منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار؛ دهمین پیش‌نشست تخصصی خود را تحت عنوان «آینده پژوهی و پاسخگویی اجتماعی دانشگاه»، به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز چهارشنبه مورخ 26 آبان‌ماه 1400 ساعت 16 الی 18 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار کرد. در این وبینار، دکتر حاکم قاسمی، دانشیار و رئیس مرکز پژوهشی آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و دکتر محمد حسینی‌مقدم، عضو هیأت علمی گروه مطالعات آینده‌نگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سخنران و دکتر بهنام سرخیل، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، بهنام سرخیل ضمن عرض خوش‌آمد و تشکر از برگزارکنندگان و حامیان این پیش‌نشست‌های تخصصی؛ مقدمه‌ای در خصوص موضوع جلسه ارائه کرد. وی گفت: دانشگاه با برخورداری از عناصر علم و آگاهی، به محل حضور پژوهشگران و متخصصان تبدیل شده است. از این جهت نیز می‌تواند جوامع را به خودباوری و خوداتکایی سوق دهد که این امر موجب توسعه همه جانبه کشور است.

بهنام سرخیل ادامه داد: دانشگاه، موتور محرکه تحولات در عرصه‌های مختلف است. همچنین، وی با اشاره به آسیب‌های وارده بر حوزه آینده پژوهی گفت: غفلت از ظرفیت‌های دانشگاه در اجتماع به عنوان مرکز علمی، می‌تواند بر حوزه آینده پژوهی اثرگذار باشد.

سپس، محمد حسینی‌مقدم در توضیح علم بیان کرد: علم زمانی علم است که توان روایی و پایایی داده‌ها و گذاره‌ها را بتواند بر عهده بگیرد و این ذات و قاعده علم است. علم سرمنشأ راستی، درستی، اعتماد و دقت بوده و در آینده نیز، به طور قاطع کج‌کارکردها و سوءرفتارها را در علم شاهد خواهیم بود.

محمد حسینی‌مقدم، به تعریف مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: ایجاد نظام مدیریتی مترقی برای دستیابی به پایداری دانشگاه و فراهم کردن زمینه مناسب برای گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، ضروری است که آینده پژوهی به این مقوله می‌پردازد. وی درباره سنت‌های آموزش عالی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی افزود: در سنت انگلیسی تأکید بر ارائه آموزش‌های اصیل و تخصصی است. همچنین، در سنت آلمانی، بر انجام پژوهش‌های اصیل تأکید می‌شود و در سنت آمریکایی بر موقعیت‌های یادگیری تمرکز می‌شود.

در ادامه، حسینی‌مقدم اذعان کرد: تصویرسازی از آینده، شناسایی تغییرات، ایجاد آمادگی برای رویارویی با تغییر، بیم دادن درباره‌ی آینده، امید بخشیدن درباره‌ی آینده، مشارکت‌پذیر ساختن شکل‌دهی به آینده و مهیا ساختن زمینه گذار از وضع موجود و دستیابی به وضع مطلوب از کارویژه‌های آینده پژوهی می‌باشد.

محمد حسینی‌مقدم، در رابطه با ارتقای مهارت‌ها در حوزه آینده پژوهی تصریح کرد: در این زمینه، تمرکز بر مهارت‌ها و توانایی‌های منحصر به انسان و تمرکز بر مهارت‌هایی که ماشین همچنان موفق به انجام آنها نشده است؛ صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آینده‌نگری و مسئولیت‌پذیری خاطر نشان کرد: ما آینده‌ی چند دهه گذشته هستیم و در حال ساخت گذشته چند دهه آینده خود، هستیم. به همین منظور باید درک درستی از تغییرات داشته باشیم. علاوه بر آن، دانشگاه‌هایی که باید بخشی از حل مسائل باشند؛ گاهی خود به مسئله تبدیل می‌شوند و با پدیده صندلی‌های خالی در دانشگاه ها و بیکاری دانش‌آموختگان مواجه می‌شویم.

در ادامه جلسه، حاکم قاسمی عنوان کرد: مطالعه‌ی ایده‌ها و تصویرهایی که از آینده می‌توان ساخت؛ تعریفی از آینده پژوهی را ارائه می‌دهد. آن‌چه اهمیت دارد این است که دانشگاه و نظام آموزشی ما، تا چه اندازه ظرفیت دارد خود را به این فرآیند نزدیک کند.

قاسمی، درباره وضعیت و تصویر موجود از دانشگاه اذعان کرد: وضعیت و تصویر موجود از دانشگاه را می‌توان از ابعاد مختلفی چون فیزیکی و کالبدی، سازمانی و ساختاری، محتوای آموزشی، روش‌ها و ابزار آموزش و مرجعیت در تأیید مدارج علمی بررسی نمود.

حاکم قاسمی در قسمت پایانی سخنان خود، روندهای مؤثر بر دانشگاه‌ها را مورد تبیین و بررسی قرار داد و ضمن اشاره به چند نمونه، گفت: روند انتقال از فضای واقعی به فضای مجازی، روند پیشرفت، توسعه و فراگیری استفاده از فناوری ارتباطات و تسهیل روابط بر آموختن در خارج از چارچوبهای رسمی موجود به صورت فراگیر و جهانی و روند مهارت‌گرایی و کارآفرینی و... باید در این عرصه مورد توجه قرار بگیرد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دهمین پیش‌نشست تخصصی، «آینده پژوهی و پاسخگویی اجتماعی دانشگاه»، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید