منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت روز جهانی شهرسازی؛ هفتمین و آخرین وبینار از سلسله نشست‌های تخصص_مهارتی با عنوان «کارگاه ترسیم نقشه­های شهری در Arc GIS » به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز پنج‌شنبه مورخ 20 آبان ماه 1400 ساعت 13 الی 16 به صورت مجازی در سامانه‌ی سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این وبینار دکتر آیدا باقری بهشتی، مدرس دانشگاه و دکتری شهرسازی به عنوان سخنران و دکتر نجمه دشتکی به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر دشتکی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین در جلسه به معرفی آیدا باقری بهشتی پرداخت و مقدمه‌ای در باب موضوع ارائه‌ کرد. سپس آیدا باقری بهشتی بیان کرد: علت مهم بودن نرم افزار GIS این است که ما در شهرسازی داده و اطلاعات زیادی داریم که با آن می­توان انواع نقشه را ایجاد و تولید کنیم که در این راستا می توان از این برنامه بهره برد. وی با اشاره به این نرم افزار گفت: با استفاده از این برنامه می­توانیم کارهایی نظیر امتیاز دهی و تولید نقشه، تشخیص بافت فرسوده، خروجی گرفتن نقشه های شهری و... را انجام دهیم.

وی در خصوص بافر زدن (ترسیم شعاع دسترسی) بیان کرد: این دستور نقش مهمی را در رشته شهرسازی دارد  و  کاربردی می باشد. می توان از این دستور جهت ترسیم حریم داده های خطی و نقطه ای نیز استفاده کرد و در صورت وجود حرائم مختلف ، می توان فیلد جدید ایجاد و توسط آن از این دستور استفاده شود . همچنین ما می­توانیم با ایجاد شیپ فایل جدید، محدوده­ای را برای نقشه­مان ترسیم کنیم. این شیپ فایلها با توجه به نقطه ای بودن، خطی بودن و پلی گون بودن متفاوت می باشد.

وی با توضیح جامعی از این برنامه، به روش پیاده­ سازی نقشه تولیدی بر روی نقشه گوگل اشاره کرد و  در نهایت بیان داشت که نحوه خروجی گرفتن و شیت بندی در این نرم افزار چگونه است و توضیحاتی در زمینه مقیاس عددی و خطی  صحبت کردند و همچنین تاکید کردند که مقیاس با توجه به تغییرات بر روی نقشه تغییر خواهد کرد. GIS با داشتن یکسری Arc tool boxزیاد نظیر آنالیزها، بسیار پرکاربرد است.

وی درباره ترسیم آکس خیابانها که یکی از معضلات دانشجویان شهرسازی می باشد بیان کرد و فرمود: وقتی محدوده نقشه را در این برنامه داشته باشیم، ابتدا بایستی محدوده را از بکوکها حذف کنیم و سپس فیچربدست آمده که پلی گون می باشد  را به لاین تبدیل کرده تا  شکل خط دربیاید.  و در آخر با استفاده از دستور Collapse Dual Lines to center line  و قرار دادن بیشترین عرض در این دستور آکس خیابان ترسیم می شود، اما در بافت های دارای فضاهای باز بایستی مقداری از خیابانها را نیز ادیت کرد.

در پایان ایشان در جواب به سوال " چگونه مساحت پوشش دهی در بافر را ایجاد کنیم؟ " گفت: با توجه به اینکه منظور از مساحت، شعاع است پس باید ابتدا ترسیم محدوده را از بافر پاک کنیم تا محدوده آن مشخص شود. هم چنین می توان از دستور مختلف دیگر نیز برای جدا کردن محدوده از بافر نیز استفاده کرد. وی به آموزش مفصل در ارتباط با ترسیم نقشه با این نرم افزار پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ داد و در نهایت ایمیل خود را جهت ارتباط دانشجویان ارائه کردند.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: هفتمین وبینار از سلسله نشست‌های تخصص_مهارتی با عنوان «کارگاه ترسیم نقشه های شهری در Arc GIS »، دانشکده معماری و شهرسازی، روز جهانی شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید