منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

صفی یاری در رابطه با آغاز کار خودش به عنوان تدوینگر گفت: "من در مدرسه عالی سینما و تلویزیون درس می خواندم. ابتدا قرار نبود این رشته را انتخاب کنم اما احساس کردم روحیه من به این کار نزدیکتر است چون من روحیه کار گروهی کمتری نسبت به کار انفرادی دارم."


وی در رابطه با موضوعات این کارگاه آموزشی توضیح داد: "در این جلسه قصد دارم تجربیات خودم را از ابتدای یک پروسه کاری تا به انتها در اختیار شما قرار بدهم."
صفی یاری اضافه کرد: "در ابتدای کار لازم است که فیلمنامه خوانده شود. چنانچه کارگردان هستید پیشنهاد می کنم پیش از شروع کار تدوینگر خود را انتخاب کنید. چیزی که برای کارگردان مهم است این است که شما به عنوان تدوینگر ریتم قصه را چطور می بینید. شما می توانید با تدابیری که در مرحله تدوین می اندیشید به روند تولید و صرفه جویی در هزینه ها موثر باشید. بعد از خواندن فیلمنامه اگر بتوانید در حین فیلمبرداری تدوین همزمان انجام بدهید اتفاق بسیار خوبی است. مثلا در فیلم پذیرایی ساده فیلمبرداری در شهرستان صورت می گرفت و من در تهران مشغول همزمان فیلم بودم."
وی ادامه داد: "دیدن تمام راش ها کاری الزامی است چرا که شما برای چیدن ساختمان فیلم باید تمام برداشت ها را نگاه کنید و حتی می توانید از برداشت های دورریز استفاده مفید کنید."
صفی یاری در رابطه با مهم ترین دغدغه های تدوینگر گفت: "مسئله چالش برانگیز در تدوین چگونگی انتخاب بهترین برداشت است. یکی از مهمترین موارد در انتخاب موثر بازی بازیگران است. تشخیص بازی خوب سلیقه ای است. تدوینگر باید مردم شناس باشد و در رفتار آدمها دقت کندو برای انتخاب بهترین بازی واقع گرایانه باید به زندگی واقعی آدمها دقیق تر شوید. دیدن تئاتر نیز تمرینی است برای کات زدن. به این صورت که در دیدن صحنه تئاتر شما مختار هستید زوایای دید خود را انتخاب کنید و به این ترتیب در مورد فیلم هم می توانید انتخاب کنید که چه چیزهایی را م یخواهید نشان دهید."
هایده صفی یاری نیز از همکاری با اصغر فرهادی گفت: "در فیلمهایی که من با آقای فرهادی کار کرده ام پایان بندی ها پایان باز هستند و پایان باز بودن فیلم ها به معنای ناتمام ماندن آنها نیست بلکه پیام کلی فیلم در نهایت انتقال پیدا می کند. شما م یتوانید به عنوان یک تدوینگر برای آغاز و پایان فیلم ها پیشنهاد دهنده باشید."
همچین وی در رابطه با حضور تدوینگر در زمان فیلمبرداری در لوکیشن گفت: "در مورد حضور تدوینگر سر صحنه فیلمبرداری باید بگویم که کار مفیدی به نظر نمی آید چرا که روابط و مسائل و حاشیه های سر صحنه ممکن است  روی روند کار تدوینگر تاثیر منفی داشته باشد." 
صفی یاری ادامه داد: "تدوینگر باید متناسب با ریتمی که کارگردان می خواهد خودش را وفق دهد. پیشنهاد می کنم فیلمها را قبل از تدوین نهایی روی پرده ببینید چرا که همه چیز واضح تر است و هنگام مونتاژ ریتم فیلم تند تر از چیزی است که روی پرده می بینید. در کل در کار تدوین و البته همه مسئولیت های فیلمسازی باید مصلحت کلی فیلم را در نظر گرفت نه سلیقه شخصی را."
وی در رابطه با دیالوگ کات نیز توضیح داد: "در روند دیالوگ کات بزرگترین حسن این است که میتوانید بهترین دیالوگ ها را انتخاب کنید. یکی از مسئولیت های تدوینگر چک کردن فیلم در پایان صداگذاری می باشد چرا که ریتم کار بعد از صداگذاری کاملا متفاوت می شود. شما با کارگردان در طول مونتاژ به یکسری ایده های یکسان در رابطه با صدا می رسید. تدوینگر در واقع باید در مرحله صداگذاری هم کنترل داشته باشد."
همچنین اضافه کرد: "در رابطه با تدوین موازی در فیلم بغض و عصبانی نیستم خیلی از تدوین موازی استفاده شده که در این نوع تدوین مهمترین نکته این است که بین دو اتفاق که قرار است در نقطه ای بهم برسند تعادل ایجاد کرد."
هایده صفی یاری در پایان گفت: "در آخر باید بگویم ایده تدوین از فیلمنامه می آید و در واقع تدوین از فیلمنامه شروع می شود و فیلمنامه در تدوین تمام می شود."
همچنین وی در طول کارگاه آموزشی با نمایش قسمتهایی از فیلمهای فروشنده، چهارشنبه سوری، جدایی نادر از سیمین و با چشم باز که همگی از فیلمهایی است که تدوین آن توسط هایده صفی یاری انجام شده نکاتی را به مخاطبین و علاقمندان رشته تدوین گوشزد کرد.
دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه سایه به دبیری سروش حضرتی نیکو از ۱۰ تا ۱۳ تیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی تدوین

نظر خود را بنویسید