منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ به مناسبت هفته پژوهش؛ نشست تخصصی با محوریت «آشنایی با تخلفات پژوهشی» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، با ارائه و سخنرانی دکتر محمد معین‌الدینی استادیار و مدیر گروه نقاشی دانشگاه سوره، روز شنبه مورخ 20 آذرماه 1400 ساعت 14:00 الی 15:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمد معین‌الدینی سخن خود را با اشاره به آمار تخلفات پژوهشی در جهان آغاز کرد و افزود: تخلفات پژوهشی عام و گاهاً ناآگاهانه است. در ایران بحث تخلفات پژوهشی عملاً بحث شایعی بوده و به دلیل عدم نظارت‌های کافی، فساد پژوهشی سیستماتیک وجود دارد.

محمد معین‌الدینی در این خصوص یادآور شد: در دانشگاه سوره هر دانشجویی برای دفاع از پایان‌نامه‌ خود باید به سامانه ایرانداک مراجعه و همانند جویی کند تا درصد همانندی مشخص شود. بالاترین ضریب همانندی دانشگاه سوره ۳۰ درصد است و از این مقدار بالاتر باید مقاله اصلاح ویرایش شود. همچنین، همانندی باید به شکل عرف وجود داشته باشد و در بخش مقدمه و نتیجه‌گیری، همانندی مجاز نیست.

معین‌الدینی ادامه داد: هر مقاله و پایان‌نامه‌ای که نوشته شود، وارد سیستم شده و به عنوان منبعی در سازمان ایرانداک ثبت می‌شود. آن مقاله به عنوان با کار دانشجو سنجیده و قیاس می‌شود. آنچه در این زمینه معقول است این است که پایان‌نامه باید تا چند درصدی همانندی داشته باشد. با توجه به این که پایان‌نامه‌های میدانی یا ترجمه، درصد همانندی پایینی دارند و البته اگر مقاله‌ای 0 درصد میزان همانندی باشد نیز، چندان خوب نیست.

محمد معین‌الدینی درباره شرط تخلف پژوهشی گفت: به شرطی تخلف محسوب نمی‌شود که امانت‌داری در این امر رعایت شده باشد. علاوه بر آن، باید در صورت همانندی نیز ارجاع‌دهی یا رفرنس‌دهی انجام شده باشد. وی افزود: دانشگاه سوره، پایان‌نامه‌ها را تا ۳۰ درصد همانندی به شرطی که تخلف نداشته باشد می‌پذیرد.

وی در رابطه با این‌ موضوع که در چه مواقعی می‌توان همانندی داشت، گفت: تا فصل ۲ و اوایل فصل ۳ یعنی مبانی نظری و شرح پژوهش می‌توان همانندی داشت. همچنین، در این صورت است که مقاله خود به خود همانندی پیدا می‌کند. معین‌الدینی اضافه کرد: معمولاً در فصل 4 و 5 پایان‌نامه‌ها همانندی مجاز نیست. چرا که محتوای این فصل‌ها تحلیل یافته‌ها، نتیجه‌گیری و در واقع فصل نویسنده است.

در ادامه جلسه، محمد معین‌الدینی اذعان کرد: در امور پژوهشی، باید حق مؤلف را ادا کنیم و این کار را به دو شیوه می‌توان انجام داد. ارجاع مستقیم؛ یعنی این‌که متنی را بدون تغییر وارد متن خود کنیم. در این صورت باید داخل پرانتز نام نویسنده، سال انتشار و صفحه مورد نظر که حاوی این جمله باشد و همان ارجاع درون متنی است. در ارجاع غیرمستقیم؛ ساختار گرامری تغییر می‌کند اما مفهوم جمله یکسان است.

سپس، معین‌الدینی درباره عوامل مؤثر در شکل‌گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی گفت: این عوامل به دو دسته‌ی درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند. عوامل درونی شامل عوامل فرهنگی و پرورشی هستند. همچنین، عوامل بیرونی شامل عوامل آموزشی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید یک آگاهی کلی از تقلبات و تخلفات پژوهشی به دست آوریم. به عنوان مثال، شیوه‌نامه نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه سوره در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد. توصیه می‌شود برای نگارش، از کتاب‌های معتبر در این زمینه استفاده کنید. در این موارد قوانین رسم الخط فارسی باید مورد بررسی لازم قرار بگیرد. مضاف بر آن، بررسی دستورالعمل ویراستاری ادبی فرهنگستان زبان و ادب پارسی؛ راه دیگری است که به نگارش صحیح متن مقاله و پایان‌نامه کمک می‌کند.

محمد معین‌الدینی عنوان کرد: به منظور مشخص کردن موضوع پژوهش و یافتن فهرست اولویت‌های پژوهش؛ می‌توان به سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مراجعه کرد که بسیار کمک کننده بوده و به ذهن دانشجو جهت می‌دهد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی «آشنایی با تخلفات پژوهشی»، هفته پژوهش، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید