منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ به مناسبت هفته پژوهش؛ نشست تخصصی با محوریت «تحلیل درام‌های ابر قهرمانی قرن بیست‌ویکم از منظر الگوهای اسطوره‌ای» به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، با ارائه و سخنرانی دکتر امیررضا نوری‌پرتو مدیر گروه رشته ادبیات نمایشی دانشگاه سوره؛ روز سه‌شنبه مورخ 23 آذرماه 1400 ساعت 18 الی 20 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، امیررضا نوری‌پرتو ضمن عرض خیرمقدم، به ارائه مقدمه‌ای در خصوص موضوع مورد بحث پرداخت و گفت: اسطوره‌ها از ضمیر ناخودآگاه ما سرچشمه می‌گیرند. ناخودآگاه جمعی شکل نمی‌گیرد مگر آن که آدم‌ها ضمیر ناخودآگاه فردی داشته باشند. وی افزود: ریشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آفرینش ابرقهرمانان قیاس شده و به اشتراکاتی می‌رسند.

نوری‌پرتو به توضیح ابرقهرمانان پرداخت و بیان کرد: ابرقهرمانان، کاراکترهایی‌اند که نیروهایی بیشتر و فراتر از انسان‌ها و مردم معمولی دارند و به شکلی معمول از نیرو، توان و ظرفیت خود برای کمک به آدمیان یا نجات و رهایی جهان پیرامون‌شان از شر پلیدی‌های برخاسته از نیروی شر مطلق قدرت گرفته، بهره می‌گیرند. همچنین، در برابر این شرارت‌ها می‌ایستند و می‌کوشند که عدالت، آرامش و صلح را برپا کنند.

وی به بررسی دنیای سینمایی مارول پرداخت و اضافه کرد: دنیای سینمایی مارول دنیایی داستانی‌ست که با تکیه بر مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی؛ این شخصیت‌ها برگرفته از کاراکترهای کامیک‌های مارول کامیکس است. قابل ذکر است که مارول استودیوز تولید کننده اصلی فیلم‌های این مجموعه است.

امیررضا نوری‌پرتو با طرح این پرسش که ابرقهرمانان نوین چگونه به وجود می‌آیند، گفت: اغلب ابرقهرمانان نوین در ایالات متحده آمریکا خلق شدند. به طور تقریبی می‌توان گفت که از اواسط و اواخر دهه ۴۰ میلادی در قالب داستان‌های مصور؛ این ابرقهرمانان نوین شکل گرفتند.

نوری‌پرتو در این باره خاطر نشان کرد: در دوره‌ای کمونیسم هراسی به وجود آمد و شهروندان آمریکایی در ضمیر ناخودآگاه، به زنده نگه‌داشتن روحیه اسطوره‌گرایی و ابرقهرمانی نیاز داشتند. وی ادامه داد: رابین هود ریشه واقعی دارد. از دیدگاه من، پدر جد تمام قهرمانان؛ زورو است.

گفتنی‌ست، تمام ابرقهرمانان آمریکا در زندگی شخصی خود آدم‌های ضعیف و تنهایی هستند که نیمه‌ی دیگر شخصیت خود را نشان داده‌اند. در واقع این موضوع نشان دهنده همان نیاز جنگ سرد است.

امیررضا نوری‌پرتو اذعان کرد: در سینمای آمریکا به علت نیازها قهرمان‌سازی صورت می‌گیرد. ما نیز بر اساس اسطوره‌های تاریخی و میهنی خودمان حرکت می‌کنیم. اما آمریکا به این جهت که این تاریخ را نداشته، دست به ساخت ابرقهرمانان زده تا از این طریق آن خلأ را پر کند.

در ادامه جلسه، امیررضا نوری‌پرتو درباره فیلم‌سازی مشرق زمین عنوان کرد: در مشرق زمین، ابرقهرمان فردی‌ست فرومایه از لحاظ جایگاه اجتماعی که با کمک اکسیر یا جادو و با استاد یا منتور روبرو می‌شود. چنین موضوعی از اسطوره شرقی نشأت می‌گیرد.

سپس، امیررضا نوری‌پرتو به تحلیل و بررسی چند نمونه از فیلم‌های ابرقهرمانی پرداخت و توضیحاتی در این باب ارائه داد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی «تحلیل درام‌های ابر قهرمانی قرن بیست‌ویکم از منظر الگوهای اسطوره‌ای»، هفته پژوهش، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید