منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

فراخوان نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره
5   تا  10 اسفند ماه 1396

یادداشت دبیر نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره
جشنواره های تئاتر دانشجویی در هر دانشگاهی که باشد یا به دست هر گروهی از دانشجویان که برگزار شود، نوید رویش، فعالیت و پیشرفت را می دهد. جشنواره دانشجویی تئاتر سوره هشت سال پیاپی با تلاش برای فراهم آوردن فضایی رقابتی، بین دانشجویان برگزار می شود. این جشنواره که ابتدا در میان دانشجویان تئاتر دانشگاه سوره برگزار می شد، رفته رفته میان سایر دانشگاه های تهران و سپس ایران برگزار شد تا همان هدف مطلوب و رشد دهنده دیگر جشنواره های دانشجویی را دنبال کند .
در نهمین دوره جشنواره تئاتر سوره دو هدف پیش روست، آموزش، از طریق در اختیار گذاشتن دانش و تجربیات اساتید برای دانشجویان و ارتباط میان دانشجویان برای فراهم کردن بستر همکاری بین دانشجویی و گذراندن یک فرآیند آموزشی برای شرکت کنندگان  مهم ترین انتخاب برگزار کنندگان این جشنواره است. از این رو در بخش مسابقه صحنه آثار شرکت کننده پس از بازبینی با راهنمایی و مشورت اساتید مشاوری که جشنواره به آن ها معرفی خواهد کرد برای داوری نهایی آماده می شوند به این ترتیب، امید آن است که این فرایند موجب ارتقای کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره شود. 
بخش رپرتوار کلاسی، از دوره پیش با هدف ایجاد انگیزه به منظور افزایش کیفیت آثار نمایشی که به عنوان پروژه پایانی هر واحد درسی ارائه می شود، به جشنواره وارد شد و در این دوره از جشنواره هم مختص دانشجویان دانشگاه سوره، برگزار می شود.
بخش دیگری که به پیشنهاد دبیرخانه ی نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره به این دوره از جشنواره اضافه شده، بخش "تجربه های استاد شاگردی" است. دانشجویان می توانند در این بخش به عنوان بازیگر ثبت نام کرده و در پایان ثبت نام ها اساتید مدعوی بسته به تعداد شرکت کنند گان به این بخش از جشنواره دعوت     می شوند که بعد از انجام یک مرحله آزمون حضوری بازیگران مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد از تمرین، نتیجه کار خود را  در جشنواره اجرا می کنند.
به عنوان آخرین بخش دبیرخانه نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره تلاش دارد تا با رویکردی تازه زمینه معرفی و شناساندن نویسندگان جوان را فراهم آورد. در بخش نمایشنامه نویسی تلاش می شود با توجه به نیاز شدید گروه های تئاتری به متون نو و خلاقانه، هر اثری را که از نظر داوران شایسته توجه باشد به صورت مدون در کتاب جشنواره چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت؛ بدین وسیله ارتباط لازم میان گروه های تئاتری و نویسندگان کمتر شناخته شده برای همکاری این دو گروه فراهم خواهد شد.
در پایان امید است که با همراهی دانشجویان، اساتید و مسئولین دانشگاه، جشنواره تئاتر سوره قدمی در اعتلای تئاتر دانشگاهی و افزایش انگیزه دانشجویان تئاتر برداشته و زمینه معرفی استعداد های جوان را به بدنه حرفه ای تئاتر کشور فراهم آورد.

بخش های مختلف جشنواره 
1- مسابقه صحنه (جایزه استاد رکن الدین خسروی)
2- مسابقه نمایشنامه نویسی (جایزه استاد محمد چرمشیر)
3- رپرتوآر اجراهای کلاسی 
4- تجربه‎های اجرا 

مسابقه صحنه (جایزه استاد رکن الدین خسروی)
دبیرخانه نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره با هدف شناسایی و معرفی آثار برتر دانشجویی و با در نظر گرفتن دو هدف آموزش و ایجاد ارتباط بین دانشجویان و اساتید، بخش مسابقه صحنه را در میان دانشجویان دانشگاه های تهران برگزار می کند.
مدارک مورد نیاز:
تکمیل و ارسال فرم مربوط تا 15/8/96 به دبیرخانه جشنواره.
ارسال سه نسخه تایپ شده از ایده اجرایی و خلاصه طرح یک صفحه ایی از نمایشنامه(در صورت تالیفی بودن)
طرح ها و ایده های اجرایی پذیرفته شده در این بخش در تاریخ 22/8/1396  به متقاضیان اعلام خواهد شد.
بازبینی آثار پذیرفته شده در این بخش در روز های 19،20و 21 دی ماه 1396 به صورت اجرای زنده برگزار می شود. شرکت کنندگان در این بخش باید آمادگی بازبینی بیش از نیمی از اثر خود را داشته باشند.
اسامی راه یافتگان نهایی به نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره در تاریخ 23/10/1396 از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد. 
آثار مونولوگ ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نیز در بخش مسابقه صحنه به رقابت خواهند پرداخت، بنابراین متاقاضیان باید تمامی ضوابط بالا را رعایت کنند.
آثار راه یافته به بخش مسابقه صحنه می توانند پس از اعلام دبیرخانه جشنواره در کارگاه های مشاوره ایی که جشنواره در اختیار آنها قرار میدهد شرکت کنند و به تکمیل و تقویت اجراهای خود با استفاده از تجربه اساتید مشاور بپردازند. اساتید مشاور نباید داور نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره باشند.
این بخش از جشنواره به صورت رقابتی برگزار می شود.
دبیرخانه جشنواره از اثر برگزیده این بخش برای اجرای عمومی حمایت خواهد کرد.

مسابقه نمایشنامه نویسی(جایزه استاد محمد چرمشیر)
دبیرخانه نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره با هدف معرفی و شناساندن نویسندگان جوان و حمایت از تالیفات دانشجویی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی(جایزه استاد محمد چرمشیر) را در بخش تالیف و اقتباس  در سطح کشوری با شرایط زیر برگزار می کند.
مدارک لازم: 
تکمیل و ارسال فرم مربوط تا 3/9/1396 به دبیرخانه جشنواره.
ارسال سه نسخه تایپ شده (پرینت) به همراه یک حلقه لوح فشره حاوی فایل آثار در فرمت ورد آفیس.
آثار ارسالی پیش از این نباید در بخش نهایی جشنواره ایی شرکت کرده و یا به چاپ رسیده باشند.
اسامی راه یافتگان نهایی به نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره در تاریخ 2/11/1396 از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد. 
آثار راه‎یافته به بخش نهایی در روزهای برگزاری جشنواره در جلساتی توسط خود نویسنده خوانش خواهند شد.
این بخش به صورت کشوری برگزار می شود.
نمایشنامه های اقتباسی و تالیفی در این بخش به صورت مجزا داوری خواهند شد.
آثار ارسالی در بخش اقتباس باید متن منبع خود را ذیل عنوان نمایشنامه ذکر کنند.
آثار برگزیده نهایی در بخش های تالیف و اقتباس به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

رپرتوآر اجراهای کلاسی 
دبیرخانه نهمین جشنوراه دانشجویی تئاتر سوره برای ارزش بخشی به اجرا های کلاسی و اهمیت آموزش تئاتر در دانشگاه این بخش را برگزار می کند.
آثار این بخش صرفاً از میان کارهای کلاسی دانشگاه سوره انتخاب می شود.
در این بخش، اساتید دروسی که کلاس آنها در پایان ترم تحصیلی پروژه های اجرایی دارند می توانند آثار شاخص تولید شده در کلاس خود را به این بخش معرفی کنند.
آثار راه یافته به بخش پایانی در یکی از روزهای برگزاری جشنواره اجرا خواهند شد و توسط اساتید دانشگاه سوره مورد داوری قرار می گیرند.
این بخش به صورت رقابتی برگزار می شود.

