منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در تاریخ ۹۵/۴/۵ ستاد راهیان نور کشور طی مکاتبه ای از دانشگاه های سراسر کشور از جمله  دانشگاه سوره درخواست معرفی نمایندگان خود به منظور شرکت در پروژه ی طراحی یادمان های شهدای غرب کشو ر را ارسال کرد.در تاریخ ۹۵/۴/۱۲ دانشکده معماری دانشگاه سوره نمایندگان خود را شامل افراد زیر و همچنین استاد مشاور، جناب آقای دکتر محمدرضا اکبریان به ستاد مرکزی راهیان نور کشور اعلام می کند: 1-آرمین شاه کرم  2-مصطفی یزدانی 3-مهدی پورکریم . 
در تاریخ ۹۵/۵/۲ جلسه ی معرفی پروژه و بررسی موارد درخواستی ستاد در محل ستاد مرکزی راهیان نور کشور با حضور نمایندگان دانشکده برگزار گردید. در این جلسه ابتدا سیاست های کلی ستاد راهیان نور برای شرکت کنندگان بیان گردید و سپس پروژه های زیارتی غرب کشور معرفی و برای هر کدام از گروه های معرفی شده یکی از یادمان ها انتخاب گردید. پروژه ی انتخابی برای اعضای این گروه طراحی یادمان شهدای بلفت و دوپازا در استان آذربایجان غربی در نزدیکی شهر سردشت می باشد. 
یادمان بلفت و دوپازا در 13 کیلومتری غرب سردشت در خط نوار مرزی قرار دارد. ارتفاع دوپازا به عنوان بلندترین ارتفاع منطقه در امتداد سلسله ارتفاعات دوپازا در غرب سردشت قرار دارد. دوپازا از شمال به دو ارتفاع اسپیدان و بلفت، از جنوب به ارتفاعات لک لک، شهید زین الدین، کله قندی و فرفری محدود می شود و از شرق به کوه های رستم آلیان و کانی رش و در غرب به دشت قلعه دیزه و شهر قلعه دیزه عراق منتهی می شود. این یادمان در سه ماه از سال برای زیارت زائرین و بازدید کنندگان باز گشایی می شود. این یادمان در حاشیه ی مرز ایران عراق و در کنار پایانه مرزی قرار دارد. این یادمان محل برگزاری عملیات نصر 7 می باشد. در این عملیات تمام هدف های مورد نظر تصرف شد و دشمن پس از 9 روز تلاش و حمله به مواضع تصرف شده، نتوانست موفقیتی به دست آورد. در این عملیات 250 تن از نیروی دشمن به اسارت درآمدند و بر اساس اطلاعات به دست آمده از آن ها، کلیه یگان های دشمن که در منطقه حضور داشتند، 50 تا 60 درصد متحمل تلفات شده بودند. در سه روز نخست عملیات (14 تا 16 مرداد 1366) از نیروهای خودی، 733 تن مجروح و 175 تن به شهادت رسیدند. 

در ادامه ی روند انجام پروژه در تاریخ ۹۵/۶/۲۳ اعضای گروه به همراه ستاد راهیان نور بازدیدی سه روزه از مناطق عملیاتی شمال غرب کشور در هشت سال دفاع مقدس داشتند. در این سفر سه روزه از یادمان های غرب کشور من جمله یادمان بلفت و دوپازا بازدید و مشکلات و نیاز های این فضاها از نزدیک لمس و مورد بررسی قرار گرفت.
پس از سفر پروژه ی پژوهشی و تحقیقاتی یادمان شهدای بلفت و دوپازا توسط اعضای گروه اغاز شد. پس از انجام پروژه و مشاوره های صورت گرفته با کارفرما و همچنین استاد راهنمای گروه در تاریخ ۹۵/۹/۲۸ در محل ستاد راهیان نور جلسه ی دفاعیه ی پروژه به همراه اعضای گروه و همچنین استاد راهنما جناب آقای دکتر اکبریان و نمایندگان ستاد های نیروهای مسلح ،راویان و اساتید داور دعوت شده برگزار گردید. در انتهای جلسه پس از ارائه ی پروژه به اتفاق آرا پروژه به تصویب داوران و کارفرما رسید . 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مشارکت دانشگاه سوره در پروژه ی طراحی یادمان های شهدای غرب کشور

نظر خود را بنویسید