منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

۱.ضمن تشکر از شما، لطفاً بفرمایید از چه زمانی رشته هایی با عنوان علمی- کاربردی از طرف سازمان سنجش ابلاغ شد؟

از سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار عنوان علمی-کاربردی به رشته کارشناسی ناپیوسته معماری داده شد(پیوست یک). در ادامه از سال ۱۳۹۰ طبق کاربرگ پیوست یک، رشته مدیریت امور فرهنگی با عنوان کارشناسی ناپیوسته علمی_کاربردی در دفترچۀ سازمان سنجش اعلام و از سال ۱۳۹۲ دو رشته دیگر یعنی روابط عمومی و ارتباط تصویری نیز تحت عنوان علمی- کاربردی  در دفترچه سازمان سنجش ثبت شد.

۲.اعتراض دانشجویان به این موضوع از چه زمانی شروع شد و دانشگاه در آن موقع نسبت به پیگیری این موضوع چه اقداماتی انجام داد؟

تا سال ۱۳۹۴ نه دانشجویان و نه دانشگاه نسبت به این تغییر مشکلی نداشتند و چون در دفترچۀ کنکور اعلام شده بود، مشخصاً داوطلبان با آگاهی کامل از نام رشته، ثبت نام می کردند و به همین دلیل واکنشی جدی از سوی دانشجویان و اولیاء دانشگاه نبود؛ امّا در سال ۹۴ دانشجویان مدیریت امور فرهنگی برای نخستین بار و به صورت رسمی پیگیر آن شدند تا عنوان علمی-کاربردی از رشته تحصیلی شان برداشته شود، نظر دانشجویان عزیز این بود که در دانشگاه غیر انتفاعی رشته ای با عنوان علمی-کاربردی جایگاهی ندارد و اگر ما به دنبال چنین مدرکی بودیم از همان ابتدا به دانشگاه جامع علمی-کاربردی می رفتیم.
 اعتراض دانشجویان محترم موجب شد، بررسی چند جانبه ای از طرف حوزه معاونت آموزشی دانشگاه صورت گیرد. در نتیجۀ بررسی ها مشخص شد رشته های علمی-کاربردی به صورت مجموعه ای گسترده در وزارت علوم تعریف شده و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بسیاری نیز در رشته های مذکور با همان عنوان علمی-کاربردی دانشجو می پذیرند. این پیگیری ها منجر به این شد که دانشگاه سوره پیشنهاد کرد به همراه تعداد دیگری از دانشگاه های دارندۀ این رشته ها پیگیر تغییر نام علمی-کاربردی شوند. امّا چون هیچ مؤسسه آموزش عالی پیشقدم نشد، دانشگاه سوره بصورت مستقل پیگیری ها و مکاتبات خود را از طریق وزارت علوم آغاز کرد. بر این اساس برای رسیدن دانشجویان به خواسته هایشان در تاریخ ۹۴/۸/۵ نامه ای به جناب آقای دکتر خدایی ریاست محترم سازمان سنجش نوشته ( پیوست دو - ب) و از وی درخواست حذف عنوان علمی-کاربردی شد.

۳.آیا دانشگاه قبل از شکایت کتبی دانشجویان به سازمان سنجش این موضوع را در سازمان مطرح کرده بود؟

بله، با توجه به تاریخ نامه ها متوجه می شوید که دانشگاه  نزدیک به یک سال زودتر از شکایت دانشجویان، به سازمان سنجش شروع به مکاتبه و پیگیری این موضوع کرده  و بعد از شکایت دانشجویان، جناب  آقای دکتر شریعتی نیاسر معاون محترم  آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای از دانشگاه سوره خواستند که این مسئله پیگیری شود تا پاسخی درست به دانشجویان داده شود. دانشگاه سوره نیز برای بار دوّم و طی جوابیه ای برای معاون محترم وزارت، شرح مبسوطی از وقایع مربوط به موضوع را نوشته و مجدداً در همان نامه تأکید بر این شد که دانشگاه سوره به شدت موافق حذف عنوان علمی-کاربردی است و حتی پیشنهاد کرد در صورت توافق وزارت عنوان مذکور از گواهی های قبلی نیز برداشته شود(پیوست سه).

۴.لطفاً آخرین اقداماتی را که در این خصوص از طرف دانشگاه انجام گرفته، توضیح دهید؟

ما در دوماه گذشته جلسه ای با جناب آقای دکتر نوه ابراهیم(مدیر کل محترم دفتر برنامه ریزی و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری) و جناب آقای دکتر ابری نیا(مدیر کل محترم وقت دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) داشتیم که قول گرفتیم این مسئله بطور جدی از طرف مسئولین محترم وزارت پیگیری شود. ولی متأسفانه هنوز از طرف آنها جوابی نگرفته ایم و شاید دلیل آن این باشد که این موضوع باید بصورت کلان تصمیم گیری شود. چون علاوه بر دانشگاه سوره دانشگاه های متعدد دیگری هم با این موضوع درگیر هستند. نیز در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه سوره مورخه ۹۵/۱۰/۲۲ این بحث دوباره مطرح و مقرر شد دبیر محترم هیئت رئیسه، موضوع را به طور جدّ با آقای دکتر نوه ابراهیم و آقای دکتر شریعتی نیاسر پیگیری کند. در این خصوص همه مدارک لازم در اختیار  ایشان قرار گرفت  و حوزۀ معاونت آموزش نیز هماهنگ با ایشان پیگیر کار هستند.
 امیدوارم پیگیری های گسترده این حوزه به نتیجه رسیده تا هم اولیاء و هم دانشجویان محترم دانشگاه سوره  در این خصوص به آرزویشان برسند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید