منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ معاونت پژوهشی یکی از ارکان مهم ایجاد تحول در دانشگاه سوره است. معاونت پژوهشی به واسطه هفته پژوهش، روزهای بسیار شلوغ و پرتراکمی را از نظر فعالیت و برنامه‌های اجرایی پشت سر می‌گذارد. انجام مصاحبه در این روزها سخت ولی شدنی بود.

معاونت پژوهشی دانشگاه سوره در دوره ریاست دکتر محمدحسین ساعی، تغییرات ساختاری و اداری را تجربه کرد. هم‌زمانی این تغییرات در دانشگاه با شیوع ویروس کرونا و اهمیت اصلاح رویکردها با توجه به همه‌گیری بیماری، نیازمند عزم و تلاش جدی برای محقق شدن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بود.

تدارک مقدمات و پشتیبانی از اجرای ده‌ها وبینار و کارگاه پژوهشی طی 2 سال گذشته، رونمایی از نشریات و کتاب‌های جدید دانشگاه گوشه‌ای از فعالیت‌های معاونت پژوهشی با همکاری سه دانشکده هنر، فرهنگ و ارتباطات، و معماری و شهرسازی است.

پای صحبت خانم دکتر زکیه السادات طباطبایی، دکتری معماری، مدرس و معاون پژوهشی دانشگاه سوره نشستیم تا از تلاش‌ها، برنامه‌ها و ایده‌های خود در راستای فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه بگویند. ابتدا امر لازم است ذکر شود، به دلیل تفصیلی بودن مصاحبه، در متن پیش رو تنها بخش مرتبط به فعالیت‌های معاونت پژوهشی و برنامه‌های هفته پژوهش پرداخته شده است.

*برای سوال نخست بفرمایید، مجازی شدن  دانشگاه  چه چالش‌هایی در روند پژوهش ایجاد کرده و چه ظرفیت‌هایی را اضافه کرده است؟

تیم جدید معاونت پژوهش از تیر 1399 مستقر شده و طی این مدت تغییرات اداری و ساختاری بسیاری در معاونت پژوهش دانشگاه سوره انجام شده است و ما شاهد رشد برجسته‌ای از نظر برنامه‌‌های پژوهشی در دانشگاه هستیم. به سبب همین تغییر ساختاری، شاید مقایسه صحیحی با دوره قبل از همه‌گیری کرونا قابل انجام نباشد. البته برگزاری مجازی جلسات موضوع مهمی در این زمینه است. به واسطه این مجازی شدن، فرصت‌هایی پدید آمد که قبل از این ممکن نبود و محدودیت‌های زمانی و مکانی تا حدود بسیاری مرتفع شد. هر چند که شاهد بودیم بسیاری از مراکز پژوهشی فعالیت‌هایشان دچار افت یا حتی به صفر رسید ولی ما با بهره بردن از این فرصت‌ها، برنامه‌های پژوهشی متنوعی را دنبال کردیم.

*معاونت پژوهش دانشگاه سوره، در طول سال چه برنامه‌هایی اجرا کرده است؟

هرچند طبق تقویم روز 25 آذر ماه، روز پژوهش نام‌گذاری شده و معمول است که برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده شود، ولی برنامه‌های پژوهشی تنها منحصر به این هفته نیست و در طول سال 1400 در مجموع حدود 133 وبینار تخصصی، آموزشی و پژوهشی برگزار شده است، مانند دوشنبه‌های نقد کتاب، عصرانه‌های پژوهش معماری وسمپوزیوم‌های تخصصی «انیمیشن جهانی»، سمپوزیوم‌ «سینمای ملی»، سمپوزیوم‌ «اصلاح ساختارهای فرهنگی»، همایش «قهرمان در آینه هنر و ارتباطات» و نیز برنامه‌های تخصصی که در هفته معمار، هفته ارتباطات، هفته هنر انقلاب برپا می‌شوند از جمله تلاش‌های معاونت پژوهشی با همکاری سایر بخش‌های دانشگاه سوره است.

*حالا که نام هفته پژوهش به‌میان آمد، لطفاً برنامه‌های هفته پژوهش را نیز تشریح بفرمایید.

در روند برنامه‌ریزی برای این مناسبت، ابتدا هر دانشکده‌ای جداگانه با توجه به اهداف تعریف شده، فعالیت‌های پیشنهادی خود را برای این مناسبت اعلام می‌کند. معاونت پژوهشی نیز اختصاصاً فعالیت‌هایی را  برنامه‌ریزی می‌کند. پیشنهادها در شورای پژوهش و هیات رئیسه مطرح و بررسی می‌شوند. اعضای شورای پژوهش شامل معاون پژوهشی، معاون آموزشی، مدیر پژوهش، مدیر مرکز کارآفرینی و استادانی به نمایندگی از دانشکده‌ها است.

در هفته پژوهش امسال، مجموعاً 36 وبینار و کارگاه برگزار می‌شود. 8 برنامه از سوی دانشکده هنر، 10 برنامه از سوی دانشکده معماری و 17 برنامه از دانشکده فرهنگ و ارتباطات برنامه‌ریزی شده است. همچنین برگزاری سمپوزیوم «بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور» و همایش ملی «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» از برنامه‌های هفته پژوهش است. همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار اولین همایش ISC دانشگاه سوره و مهم‌ترین برنامه هفته پژوهش است.

*این برنامه‌ها فقط برای مدت هفت روز تدارک دیده شده است؟

در دانشگاه سوره طبق تجربه و عادت سالیان گذشته، هفته پژوهش به ماه پژوهش بدل شده است. برنامه‌هایی که پیش‌تر گفتم از 16 آذر آغاز و تا هفته اول دی ماه ادامه دارند. همچنین بعضی از کارگاه‌ها‌ی پیش‌بینی شده برای استادان و اعضای هیأت علمی در خصوص امر پژوهش، دی ماه برگزار می‌شود.

خوب است این موضوع را ذکر کنم که امسال دانشکده معماری 30 برنامه پژوهشی برای هفته پژوهش پیشنهاد کرده بود، که 22 برنامه دیگر در زمستان امسال به عنوان عصرانه‌های پژوهش معماری برگزار می‌شود.

*استقبال نسبت به این نشست‌های علمی خصوصاً از طرف دانشجویان چگونه است؟

از فرصت‌های ایجاد شده در دوران قرنطینه و همه‌گیری ویروس کرونا، برگزاری نشست‌های مجازی است. فرصت و امکانی که این وبینارها در اختیار افراد و اقشار مختلف جامعه گذاشت بسیار مغتنم است. در نشست‌های مجازی دانشگاه سوره ما از شهرها و دانشگاه‌های مختلف کشور شرکت کننده داریم. در برنامه‌های تخصصی بعضاً شاهد حضور افراد هیأت علمی و اعضای برجسته علمی دیگر دانشگاه‌ها نیز هستیم. میانگین شرکت در دوره‌ها و نشست‌های آنلاین را می‌توان بالای 100 نفر تا 200 نفر تخمین زد. البته معاونت پژوهشی یک بولتن ماهیانه دارد که به صورت دیجیتال منتشر می‌شود. در این بولتن گزارش محتوای جلسات، جزئیات آماری نشست‌ها و سایر فعالیت‌های معاونت پژوهش بیان می‌شود. همچنین تمامی برنامه‌ها و نشست‌ها ضبط و فیلم آنها در آپارات بارگزاری می‌شود. به ترتیب متن و فیلم جلسه نیز به رایگان و سهولت در دسترس همگان قرار دارد.

در خصوص حضور دانشجویان لازم به توضیح است که بعضی از برنامه‌ها حالت کارگاهی پژوهشی دارد و مورد نیاز حرفه‌ای دانشجویان است به همین علت با استقبال زیادی مواجه می‌شود. بعضی برنامه‌هایی که وجه تئوری‌ و نظری آن غالب است،‌ از میانگین حضور کمتری برخوردار هستند. شاید دانشجویان کارشناسی کمتر مسائل پژوهشی برایشان اهمیت داشته باشد یا در حد تخصصی موضوع درگیر آن نباشند، به همین سبب حضور کمرنگ‌تری دارند. اما دانشجویان ارشد حضور جدی‌تری در این نشست‌ها دارند. در کل استقبال و حضور دانشجویان در برنامه‌ها سطح مقبولی دارد.

*بیشتر اشارات سرکارعالی به وبینارها و کارگاه‌ها بود. لطفا بفرمایید دانشگاه سوره در سایر زمینه‌های مرتبط به پژوهش چه فعالیت‌ها و دستاوردهایی داشته است؟

در حال حاضر تنها فصل‌نامه «رهپویه هنر‌-هنرهای تجسمی» با رتبه علمی پژوهشی داریم که با تلاش همکاران و استادان این نشریه در آغاز سال 1400 از رتبه «ج» به رتبه «ب» ارتقا پیدا کرده است. البته در حال آماده سازی 6 نشریه جدید با هدف‌گذاری اخذ رتبه علمی پژوهشی هستیم. مجوزهای ارشاد را دریافت کردیم. از 6 نشریه جدید 1 نشریه متعلق به دانشکده معماری ، 3 نشریه متعلق به دانشکده هنر و 2 نشریه متعلق به دانشکده فرهنگ و ارتباطات است. اگر یک دوره (4 شماره) از نشریات جدید به صورت مرتب و منظم در یک سال منتشر شود، می توان برای دریافت رتبه علمی به وزارت علوم درخواست داد.

در همایش هفته پژوهش از اولین شماره 3 فصل‌نامه «رهپویه ارتباطات و فرهنگ»، «رهپویه هنرهای نمایشی» و «رهپویه هنرهای صناعی» رونمایی شد. همچنین شماره جدید فصلنامه «رهپویه هنر‌-هنرهای تجسمی» نیز در این نشست عرضه شد.

*صحبت از چاپ نشریات شد، در خصوص وضعیت کتابخانه هم توضیح دهید.

به طور کلی طی یک سال گذشته در ساختار و وضعیت کتابخانه تغییرات زیربنایی و اصولی انجام شده است. به این منظور در حال راه اندازی یک پرتال هستیم تا امکانات و خدمات متنوع‌تر و سهل‌تر در اختیار دانشجویان و استادان قرار بگیرد. کتابخانه به نرم افزار جدیدی به نام ثنا (شركت مهندسي ارتباطات پيام مشرق) تجهیز شده است. تغییر نرم افزار کتابخانه و انتقال اطلاعات کتب، با اصلاح فرآیند فهرست‌نویسی همراه بوده است. بنا داریم تا حد امکان و آنطور که در سایر دانشگاه‌ها و مراکز هم در حال انجام است، خدمات کتابخانه را از طریق این پرتال ساده و سهل کنیم. خدماتی مانند اطلاع از موجودی کتاب، درخواست، تمدید، خدمات عضویت و ... به صورت آنلاین در دسترس باشد.

 کتابخانه دیجیتال بخش دیگری از این پرتال است. پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه سوره در حال تبدیل به فرمت دیجیتال است و به همراه بعضی منابع الکترونیک در کتابخانه دیجیتال در دسترس قرار می گیرد. در کتابخانه دیجیتال امکان بارگزاری و دسترسی به مقالات، مستندات و نمونه‌کار استادان و دانشجویان فراهم شده است. دسترسی به پایگاه‌های اسناد علمی نیز از طریق همین پرتال در اختیار استادان و دانشجویان قرار می‌گیرد. معاونت پژوهشی دانشگاه اشتراک پایگاه‌های اطلاعات نورمگز، مگ‌ایران و سامانه جامع ایران پیپر (مجموعه‌ای مقالات خارجی) را تهیه کرده و در حال حاضر دانشجویان و استادان امکان دسترسی رایگان به صورت حضوری و آنلاین دارند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، معاونت پژوهشی، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید