منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر مشاوره دانشگاه_ کارگاه آموزشی روانشناسی ویژه دانشجویان دانشگاه سوره، با عنوان «عزت نفس و راه های افزایش آن» به تاریخ چهارشنبه 19 آبان ماه 1400 ساعت 17:00 توسط محمدباقر ثباتی، روانشناس بالینی، مشاور و روان درمانگر به صورت مجازی برگزار شد.

در این کارگاه که در ادامه و تکمیل کارگاه قبلی برگزار شد، محمد باقر ثباتی ابتدا اشاره ای کوتاه به مباحث مطرح شده قبلی کردند. ایشان عزت نفس را آگاهی به نقاط قوت و ضعف خود و پذیرش بدون قید و شرط نقاط ضعف و مسئولیت پذیری نسبت به نقاط ضعف دانستند. پذیرش نقاط ضعف به این معنا که مسئولیت تمام ضعف ها را پذیرفته و آگاهانه در جهت رفع آن ها حرکت کنیم. ایشان به همدلی کردن به عنوان یکی از مواردی که در عزت نفس باید لحاظ شود اشاره کردند و آن را به دو بخش همدلی با خود و دیگران تقسیم کردند. همدلی با دیگران یعنی به صحبت های طرف مقابل به طور فعالانه گوش داده و از کلمات تحریک آمیز مانند دیگه چی شد؟ بعدش چی؟ و غیره برای اینکه به فرد نشان دهیم که به صحبت‌هایش کاملا گوش می‌دهیم، استفاده کنیم و احساسات فرد را درک کرده و آن را به شخص بازخورد دهیم. همدلی با خود نیز به این معناست که وقتی اشتباهی را مرتکب شدیم و منتقد درون، شروع به سرزنش کرد حالا باید خودمان با خود همدلی کرده و یادآور شویم مشکلی نیست همه انسان‌ها ممکن است مرتکب خطا شوند. بنابراین افراد باید نقاط ضعف خود را بشناسند، با خود همدلی کنند و آگاهانه برای حل آن تلاش کنند.

در بخش بعدی کارگاه، ثباتی به تعریف ابراز وجود پرداخت به این صورت که در ابراز وجود فرد می‌بایست واقعه ناراحت کننده را بدون قضاوت، سرزنش و توهین بازگو کند، سپس به بیان احساسات خود پرداخته و در آخر اثر ملموس آن واقعه را بر زندگی و رفتار خود بیان نماید. ایشان تاکید کردند در ابراز وجود فرد نباید به دنبال متقاعد کردن طرف مقابل باشد بلکه باید صرفا به بیان ناراحتی اش بپردازد. در پایان، محمدباقر ثباتی به چند خطای شناختی اشاره و خاطرنشان کردند ما برای تفسیر و سنجش وقایع اطرافمان نیاز به معیارهایی داریم که گاها اشتباه هست و باعث ایجاد خطای فکری و شناختی و تفسیر اشتباه از واقعیت می‌شود. ایشان چهار خطای شناختی از جمله: ذهن خوانی، پیش بینی کردن، فاجعه سازی و شخصی سازی را نام برده و پیرامون هر یک توضیحات و مثال‌هایی ارائه کرند.

این کارکاه در ساعت 18:30 پایان یافت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی روانشناسی با عنوان «عزت نفس و راه های افزایش آن»، دفتر مشاوره، مدیریت دانشجویی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید