منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_  وبینار تخصصی تحت عنوان «واکاوی مفهوم کرکسیون در نظام آموزش معماری ایران»، به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز سه شنبه مورخ  30 آذرماه 1400، ساعت 16 الی 17:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.        

 

در این نشست دکتر میترا غفوریان، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت؛ وحید مجیدی، پژوهشگر معماری و سید امیر حسینی، پژوهشگر معماری به عنوان سخنرانان و دبیر نشست، خانم زینب داعی‌پور، مدیر گروه معماری دانشگاه سوره حضور داشتند.      

در ابتدا خانم زینب داعی‌پور ضمن عرض سلام و خوش‌آمدگویی، به ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع پرداخت و بیان کرد: به مناسبت هفته پژوهش دانشکده معماری، یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حوزه معماری، که واژه کرکسیون هست را انتخاب کرد؛ برای پرداخت به این موضوع از سرکار خانم غفوریان و اعضای محترم تیم‌شان آقایان مجیدی و حسینی دعوت کرد تا به واکاوی مفهوم کرکسیون در نظام آموزش معماری ایران پردازند. لازم به ذکر است که این سه عزیز دو سالی هست که مشغول نوشتن طرحی با همین عنوان، برای پاسخگویی به دغدغه معلمان معماری هستند که ان‌شاءالله قرار است ماحصل این طرح به چاپ یک کتاب، با همکاری دانشگاه سوره منتهی گردد.

 

در آغاز بحث دکتر غفوریان به بیان مسئله ابهام زدایی از واژه کرکسیون پرداخت و گفت:

ما با فقدان شکل‌گیری یک نظام روشن از ارزیابی فرآیند آموزش دروس طرح و معماری متناسب با نیاز داخلی دانشکده‌های معماری ایران مواجه هستیم و  به دنبال پاسخ‌های مناسب برای بیان این مسئله که ناشی از عوامل متعددی است بودیم. این عوامل مانند:

  1. ماهیت چند بعدی آموزش دروس معماری خصوصاً درس استودیو طراحی معماری
  2. بیان مسائل باز مرتبط با موضوع طرح در فرآیند طراحی
  3. ابهام در مفهوم واژه correction به‌مثابه تصحیح کردن
  4. حساسیت بالای ارزیابی در این فرآیند
  5. خلاء نظری و فقدان مدل نظری

که این عوامل ذکر شده منجر به موارد زیر می‌شود:

  • نگاه سلیقه‌ای اساتید به درس استودیو طراحی معماری
  • انگاره‌های مملو از سؤال و ابهام دانشجویان رشته معماری
  • نوعی از اختلال در روند آموزش معماری
  • فقدان راهبرد ساختاریافته برای ارزیابی متناسب با نیازهای نظام آموزش معماری ایران

 

در ادامه دکتر غفوریان به اهمیت این مسئله پرداختند و آن را به صورت دسته‌بندی ‌زیر بیان کرد:

  • آتلیه یا استودیو، محل اصلی آموزش معماری است.
  • روش‌های انتقال دانش، ارتباط میان استاد و دانشجو و روش‌های مواجهه با مسئله و فرآیند طراحی بر بستر آتلیه‌ها صورت می‌گیرد.
  • مطالعات Schonنشان می‌دهد که تا چه اندازه استودیو طراحی، جزء لاینکف آموزش معماری و حرفه‌ی آن به حساب می‌آید.
  • ارزیابی و ارزشیابی علاوه بر اینکه ایزار اصلی آموزش معماری است. فعل اساسی فرآیند طراحی نیز به‌شمار می‌آید.
  • هدایت و راهبری ایده‌های طراحی دانشجویان بر بستر کرکسیون، بخشی از فرآیند طراحی است.

در آخر افزود:

تبیین سه‌گانه ارزیابی-ارزشیابی- ارزش‌گذاری در فرآیند طراحی، واکاوی مفهوم کرکسیون، تعریف و توصیف ماهیت کرکسیون، شناسایی موضوع کرکسیون، ارائه مدلی برای ارزیابی در استودیو طراحی معماری و ارئه نامی از معیارهای ارزیابی برای سنجش آثار معماری دانشجویان از اهداف این پژوهش هستند.

 

در ادامه جناب سید امیر حسینی، برای مقدمه بحث‌شان به تاریخ و فلسفه توجه به واژه دیزاین پرداخت و گفت:

پس از اینکه دیزاین به مثابه یک مقوله مجزا مورد بررسی قرار گرفت، یکسری مدل‌هایی برای فرآیند طراحی و حل مسئله پیشنهاد شد که در همه‌ی آن‌ها آزمون و ارزیابی به چشم می‌خورد که وقتی آن را در آموزش معماری می‌آوریم ما به ازای آن تقریبا کرکسیون می‌شود.

 

و در آخر جناب مجید وحیدی صحبت‌هایشان را در چند دسته؛ ماهیت و چیستی کرکسیون، شیوه‌های کرکسیون، ماده و موضوع کرکسیون، معیارهای کرکسیون و جمع بندی بیان کردند و گفتند:

برای مفهوم واژه‌ کرکسیون؛ با چهار طیف در برمی‌خوریم:

  1. فرد، فرآیند، فرآورده و آورده
  2. طیفی از تحریک تا تثبیت
  3. ارزیابی، ارزشیابی و ارزش‌گذاری
  4. اندیشه، دانش نسبت به طراحی و دانش ضمنی

که این چهار طیف پیرامون فرد، ایده‌های فرد و پیرامون فرآیند فکر کردن او، سازماندهی می‌شود، در پهنه زمان توسعه پیدا می‌کند  و در نهایت  این مفاهیم از چهار جهت بست و گسترش پیدا می‌کنند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار تخصصی «واکاوی مفهوم کرکسیون در نظام آموزش معماری ایران»، هفته پژوهش، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید