منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ وبینار تخصصی با عنوان «اهمیت لید نویسی در روزنامه‌نگاری دیجیتال» به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با حضور ۴۵  نفر از علاقه‌مندان و دانشجویان در روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ تا ۱۳ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر امیدعلی مسعودی، رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و مدرس دانشگاه، به عنوان سخنران حضور داشتند. دکتر مسعودی در ابتدا و بعد از سلام و خوش‌آمدگویی به دانشجویان و علاقه‌مندان حاضر در جلسه از تمامی کسانی که برای برگزاری وبینارهای هفته پژوهش زحمت کشیده‌اند قدردانی کرد.

 امیدعلی مسعودی در فتح باب موضوع نشست گفت: موضوع، اهمیتِ روزنامه‌نگاری دیجیتال است. در روزنامه نگاری سنتی بخش بسیار مهمی از کار، آغاز سخن و لید نویسی است. در توصیف روزنامه‌نگاری دیجیتال باید گفت که چیزی جز خلاصه نویسی اهّم خبر نیست. در واقع گنجاندن بحر در کوزه است. به طور مثال در فضای توییتری باید یک مطلب را در قالب ۱۴۰ کاراکتر جای می‌دادند، بعد از سختی این کار آن را به ۲۸۰ کاراکتر تغییر دادند. در دنیای دیجیتال استانداردهای نوشتن بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه است. بسیار جالب است روزنامه‌نگاری دیجیتال هم خود را با این استاندارد وفق داده هرچند این خلاصه نویسی بسیار مشکل است.

مسعودی در ادامه گفت: در روزنامه‌نگاری دیجیتال، خبر درست مثل یک آبشار عمل می‌کند. محتوای دست اول و موثق در چند ثانیه و در قالب چند کلمه؛ به صورت خلاصه در قالب توییت یا محتوای تلگرامی منتشر می‌شود. در اوایل دهه ۸۰،  اخبار قابل اتکا را حتما باید از زیرنویس شبکه‌های تلوزیونی یا روزنامه‌ها دنبال می‌کردیم اما امروزه با پیشرفت رسانه‌ها، هر خبرنگار یا شهروند خود یک رسانه محسوب می‌شود.

دکتر مسعودی در پاسخ به سوال لید چیست؟ شرح داد: آغاز هر نوشتاری نقش اساسی و تعیین کننده برای ادامه یا توقف مطالعه آن از سوی خواننده دارد. لید یک واژه‌های انگلیسی  ( lead) به معنی هدایت یا راهنمایی است. در روزنامه‌نگاری انگلیسی آن را  معرفی یا ورود به مطب می‌دانند. در روزنامه‌نگاری فرانسوی به عنوان حمله، یورش و میخکوب کردن مخاطب به کار می‌رود. در روزنامه‌نگاری دیجیتال هم ما سعی داریم تا با استفاده از کلمات اول مخاطب را شگفت‌زده کرده و آن را ترغیب به ادامه و خواندن کنیم. اگر معیار انتشار خبر ارزش خبری باشد، پس در لید این ارزش‌ها نقش تعیین کننده دارند. خبرنگار هر خبری را قابل انتشار نمی‌داند. همچون دروازه بان که مانع ورود اخبار بدون ارزش به صفحات خبری می‌شود. از این رو به کار گزینشگری آن " دروازه‌ بانی خبر" گفته می‌شود.

وی در خصوص پیدایش لید شرح داد: در آوریل ۱۸۶۱ در جریان جنگ چهار ساله‌ای که در ایالت متحده درگرفت، خبرهای جبهه جنگی توسط تلگراف مخابره می‌شد. به دلیل مشکلات خطوط تلگرافی، اخبار به طور خلاصه و در قالب چند کلمه کوتاه ارسال شد. همچنین سه دلیل مهم که عامل تغییر سبک خبر نویسی شدند ۲- اختراع تلگراف در سال ۱۸۵۰.  ۲- نیاز خوانندگان به دریافت نتیجه خبر و بخش مهم وقایع.   ۳- مشکلات ارسال به علت طولانی بودن اخبار.

هفت معیار گزینش خبر

استاد مسعودی خاطر نشان کرد: هفت ارزش خبری که توسط دکتر وارد، روزنامه‌نگار و استاد برجسته، مطرح شده است و در ایران با عنوان هفت معیار گزینش خبر شناخته میشود شامل: ۱- شهرت ۲-دربرگیری ۳- درگیری ۴- مجاورت ۵- فراوانی ۶- عجیب و استثنا ۷- تازگی هستند. علاوه بر این هفت معیار در برخی کتب آموزشی معیارهایی مثل: واقع روز بودند - اثرگذاری – سودمندی ذکر شده است.

مسعودی توضیح داد که در تعریف لید قبلاً یادآور شدیم که به طور خلاصه لید را جملات آغازین یک نوشته می‌دانیم. در سبک‌های مختلف خبری، به استثنای سبک تاریخی، لید می‌تواند راهنمای مناسبی برای خوانندگان خبر باشد. سبک‌های متفاوتی برای تنظیم خبر وجود دارد. برخی از پر کاربردترین‌ها سبک تاریخی – سبک بازگشت به عقب – سبک تاریخی همراه با لید – سبک هرم وارونه – سبک تشریحی – سبک پایان شگفت‌ انگیز است.

وی در آخر افزود: در لید نویسی برای فضای دیجیتال خلاصه نویسی شرط اول است. لید باید با کلمات فشرده، شکلک‌ها و ایموجی‌ها، لینک و هیپرلینک و عکس و ویدئو باشد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار تخصصی «اهمیت لید نویسی در روزنامه‌نگاری دیجیتال«، هفته پژوهش، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید