منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ به مناسبت هفته پژوهش؛ نشست تخصصی با محوریت «مدل کسب‌وکار رسانه‌ای» به کوشش دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، با ارائه و سخنرانی دکتر آیدین سلام‌زاده استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ روز سه‌شنبه مورخ 30 آذرماه 1400 ساعت 17:00 الی 19:00 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، آیدین سلام‌زاده مقدمه‌ای در باب موضوع ارائه کرد و گفت: مدل‌های کسب‌و‌کار ناشی از رقابت بوده که کسب‌وکارهای قدیم را به چالش می‌کشند. این رقابت به حدی شدید است که کسب‌وکارهایی که نتوانند با تغییرات تطبیق پیدا کنند؛ به مرور محو خواهند شد. در رسانه‌ها هزینه جابه‌جایی کمتر و رقابت در این فضا بیشتر است.

آیدین سلام‌زاده به تعریف استراتژی پرداخت و عنوان کرد: استراتژی شیوه رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب است. لازم به ذکر است، بالاترین و نخستین سطح استراتژی؛ استراتژی شرکتی یا همان استراتژی بنگاه است که در چند زمینه فعالیت می‌کند. سطح دوم استراتژی، بیزینس استراتژی است که همان استراتژی در متون بوده و کسب‌وکار آن را مطرح می‌کند. همچنین، این مورد از استراتژی را استراتژی رقابتی نیز می‌گویند.

در ادامه جلسه، آیدین سلام‌زاده به سه دسته استراتژی رقابتی اشاره کرد و گفت: دسته نخست، پایین‌ترین قیمت در بازار دسته دوم، تمرکز بر بازارهای خاص و دسته سوم، ایجاد تمایز نسبت به رقبا.

سلام‌زاده اذعان کرد: سطح سوم استراتژی‌ها، استراتژی‌های وظیفه‌ای است. هنگامی که در سازمان‌ها استراتژی مطرح می‌شود؛ همه چیز وجود دارد به جز درک مشترک. وی افزود: در شیوه ترجمه استراتژی‌ها و در بخش اجرایی، مشکلی وجود دارد که به درک مشترک نمی‌رسد.

سپس، آیدین سلام‌زاده درباره جایگاه مدل کسب‌و‌کار توضیح داد: مدل کسب‌وکار می‌تواند خلاء میان فرآیند و استراتژی را پر کند. مدل کسب‌وکار، ترجمه استراتژی‌ها به فرآیندهاست. همچنین، مدل کسب‌وکار ابزار خوبی برای عارضه‌یابی و تجاری‌سازی ایده است.

وی در تعریف مدل کسب‌وکار گفت: یک مدل کسب‌وکار، ارزش پیشنهادی یک سازمان یا بنگاه به مشتریان مختلف را تشریح کرده و قابلیت‌ها و شرکا مورد نیاز برای خلق، بازاریابی و رساندن آن ارزش را تعیین کرده و رابطه آن را با جنبه مالی کسب‌وکار معین می‌کند.

سلام‌زاده در خصوص گام‌های مورد نیاز در مدل کسب‌وکار خاطر نشان کرد: گام‌های مورد نیاز در مدل کسب‌وکار شامل توصیف، بحث، بهبود و اجرا است. چالش اصلی در این حوزه، اندیشه در خارج از چارچوب است. وی چهار حلقه نوآوری را نوآوری در مدل کسب‌وکار، نوآوری در کالا و خدمات، نوآوری در فرآیند و نوآوری در فناوری دانست.

آیدین سلام‌زاده در پایان، خبرگزاری ایسنا را با مدل کسب‌وکار رسانه‌ای تحلیل و بررسی کرد و در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی «مدل کسب‌وکار رسانه‌ای»، هفته پژوهش، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید