منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره تهران به مناسبت هفته پژوهش، از روز یکشنبه یازدهم آذرماه تا روز سه شنبه سیزدهم آذرماه 1397، چهار نشست تخصصی با محوریت "مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی و طراحی معماری در بافتهای تاریخی" برگزار نمود.

نشست اول با عنوان "مستندنگاری بناهای تاریخی بر طبق اصول مورد تایید کمیته بین المللی حفاظت از سازه های تاریخی (ایسکارسا)" در روز یکشنبه 11 آذرماه از ساعت 10 تا 12 با سخنرانی مهندس امین محبعلی (کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی) و با مقدمه ای از دکتر حسن اصانلو (ریاست دانشکده معماری و شهرسازی سوره) در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی برگزار شد. مهندس امین محبعلی در این نشست، با تاکید بر بررسی روش های برداشت طاق و قوس در بناهای تاریخی، نحوه مستندنگاری از سازه های ارزشمند تاریخی را بیان نمود.

 


 نشست دوم با عنوان "ساختن به روی فضای ساخته شده: اقتباس، تقلید، تضاد، دیالوگ، خلق مجدد" در روز دوشنبه 12 آذرماه از ساعت 10 تا 12 با سخنرانی پروفسور آلساندرا دِ چه زاریس (Alessandra De Cesaris) (استاد دانشگاه ساپینزای رم و استاد مدعو دانشکده معماری و شهرسازی سوره) و با مقدمه و ترجمه دکتر حسن اصانلو در سالن اجتماعات دانشکده هنر برگزار گردید. پروفسور آلساندرا دِ چه زاریس در این نشست انواع روش های طراحی معماری در بافت های تاریخی (طراحی میان افزا) را معرفی و نمونه های مختلفی از مداخلات معماری در بافت های تاریخی کشورهای اروپایی را ارائه نمود.

 

 نشست سوم با عنوان "مستندنگاری، آسیب شناسی و طرح مرمت گنبد دوپوسته مسجد جامع عباسی اصفهان" در روز دوشنبه 12 آذرماه از ساعت 14 تا 17 با سخنرانی مهندس محمدمهدی کلانتری (کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی و مدرس دانشگاه سوره) در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی برگزار شد. مهندس محمدمهدی کلانتری در این نشست، پس از بررسی تاریخی این مسجد به آسیب های سازه ای فضای دوپوش گنبد آن اشاره و راهکارهای مرمتی آن را بیان نمود. همچنین فیلم مستندی از گنبد دوپوسته مسجد جامع عباسی با عنوان "سازه های پنهان معماری ایران" پخش گردید.

 

 و در نهایت، نشست چهارم با عنوان "مرمت مسجد امام بازار تهران" در روز سه شنبه 13 آذرماه از ساعت 10 تا 12 با سخنرانی مهندس محمدحسن محبعلی (استاد دانشگاه، هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی کشور از سال 1366 تا 1383، با 53 سال سابقه مرمت و حفاظت) و مهندس امین محبعلی (کارشناس مرمت و احیای بناهای تاریخی) در سالن اجتماعات دانشکده هنر برگزار گردید. پروژه مرمت مسجد سلطانی (امام) تهران که آخرین فعالیت مرمتی استاد محمدحسن محبعلی به شمار می آید، از سال 1394 آغاز گردیده و همچنان نیز ادامه دارد. در این نشست مهم ترین اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد تاریخی بیان گردید.

در پایان این نشست، دکتر جواد صادقی (قائم مقام ریاست و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره) و دکتر حسن اصانلو (ریاست دانشکده معماری و شهرسازی سوره) با اهدای لوح تقدیر، از سخنرانان و مسئول هماهنگی نشست ها خانم مهندس افسانه لاریجانی (کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی و مدرس دانشگاه سوره) تقدیر و تشکر به عمل آوردند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: برنامه های دانشکده معماری به مناسبت هفته پژوهش

نظر خود را بنویسید