منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره؛ پانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی پنجشنبه ۳۰ دی ماه در محل سالن سوره حوزه هنری و به میزبانی دانشگاه سوره برگزار شد.
در این نشست که با حضور روسای اتحادیه، و همچنین معاونین و مدیران کل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی برگزار شد، دکتر جواد صادقی قائم مقام دانشگاه سوره ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان حاضر در این نشست، دانشگاه سوره را دانشگاهی ماموریت گرا خواند؛ که با اهداف مشخص در رشته های هنر، ارتباطات و معماری تشکیل شده تا بتواند به سازمان تبلیغات اسلامی که موسس آن است در پیشبرد اهدافش که مبتنی بر توسعه ارزش های دینی و ارزش های انقلاب اسلامی است کمک کند.
ایشان از پتانسیل و توان فوق العاده دانشگاه سوره در جذب و پرورش دانشجویان نسبت به سایر دانشگاه ها سخن گفته و افزودند با توجه به ماموریت گرا بودن دانشگاه سوره این دانشگاه گرایشی به سمت رشته های بیشتر استقبال شده نداشته ولی با همان رشته های محدود و مشخص خود باز هم وضعیت خوبی در جذب دانشجو دارد. 
دکتر صادقی در ادامه افزودند دانشگاه سوره  به عنوان اولین دانشگاه غیرانتفاعی، از مهرماه سال آینده اقدام به جذب دانشجویان غیر ایرانی به صورت بورسیه و غیر بورسیه می کند. ایشان سپس از افتخارات دانشجویان سوره در بخش ها و حوزه های مختلف گفتند که شامل ۱۳ سیمرغ بلورین از آخرین جشنواره فجر و برخی جوایز دیگر از سایر جشنواره ها بود و همچنین به برگزاری ۶ جشنواره هنری در سطح داخلی و ملی در دانشگاه سوره اشاره کردند.  در ادامه  دکتر صادقی از تاسیس دو رشته  جدید در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه شامل رشته عکاسی و رشته ادبیات پایداری و همینطور تاسیس مجهزترین سایت نرم افزاری و سخت افزاری انیمیشن و گرافیک و معماری برای دانشجویان این رشته ها، خبردادند.
در ادامه ایشان از سطح پایین ناهنجاری های فرهنگی و اخلاقی در بین دانشجویان سوره سخن گفتند که دلیل آن را وجود بخش فعال مشاوره و مددکاری دانشگاه دانستند که در تمامی ایام هفته خدمات  مشاوره ای دهی به دانشجویان اراپه می شود.
وی این موفقیت ها را بخش کوچکی از موفقیت بخش خصوصی  آموزش عالی کشور دانسته و عنوان کردند غیرانتفاعی ها و بخش خصوصی می توانند کاملا فعال و پویا باشند و هم سطح بخش دولتی، به ارائه خدمات بپردازند. 
ایشان در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباز شهید استاد دکتر حاج حسین فهیمی عضو هیات علمی دانشگاه سوره درباره این شهید بزرگوار نیز سخنانی را ایراد کردند و نماهنگی از سخنان و خاطرات این شهید ارجمند برای حضار پخش شد. 
  

دکتر محمد روشن رییس دانشگاه سوره ومعاون حقوقی وامور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در پنل پرسش و پاسخی که برای روسای مراکز آموزش عالی و اعضای اتحادیه برگزار شد، ضمن قرائت نامه وزیر علوم که برای مجمع  ارسال شده بود، درباره بخشی از موارد و شبهات قانونی مربوط به اتحادیه ها نیز سخن گفت. 
  


دکترعلی آهون منش دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی نیز با اشاره به فقدان سرمایه گذاری لازم در مراکز غیرانتفاعی گفت: ابهام در اساسنامه غیرانتفاعی ها باعث شده که سرمایه گذاری لازم در آن صورت نگیرد.
آهون منش ادامه داد: اکنون دانشگاه ها و مراکز غیرانتفاعی با ۷۰۰ هزار صندلی خالی مواجه هستند، در یک دوره ای توسعه این موسسات غیرمتوازن بوده و باعث شده برخی از ظرفیت های این دانشگاه و موسسات خالی بماند. در سال ۸۳ تعداد مراکز و موسسات غیرانتفاعی ۷۱ موسسه و دانشگاه بود که در سال ۹۳ تعداد آن به ۳۵۸ موسسه و دانشگاه رسیده است.
دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: در طول برنامه پنجم قرار بود حدود ۵۰۰ دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شود اما اکنون از یک هزار و ۱۰۰ مرکز و واحد بیشتر و از برنامه تخطی شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: تصمیمات اتخاذ شده در مورد دانشگاه های تحت نظارت آموزش عالی باید ساماندهی شده و نظام تصمیم گیری آموزش عالی یکپارچه شود و یک نهاد حرفه ای و تخصصی مدارک کلیه فارغ التحصیلان را ارزیابی کند.
آهون منش ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار فارغ التحصیل داریم، این در حالی است که خروجی آن با بازار کار تطابقی ندارد. تا سال ۸۵ تا اندازه ای خروجی دانشگاه ها و بازار کار با هم مطابق بود اما از آن سال به بعد این کار رعایت نمی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه باید تمام دانشگاه های بی کیفیت بسته شود حتی اگر این دانشگاه ها غیرانتفاعی باشند، افزود: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجو در ۶۰ دانشگاه غیرانتفاعی صفر شده است.
دبیر اتحادیه دانشگاه های غیرانتفاعی همچنین در ادامه خواستار بازنگری اساسنامه غیرانتفاعی ها و حذف کلمه غیرانتفاعی از آن شد.
ایشان یادآور شدند: دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این رابطه نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و ایشان نیز دستور رسیدگی به این کار را اعلام کردند و اکنون در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.
وی همچنین به محدود کردن پذیرش دانشجوی نوبت دوم و شبانه، برقراری سهمیه عادلانه برای غیرانتفاعی ها، برقراری تسهیلات قانونی برای استفاده از امکانات عمومی اشاره کرد.
در این نشست، برخی از معاونین و روسای اتحادیه ها نیز با طرح مسایل و مشکلات پیش روی موسسات ودانشگاه های مذکوربه ارایه نظرات خود  پرداختند وبا ذکر فاتحه ای برای شهید والامقام، حسین فهیمی-استاد شهید دانشگاه سوره- یاد آن جانباز شهید را گرامی دانستند.
  
---------------------------------------------------------------------------------
قابل ذکر است دکتر حسین فهیمی در سال ۱۳۴۳ در شیراز متولد شد. وی دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه هنر بود وکسوت فیلمسازی را نیز در اختیار داشت و در سال ۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه از ناحیه پای راست و دست مجروح و به درجه جانبازی ۷۰ درصد نائل گردید که به دلیل همین جراحات به فیض شهادت نایل شد. ایشان عضو هیات علمی گروه سینمای دانشگاه سوره بود و از مسوولیت های سابق اجرایی وی می توان به: مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره، مدیر پروژه فیلمسازی مشترک بین دانشگاه سوره و دانشگاه کنراد ولف آلمان و مدیر دفتر ریاست دانشگاه اشاره کرد. این شهید والا مقام از خانواده ای شهید پرور و برادر شهدای جنت مکان احمد و محمود فهیمی بود.
از برخی از آثار ماندنی او نظیر: مستند محیط زیست کهکیلویه و بویراحمد، مستند فعالیت های فرهنگی مساجد استان فارس، مستند انتظار، مستند تشییع شهدای شیراز، مستند سوگ در سوگ، فیلم داستانی آغاز یک پایان، فیلم داستانی آواز جنگل، فیلم سینمایی ساحت، فیلمنامه های ابریشم بهار و انسان باید عروج کند از جمله آثار بیاد ماندنی و میراث ارزشمند شهید هنرمند استاد حسین فهیمی بود. 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: برگزاری مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی

نظر خود را بنویسید