تجربه های اجرا 
دبیرخانه نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره به منظور شناسایی و پرورش استعدادهای جدید در کارگردانی یک اثر برای خارج از فضای متعارف اجرای تئاتر و همچنین فراهم کردن فضایی برای تجربه یک تمرین حرفه ایی تئاتر، این بخش را در میان دانشجویان دانشگاه های تهران برگزار می کند. 
با توجه به رویکرد آموزشی جشنواره در بخش تجربه های اجرا بیشترین تمرکز بر روی برگزاری کارگاه های آموزشی است که اخبار آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
1-تجربه های نو
 (اجرا در مکان های نامتعارف و پرفورمنس آرت (Performence Art)  :
این قسمت شامل هر گونه اجرا در خارج از صحنه و بیرون از فضاهای تئاتری متعارف می باشد، که با هدف تغییر در قرارداد های اجرا و حتی تغییر در ارتباط با محیط یا مخاطب برگزار می شود .
علاقه مندان به شرکت در این بخش می توانند تا تاریخ 1/9/1396 طرح پیشنهادی خود را به همراه تکمیل فرم مربوطه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
طرح های پیشنهادی پذیرفته شده در این بخش در تاریخ 8/9/1396  به متقاضیان اعلام خواهد شد. پذیرفته شدگان موظفند در یک جلسه گفت و گوی حضوری در مورد اثر خود با بازبین ها شرکت کنند که در تاریخ 15/8/1396 در دانشگاه سوره برگزار میشود .
بازبینی آثار پذیرفته شده در تاریخ 27 و28 دی ماه 1396 به صورت اجرای زنده برگزار می شود. شرکت کنندگان در این بخش باید آمادگی بازبینی بیش از نیمی از اثر خود را داشته باشند.
اسامی راه یافتگان نهایی به نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره در تاریخ 30/10/1396 از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
دبیرخانه جشنواره از آثار برگزیده این بخش برای اجرای عمومی بعد از جشنواره حمایت خواهد کرد.
در این بخش به اثر برگزیده جایزه اعطا خواهد شد .
2- تجربه های استاد شاگردی :
دانشجویان می توانند در این بخش به عنوان بازیگر ثبت نام کرده و در پایان ثبت نام ها اساتید مدعوی ساجرا می کنند.
علاقه مندان به ثبت نام در این بخش می توانند تا تاریخ 14/9/1396 درخواست خود را به همراه تکمیل فرم مربوطه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
جلسه انتخاب دانشجویان توسط اساتید برگزار کننده این بخش در تاریخ 18/9/1396 در دانشگاه سوره برگزار خواهد شد.
اجرای نهایی آثار تولید شده در این بخش به صورت محیطی و در روزهای اصلی جشنواره خواهد بود.
این بخش از جشنواره به صورت رقابتی برگزار نمی شود. 

شرایط وضوابط عمومی متقاضیان شرکت در جشنواره
1- متقاضیان شرکت در جشنواره باید دانشجو و یا دانش آموختگانی باشند که کمتر از یک یکسال از   فارغ التحصیلی شان گذشته باشد.
2- هر متقاضی حق دارد فقط یک اثر را در هریک از بخش های جشنواره به دبیرخانه ارسال کند.
3- آثار ارسالی نباید پیش از این در بخش نهایی جشنواره دیگری شرکت کرده باشند.
4- در این دوره از جشنواره برای داوری هیچ تمایزی بین دانشجویان رشته تئاتر و سایر دانشجویان وجود ندارد.
5- متقاضیان شرکت در بخش تجربه های استاد شاگردی حتماً باید دانشجو باشند.
6- کلیه متقاضیان در هنگام ثبت نام باید گواهی اشتغال به تحصیل و یا کپی مدرک دانش آموختگی خود را به همراه مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر اثر پیشنهادی و یک قطعه عکس 4×3 به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. بدیهی است درخواست هایی که شامل مدارک فوق نباشند پذیرفته نخواهند شد.
7- پس از اعلام نتایج هرگونه تغییر در شرایط درخواستی (تغییر نام اثر، تغییر کارگردان با هماهنگی دبیرخانه جشنواره صورت خواهد گرفت.
ر- در صورت احراز تناقضی در مدارک ارسال شده توسط هر متقاضی اثر مورد نظر از آن بخش حذف می گردد.
9- تعیین زمان و مکان اجرای هر اثر در جشنواره از اختیارات دبیرخانه خواهد بود و بر مبنای شرایط و امکانات جشنواره برنامه ریزی خواهد شد. بدیهی است دبیرخانه جشنواره هیچ مسئولیتی در قبال هماهنگی بازیگران و گروه اجرایی مشترک در میان نمایش ها را در مرحله بازبینی و اجرا ندارد.
10- ایمیل و شماره تلفنی که متقاضی در پرونده خود درج می کند مبنای راه ارتباطی دبیرخانه جشنواره با شرکت کننده خواهد بود، بنابراین لازم است متقاضی در ثبت ایمیل و شماره خود دقت لازم را داشته باشد.
د - آثار اجرا شده در جشنواره هر روز توسط اساتید، دانشجویان و هنرمندان تئاتر مورد نقد و بررسی قرار می گیرند. بدیهی است حضور کارگردان در این جلسات الزامی است و ورود به این جلسات برای عموم آزاد است.
12- تاریخ های منتشر شده برای هر بخش از جشنواره غیر قابل تمدید است.
13- تکمیل و امضای فرم جشنواره به منزله پذیرش و رعایت تمامی قوانین و مقررات آن است.

گاه شمار جشنواره

بخش مسابقه صحنه 
1- آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره: 1396/8/22
2- معرفی شرکت کنندگان پذیرفته شده : 1396/8/29
3- بازبینی آثار پذیرفته شده : 16-17-18/10/1396
4- اعلام نتایج راه یافتگان نهایی به بخش مسابقه صحنه: 20/10/1396
5- زمان برگزاری بخش مسابقه صحنه: 5 الی 9 /12/ 1396
بخش مسابقه نمایشنامه نویسی
1- آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره: 30/9/1396
2- اعلام نتایج راه یافتگان نهایی به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی: 2/11/1396
3- زمان خوانش نمایشنامه های راه یافته به بخش مسابقه: 5 الی 9 /12/ 1396
بخش تجربه های نو 
1- آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره: 1/9/1396 
2- اعلام اسامی شرکت کنندگان پذیرفته شده: 8/9/1396
3- جلسه گفت وگو با کارگردانان: 15/8/1396
4- بازبینی آثار پذیرفته شده: 27-28/10/1396
5- اعلام نتایج راه یافتنگان نهایی به بخش تجربه های نو: 30/10/1396
6- اجرای آثار: 5-9/12/ 96
بخش تجربه های استاد شاگردی
1- آخرین مهلت ثبت نام: 14/9/1396
2- جلسه انتخاب متقاضیان شرکت دراین بخش: 18/9/1396
3- اجرای آثار : 5 الی 9 /12/ 1396

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام
تکمیل فرم مربوط به هر بخش 
گواهی اشتغال به تحصیل یا کپی مدرک فراغت از تحصیل
ایده اجرایی (بخش  مسابقه صحنه و تجربه های اجرا)
خلاصه یک صفحه ایی از  نمایشنامه (بخش مسابقه صحنه(
3 نسخه از نمایشنامه (بخش نمایشنامه نویسی)
یک لوح فشرده حاوی یک نسخه از اثر در فرمت ورد آفیس (بخش نمایشنامه نویسی)
تصویر مجوز نویسنده و یا مترجم یا ناشر اثر

 ارتباط با دبیرخانه جشنواره 
آدرس: تهران، خيابان آزادی،  بين خوش و آذربايجان، نبش كوچه كامياران، شماره 252 طبقه اول انتهای راهرو سمت چپ دبیرخانه نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره
کدپستی: 1345633151
ایمیل 9th.soore.festival@gmail.com
کانال تلگرام جشنواره @soore_festival
شماره های تماس: 09129471930 - 09373313214
 



اشتراک در:

کلمات کلیدی: فراخوان نهمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره

نظر خود را بنویسید