منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ وبینار تخصصی تحت عنوان «نرم افزار spss» به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و با همکاری معاونت  پژوهشی دانشگاه سوره، روز دوشنبه ۲۹آذر ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۸به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه اجرا شد.

در این نشست دکتر یوسف خجیر، معاون آموزشی و هیأت علمی دانشگاه سوره، به عنوان سخنران و خانم میرزابیگی به عنوان مجری  حضور داشتند.

درابتدا دکتر یوسف خجیر ضمن عرض سلام وخوش آمدگویی، نرم افزار spss را یک نرم افرار پژوهشی دانست که در روش تحقیق برای تحلیل درست به کمک ما خواهد آمد، ودرادامه گفت: درگذشته تحلیل‌ها وجمع بندی  به شکل دستی انجام می‌گرفت ولی ازیک دوره‌ای به بعد که تکنولوژی جهانی شد وصورت عام گرفت، نرم افزارها پرکاربرد شدند ویکی از پرکاربردترین‌ها در حوزه پژوهش نرم افزار مذکور است.

آمار، علم ثابت‌ها نیست
وی دردنباله نشست، به نحوه استفاده از نرم افزار spss پرداخت و بیان کرد:
وقتی ازspss به عنوان نرم افزار پژوهشی درحوزه اجتماعی حرف می زنیم به سه کاربرد اصلی: گردآوری اطلاعات درجایگاه منظم،کنترل داده، دسته بندی ودرآخر به ارائه جدول‌ها خواهید رسید. پدیده‌ای که درآمار به نام جدول توزیع فراوانی است، درspss به کمک تحلیل آمارهای توصیفی خواهد آمد وبه راحتی اطلاعات پرحجم را پیش میبرد ودر کمتر ازچندثانیه آن را حل وفصل میکند. نرم افزارspss مثل دیگر نرم افزارها یک بنیان فنی وتکنولوژی ویک بنیان قوی به نام آمار دارد که ما نیاز اولیه به سواد آماری داریم که معادل فلسفه آماری است که سه گام اجرایی دارد و ازابتدا تا انتها با ما همراه است؛ اولین گام در spss  این است که تشخیص دهیم مؤلفه ما متغیر یا ثابت است. هرچیزی که تغییر کند وثابت نگردد متغیر است و بالعکس آن هرمؤلفه‌ای که دریک جامعه آماری تغییر نکند ثابت نام میگیرد.
وی افزود: آمار، علم ثابت ها نیست و کار ما به عنوان یک محقق این است که مؤلفه‌ها را مورد سنجش قرار دهیم وگام دوم تشخیص متغیر کمی یا کیفی است. همچنین متغیرها  براساس سطح از چهار حالت اسمی، ترتیبی، فاصله‌ای و نسبی برخوردارند. خجیر گام‌های عملیاتی را اینگونه نام برد:  ۱. تعریف متغیر ۲.ورود داده ۳.اجرای آمارتوصیفی ۴. تعیین نرمال بودن متغییر ودرآخر 5.اجرای آماری استنباطی.

خجیر درخِلال نشست به سه گام ابتدایی در نرم افزار spss پرداخت و خاطر نشان کرد:
گام اول در spss این بود که متغیر خود را تعریف و به ترتیب تمام سؤال‌های پرسشنامه برای آن کدگذاری کنیم؛
گام دوم ورود داده‌ها در نرم افزار است که به صورت عددی و براساس تعریف متغیر خواهد بود برای کنترل داده صورت میگیرد؛ گام سوم آمار توصیفی که روشی برای گردآوری داده، خلاصه کردن، دسته بندی داده با تمرکز بر داده‌های مهم و حذف جزئیات است؛ و همچنین انواع نمودارهای دایره‌ای، میله‌ای و هیستوگرام را دارد که شاخص مرکزی سه مؤلفه به نام مد، میانگین ودامنه را دارا است. بدست آوردن قابلیت اطمینان پرسشنامه‌ها، آزمون‌های پارامتری مرتبط به میانگین جامعه، سنجش همبستگی بین متغیرها، رگرسیون، اکتشاف و خوشه بندی از جمله فرآیندی‌هایی است که در تحلیل آماری پایان نامه با استفاده از نرم افزار SPSS  انجام می‌شود.

خجیر به عنوان کلام پایانی اضافه کرد:
دنیای یادگیری نرم افزارها به علت پیشرفت روز به روز تکنولوژی، دنیای وسیع و بی‌انتهایی است، برای قدم گذاشتن در این دنیا قبل از هر چیزی به دانشی به روز نیاز دارید تا ادامه راه هموارتر شده و به پیشرفت برسید چرا که شروع هرکاری بدون دانش ابتدایی مثل درخت بی ریشه است.

مطالب گفته شده تنها بخشی از نرم افزار SPSS است تا صرفاً شما را به یک دید جامع و کلی از این نرم افزار برساند و با کاربردها و جایگاه آن در دنیای نرم افزارها به خصوص نرم افزارهای آماری آشنا کند؛ نرم افزار SPSS رقبای زیادی در حوزه تحلیل‌های آماری و داده کاوی دارد مثل:R،Minitab و SAS؛ اما بسته به اینکه هدف چه خواهد بود استفاده نیز متفاوت خواهد شد.
اما نرم افزار SPSS به علت یادگیری آسان و سهولت در کاربرد مورد توجه بسیاری از کاربران قرار می گیرد؛ همانطور که گفته شد این نرم افزار در روش تحقیق، پایان نامه‌ها و انواع پژوهش‌های آماری در رشته‌های علوم اجتماعی و روانشناسی، کشاورزی و صنایع مورد استقبال ویژه‌ای قرار می‌گیرد. در آخر باید گفت: با توجه به وسیع بودن امکانات نرم افزارSPSS  و یادگیری آسان آن، می‌شود این نرم افزار را جایگزین دیگر نرم افزارها در امور تحلیل آماری کرد البته اگر فرصت کافی برای یادگیری را نداشته و می‌خواهید هر چه سریع‌تر دست به کار شوید.

 


 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی«نرم افزار spss»، هفته پژوهش، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید