منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ به مناسبت هفته پژوهش؛ نشست تخصصی با محوریت «کند‌ و کاوی در باب نظریه‌های ارتباطات» به کوشش دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، با ارائه و سخنرانی دکتر علیرضا دهقان دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران؛ روز سه‌شنبه مورخ 30 آذرماه 1400 ساعت 14:00 الی 15:00 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، علیرضا دهقان ضمن ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع، به اهمیت نظریه در مطالعات علمی اشاره کرد و گفت: در زمینه نظریه‌ها، منابع خوبی وجود دارد. اما به لحاظ کاربرد، تحلیل، توصیف و پیش‌بینی دچار نقص هستیم. همچنین، از نظریه بیشتر به صورت تبیینی و با هدف علت‌یابی، تشریح عوامل و اسباب وقوع رویدادها استفاده می‌‌شود. وی در تعریف نظریه گفت: نظریه ابزاری برای زندگی و برای کار حرفه‌ای، کار دانشگاهی، رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها است.

علیرضا دهقان در این خصوص خاطر نشان کرد: نظریه در تمام حوزه‌ها اهمیت اساسی و استراتژیک دارد. بدون نظریه شاید نتوانیم به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف کار کنیم. ضعف کاربرد مطلوب نظریه در دانشگاه‌ها احساس می‌شود. این امر به این دلیل است که ممکن است به خوبی آموزشی در این زمینه داده نشود.

دهقان ادامه داد: اگر نظریه به کار گرفته نشود، نمی‌توان مسئله را تشخیص داد و به رفع آن پرداخت. ارزش و ارجمندی نظریه بسیار زیاد است. نظریه برای استفاده است و نباید به عنوان یک موضوع، صرفاً تقدیس شود. این کاربرد نظریه است که اهمیت دارد.

علیرضا دهقان به بخش نظریه در یک کار پژوهشی اشاره کرد و افزود: بخش نظریه در یک کار تحقیقاتی این است که بتواند راهنمای روند پژوهش باشد. به عبارت دیگر، بتواند چراغ راهنما از لحاظ روش‌شناسی و چگونگی جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها باشد. کاربرد نظریه به این شکل است که به تشریح موضوع مورد نظر می‌پردازد و در انتها در بخش نتیجه‌گیری تحقیقِ مبتنی بر نظریه، برگشت و اشاره‌ای به پرسش تحقیق بر اساس نظریه است.

علیرضا دهقان اذعان کرد: نظریه‌ها همیشه و در هر موقعیتی به صورت مطلق درست نیستند و حتی غلط مطلق نیز نیستند و نباید ادعا داشت که نظریات جدید مطلوب‌تر از نظریات قدیم است که چنین امری صحیح نبوده و تناسب آن با موضوع مورد نظر اهمیت دارد. وی اضافه کرد: برخی دسته‌بندی‌ها نیز می‌تواند در این زمینه نادرست باشد. اصولاً نظریه برای انتقاد است و نمی‌تواند حتی غیر انتقادی به طور مطلق باشد.

دهقان در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر منظور از نظریه‌های انتقادی، ارجاع به نظریات دیگر باشد مانعی در این زمینه وجود ندارد. اما اگر ملاک خوب و بد برای نظریه‌های انتقادی و غیر انتقادی در نظر بگیریم؛ چنین امری درست نیست. وی گفت: نظریه باید به شناخت مسائل و یافتن راه‌حل برای آن منتهی شود. هدف نظریه این است که باید به اصلاح امور و به بهبود عام و خاص مسائل زندگی، پژوهشی، علمی و آموزشی کمک کند.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی «کند‌ و کاوی در باب نظریه‌های ارتباطات»، هفته پژوهش، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید