منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دانشکده هنر با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی و معاونت پژوهشی سوره، دومین فصل از جلسات «دوشنبه‌های نقد کتاب سوره» را برگزار می‌کنند. در پنجمین نشست از فصل دوم این برنامه، کتاب «شهری به سبک ایرانی» نوشته محمدمهدی مظاهری به بحث گذاشته خواهد شد. مظاهری در این کتاب به بسط تجربیات و نظریات خود پیرامون شهرسازی ایرانی پرداخته که پیش از این نیز، ایده فوق را در چندین مقاله علمی پی گرفته است. او پیش‌تر در یادداشتی آورده است: « طراحی شهری ایرانی- اسلامی تنها به نقش و نگار و اشکال ظاهری خاص محدود نمی‌شود؛ بلکه جان‌مایه آن به رابطه معنوی خاصی است که منعکس می‌‌کند. از این رو شهرسازی در این قالب از جهات مختلف سبب گسترش و تقویت سبک زندگی ایرانی- اسلامی می‌شود و بسیاری از معضلات هویتی که جامعه ایرانی در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند را برطرف می‌سازد. برای دستیابی به این هدف، طراحان و شهرسازان ایرانی باید ضمن آموختن از تجربیات معماری و شهرسازی مدرن، از تقلید صرف دستاوردهای این سبک و انتقال کورکورانه آن‌ها به کشور بپرهیزند و با  توجه به زمینه و فرهنگ بومی هر شهر، طبیعت و مسائل زیست محیطی آن، نیازها و انتظارات شهروندان و الزامات بصری به طراحی شهرها بپردازند. مشارکت دادن مردم به ویژه نسل جوان و ارتباط و مشورت با نخبگان دانشگاهی، مذهبی و فرهنگی برای درک چگونگی به کارگیری ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی - اسلامی در ساختار پایدار شهری نیز از الزامات جدی این امر است.»

در این جلسه فضیله دادور درباره کتاب به سخنرانی خواهد پرداخت و درباره ویژگی‌های کتاب برای استفاده در بستر آموزشی سخن خواهد گفت. دبیری نشست را نیز امیرمسعود دباغ برعهده دارد.

این نشست دوشنبه 29 آذرماه ساعت 18 در آدرس https://sibad.soore.ac.ir/v/show/bookreview برگزار می‌شود و ورود عموم علاقه‌مندان آزاد است.

سلسله نشست‌های «دوشنبه‌های نقد کتاب سوره»، در راستای اهداف پژوهشی و آموزشی دانشکده هنر دانشگاه سوره متناسب با گروه‌های آموزشی دایر در دانشکده با انتخاب مکتوبات مناسب می‌کوشد تا زمینه‌های گسترش علم و آشنایی دانشجویان را با صاحب‌نظران گسترش دهد. این نشست‌ها به صورت برخط برگزار شده و در فصل اول توانست علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کند. دوره جدید نیز برای 12 جلسه برنامه‌ریزی شده است و حوزه‌هایی همچون ادبیات نمایشی، نمایش، عکاسی، فلسفه و نظریه هنر، انیمیشین، هنر اسلامی، نقاشی و گرافیک را در بر خواهد گرفت.

در هر جلسه برای این‌که علاقه‌مندان فرصت مرور کتاب را داشته باشند کتاب هفته بعد معرفی و از پوستر آن رونمایی می‌شود.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نقد کتاب «شهری به سبک ایرانی»، دانشکده هنر، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید