منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره در راستای ارتقاء سطح علمی دانشجویان و ایجاد ارتباط با متخصصان و پیشکسوتان فرهنگی و هنری معاصر ایران، گروه هنر اسلامی و صنایع دستی با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی اقدام به برگزاری میزگردهای تخصصی نموده است.

هدف از برگزاری این میزگردها و سخنرانی استادان مدعو، آشنایی هنرجویان و علاقمندان با مفاهیم و محتوای هنرهای سنتی و چگونگی ارتباط آن­ها با دغدغه ­های دوران معاصر و در نهایت دستیابی به رهیافتی برای حفظ، احیاء و ارتقاء جایگاه ارزشمند و هویت برخاسته از این ارزش­های ملی و بومی است. رویکردی که شایسته است در این دوران تهاجم تکنولوژی و هجوم اطلاعات دیجیتال بیش از پیش به آن توجه شود.

اولین نشست این برنامه ها  در ساعت ۳۰/۱۴روز یکشنبه مورخ ۹/۲/۹۷ با موضوع تعامل و مکالمه هنرهای سنتی و معاصر با حضور آقایان استاد هادی سیف، دکتر محمدحسن نواب، استاد اردشیرمیرمُنگره وبا اجرا و مدیریت دکتر عبدالکریم  عطارزاده در سالن اجتماعات دانشگاه سوره برگزار گردید.

در ابتدای برنامه دکتر عطارزاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و استاد گروه هنرهای اسلامی ضمن خوشامد گویی به مهمانان، اساتید مدعو و دانشجویان حاضر در سالن، از حضور مهمانان سخنران ابراز تشکر کرد و حضور استاد هادی سیف را فرصت مغتنمی برای استفاده بیشتر دانشجویان و حاضرین از محضر ایشان دانست. ایشان همچنین به ضرورت پرداختن به مفاهیم بنیادین دررشته صنایع دستی و هنرهای اسلامی پرداخت و ضرورت چنین نشست هایی را لازمه پویایی و رشد دانشجویان دانست و ابراز امیدواری کردند که رشته هنرهای اسلامی و صنایع دستی بتواند  بیش از پیش به نیازهای ضروری اجتماع بپردازد و از این طریق هنرهای سنتی وایرانی جایگاه واقعی خود را  در بین آحاد جامعه  پیدا کند.

 در ادامه برنامه استاد هادی سیف ضمن ابراز خشنودی از اینکه در بین دانشجویان این رشته حضور دارد در خصوص فرهنگ معنوی هنرهای ایرانی و جایگاه واقعی آنها در بین مردم اشاره کردند واینکه حفظ  ومعرفی آثار هنری ایران نه صرفا از تحقیق و پژوهش محققان خارجی بوده است بلکه رد پای نقش و نگارهای ایران را می توان در گبه های دستباف زنان روستایی و سایر هنرهای کاربردی که توسط مردم عادی خلق شده است مشاهده کرد. ایشان ضمن انتقاد از کاربرد واژه صنایع دستی، یادآور شدند که این هنرها صنعت نمی باشند و به نحوی از طریق معنا با دل و جان ایرانیان گره خورده است.

استاد سیف حاصل کار هنرمندان گذشته را پیوند قلبی و معنوی با عالم معنا دانسته و اشاره کردند که جوان ها باید عاشقانه و با خلوص بیشتر به این هنرها بپردازند تا بتوانند از طریق استمرار و ممارست به جوهر وکنه آنها دست یابند. ایشان همچنین اشاره کردند امروز باعث بسی خوشنودی است که جوانان زیادی در رشته های گوناگون به هنرهای ایرانی روی آوردند و حضور نسل جوان در این رشته ها را باعث دوام و روز آمد کردن آنها دانست.

ایشان در ادامه  به نقل قول هایی از گفتار هنرمندان شاخص ایران و همچنین مستشرقین و ایران شناسان در خصوص ویژگی های بارز و منحصر به فرد هنرهای ایرانی پرداخت و ضرورت شناسایی ، پژوهش و تلاش بیشتر در این رشته ها را از ضروریات هنرمعنوی ایران دانست و ابراز امیدواری کردند  که بتوان با بازشناسی و کاربردی کردن هنرهای ایرانی به روزها و سال های اقتدارآنها بازگردیم.

در ادامه برنامه حجت الاسلام دکتر محمدحسن نواب درخصوص کاربرد هنرهای سنتی در عصر حاضر، دو ویژگی روزآمدی و  کار آمدی  این نوع هنرها را رمز ماندگاری آنها دانستند. ایشان همچنین نگاه سهل انگارانه و صرفا استفاده تزیینی از هنرهای دستی را امری ناپسند شمرده و عدم تناسب  در خصوص بکارگیری ساخته های دست ساز در منازل  و محیط های اجتماعی را مورد نقد قرار دادند.

دیگر سخنران برنامه استاد اردشیرمیرمُنگره بودند که با  پخش گذرا  و سریع از تصاویر دیوارنگاری از گذشته تا کنون به نمونه های کارکردی هنرهای تزیینی برروی دیوارهای شهری پرداختند و توضیح دادند که هنرمندان اعصارگذشته چگونه از تذهیب و نگارگری برای تزیین سردرهای ورودی و مکان های خاص استفاده می کرند. ایشان همچنین با ارایه تصاویری از نقاشی قهوه خانه ای و همچنین نگاره هایی ازداستان های شاهنامه بر روی دیوارهای شهری در چند سال  اخیررا حرکت مثبتی در جهت مردمی کردن هنردانستند  واشاره کردند که بازخورد مردم با این تصاویر بسیار خوب بوده و موجب آشنایی  و کنکاش بیشتر آنها با مضامین نهفته در این آثار شده است.


درپایان جلسه مهمانان مدعو به پرسش های  مطرح شده دانشجویان و اساتید حاضر در سالن پاسخ دادند.

لازم به ذکر است برنامه بعدی گروه صنایع دستی و هنرهای اسلامی - زیبایی شناسی هنرهای سنتی و تحلیل رویکردهای معاصر آن – می باشد  که در تاریخ  یکشنبه16/2/97 ساعت 30/14 در سالن اجتماعات دانشگاه با حضور اقایان دکتر محمد شکری، دکتر زلیخا اژدریان شاد، دکتر رضا میرمبین با اجرا و مدیریت دکترمهدی خانکه برگزار می شود.


اشتراک در:

کلمات کلیدی: هنرهای سنتی-صنایع دستی-معاصر

نظر خود را بنویسید