منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ وبینار تخصصی « تأثیر نور مصنوعی در معماری داخلی» به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره در روز شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره، برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدصادق خاجی، عضو شورای تخصصی گروه معماری داخلی دانشگاه سوره و مدرس دانشگاه، به عنوان سخنران و دکتر محمدرضا اکبریان، مدیر گروه معماری داخلی دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدا اکبریان به توضیح مختصری در ارتباط با موضوع نشست پرداخت و از دکترخاجی  برای ارائه سخنانشان دعوت کرد. محمدصادق خاجی در آغاز گفت: اولین تأثیر نور بر فیزیولوژی چشم انسان باز می‌گردد.  نور عنصری است که بواسطه آن دیدن اشیاء ممکن می شود. نور می‌تواند ریتم خلاقانه‌ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور نه فرم را می‌توان احساس کرد، نه رنگ و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک محیط آن فضا را خوشایند و چشم نواز کند.

وی ادامه داد: در پیکره‌بندی که برای نور قائل هستند آن را به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کنند: نور اصلی – نور پراکنده – نور پس زمینه – نور تزئینی

نور اصلی منبع اصلی روشنایی و نور تزئینی به عنوان بخشی از طراحی و هویت بصری در تزئینات در نظر گرفته می‌شود و نور پراکنده همانطور که از نامش پیداست نور را به طور یکسان در فضا پراکنده می‌کند و روشنایی لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف را فراهم می‌نماید. در آخر نور پس زمینه که ایجاد سایه روشن کرده و درک و تصویری بدیع از فضا به مخاطب می‌دهد.

 

محمدصادق خاجی درباره نورهای مصنوعی اینگونه شرح داد که در واقع نورپردازی مصنوعی به استفاده از نوری غیر از نور طبیعی خورشید اشاره می‌کند. انواع نور مصنوعی شامل: لامپ‌های تخلیه‌ای – لامپ‌های حرارتی – لامپ‌های نسل جدید است.

وی همچنین به توضیح  انواع نورپردازی‌های مصنوعی پرداخت و خاطرنشان کرد که نورپردازی لبه‌ای از دسته نورپردازی‌های اصلی یا پراکنده هستند. نورپردازی لبه‌ای باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر و عمیق‌تر نشان داده شود.

وی ادامه داد که نورپردازی‌های کوتاه از دسته نورهای تزئینی هستند و معمولاً به صورت ترکیبی با نور اصلی و پراکنده قرار می‌گیرند و باعث ایجاد سایه روشن در فضا می‌شوند. نورپردازی یکی از عناصر طراحی داخلی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما، زمانی که آن را در نظر می‌گیرید، توجه به طراحی و وجود نور مناسب می‌تواند تأثیر فوق العاده‌ای بر فضا داشته باشد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار تخصصی «تأثیر نور مصنوعی در معماری داخلی»، هفته پژوهش، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید