث عقب ماندن از جریان جهانی می شود.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که دوره کارشناسی دانشجو تمام می شود چون در مقطع ارشد از لحاظ آموزشی، مطالبی که باید باشد برای او فراهم نیست و همین امر باعث مهاجرت آنها می شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره افزود: نمونه های متعددی در این سال ها برای ادامه تحصیل، خارج از کشور را انتخاب کرده اند.

وی افزود: رشته ارشد سینما به طور جدی از نظر سرفصل های تدریس فقر دارد و کمیته هنر وزارت علوم باید با توجه به پتانسیل مدرسان و دانش لازم در کشور ساز و کار مناسب طراحی کند.

عسگری کیا تصریح کرد: دانشجو در دوره ارشد به جای کسب تخصص در حوزه نظری یا عملی، در گرایشی کلی با عنوان سینما آموزش می بیند و این مسئله به طور کلی با تخصص گرایی که هدف اصلی دوره ارشد محسوب می شود، مغایر است.

وی ادامه داد: در کشور باید سر فصل های جدید طراحی شود و حوزه نظری و عملی را کاملا متمایز کند. این درحالی است که شرایط رشته های غیر هنری با بازنگری سرفصل ها مناسب تر شده است.

عسگری کیا افزود: مطلوب است در رشته های هنر گرایش های نظری و عملی تفکیک شود. دانشجویی قصد تحصیل در حوزه عملی را دارد، اما شخص دیگری می خواهد نظریه های نقاشی را بداند. بنابراین نیاز به تمایز دارد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره تصریح کرد: بنابراین دانشجویی که قلم خوبی ندارد، اما نظریه پرداز خوبی است دچار مشکل می شود و بالعکس. همواره این مسئله برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی هنر وجود دارد.

وی افزود: این دانشجویان به اجبار باید در پایان نامه خود به دو وجه عملی و نظری بپردازند، ولی 90 درصد فقط در یک زمینه مهارت دارند.

عسگری کیا اظهار کرد: آرایش واحدهای درسی، تامین کننده نیاز دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیست. در دنیا برای هر تخصص مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. طراحی صحیح رشته های هنری کار دشواری نیست، ولی همت کمیته هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می خواهد.

 

** تحصیل در مقاطع بالاتر سراب شغلی است

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره گفت: تاکنون 27 نفر هیات علمی در دانشگاه جذب شده است که در نظر داریم این تعداد به 40 نفر برسد و دانشگاه در حال انجام کارهای اداری برای جذب 33 عضو جدید هیات علمی است.

وی با اشاره به تعداد زیاد دانشجویان نسبت به اعضای هیات علمی، گفت: اضافه کردن هیات علمی راه حل مشکل بیکاری و تعداد دانشجو نیست.

عسگری کیا تصریح کرد: در همه جای دنیا اخذ مدرک دکتری برای ورود به هیات علمی و تدریس است، در حالی که در ایران بسیاری از دانشجویان برای اشتغال تحصیلات خود را تا مقاطع بالاتر ادامه می دهند که این موضوع یک سراب است.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره ادامه داد: دانشگاه ها ظرفیت جذب این تعداد دانشجوی دکتری را ندارند. در کشور شغلی برای دانشجویان نیست و سیاست کلی داخل آنها را به سمت ادامه تحصیل سوق می دهد.

وی افزود: با این روش دانشجویان تا یک مدت به امید شغلی بهتر سرگرم تحصیل می شوند، ولی برای دانش آموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف نهادهای برنامه ریزی باید به فکر ایجاد اشتغال باشند.

عسگری کیا عنوان کرد: هنر در سبد کالای اجتماعی آخرین نیازهای جامعه است. در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، قشر هنر بیشترین آسیب را می بیند. کسی که در فقر به سر می برد تابلو یا اثر هنری خریداری نمی کند.

وی تصریح کرد: دانش آموختگان هنر آسیب پذیرترین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و حتی امکان جذب آنها در سازمان های دولتی نیز به حداقل رسیده است.

 

** همکاری های مشترک بین المللی دانشگاه

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره گفت: سوره دانشگاهی غیرانتفاعی است و پتانسیل مالی برای اعزام دانشجویان برای فرصت های مطالعاتی را ندارد، اما کارهای مشترکی با دانشگاه های خارج از کشور انجام شده است.

وی در این باره توضیح داد: تولید مشترک فیلم دانشجویی با یک دانشگاه آلمانی که طی پنج سال دانشجویان ایران و آلمان پروژه های فیلم مستند، کوتاه و داستانی می ساختند و پروژه مشترک با دانشگاه معماری ایتالیا در زمینه معماری و تبادل دانشجو، فراخوان و جذب استاد و تدریس ترمی از دیگر همکاری های بین المللی در دانشگاه سوره است.

عسگری کیا تصریح کرد: از سال گذشته به دلیل شهادت متولی مالی پروژه دانشگاه آلمان که از جانبازان جنگ بود، این همکاری عملیاتی نشد. اما سال 94 تقریبا 10 دانشجوی ایرانی و 10 دانشجوی آلمانی در گروه های مشترک فیلم تولید کردند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره در خصوص پروژه میلان در سال جاری، گفت: یک پروژه از اوایل ترم تحصیلی سال97 در حال اجرا است که از استاد دانشگاه میلان برای تدریس در دانشکده معماری دانشگاه سوره دعوت شده است.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: سرفصل دروس در کارشناسی ارشد هنر به روز نیست

نظر خود را بنویسید