منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت روز جهانی شهرسازی؛ پنجمین وبینار از سلسله نشست‌های تخصصی_مهارتی با عنوان «نقش و جایگاه شهرسازان در نظام شهرسازی و معماری کشور با تأکید بر آموزش و ورود به بازار کار حرفه ای» به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز سه‌شنبه 18 آبان ماه 1400 از ساعت 18 تا 20 به صورت مجازی در سامانه‌ی سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

  در این نشست دکتر فریدون گازرانی، مدرس دانشگاه و پژوهش شهری، به عنوان سخنران و دکتر نجمه دشتکی، مدیر گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

  در ابتدای جلسه دکتر دشتکی ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک روز جهانی شهرساز، به معرفی دکتر گازرانی پرداخت و مقدمه‌ای در باب فعالیت‌های ایشان ارائه کرد. در ادامه‌ی جلسه دکتر گازرانی ضمن ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی عنوان نشست به روز جهانی شهرساز اشاره کرد و گفت: روز هشتم نوامبر سال 1949، با افتتاح انستیتو مطالعات مسائل شهرسازی دانشگاه توسط پروفسور کارلوس ماریا دلاپائولرا، تحت عنوان روز جهانی شهرسازی ثبت شد. وی هدف اصلی خود را از نامگذاری چنین روزی بالا بردن علاقه به مباحث شهرسازی در میان عامه‌ی مردم و متخصصان خواند. سپس به هدف برگزاری وبینار اشاره کرد و افزود: هدف من هم از برگزاری این وبینار ایجاد انگیزه و علاقه به مباحث شهرسازی در میان شما دانشجویان عزیز است.

دکتر گازرانی در ادامه به ارائه‌ی تعریفی از شهرساز پرداخت و بیان کرد: شهرساز به فردی گفته می‌شود که دوره‌های عمومی و تخصصی شناخت، تحلیل و برنامه‌ریزی را در مورد شهر از منظر نظام‌های مختلف، مطالعه و ضرورت‌ها را فرا گرفته باشد و علاوه بر این دارای تجربه‌ی کافی در این زمینه باشد. وی همچنین درباره‌ی رکن اساسی در رشته‌ی شهرسازی اظهار داشت: فراگیری دانش شهرسازی، مسئله یابی، درک و بیان فضاهای شهری از مهم‌ترین مسائل شهری هستند.

سپس دکتر گازرانی ضمن تأکید بر لزوم درک طرح‌ها و پروژه‌ها به فعالیت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار اشاره کرد و گفت: اصل اول، آموزش و فراگیری هر مبحث علمی و نرم افزارهایی هست که در این رشته وجود دارد و باید از صفر تا صد فرا گرفته شود. وی همچنین در خصوص امکان فعالیت فارغ التحصیلان شهرسازی ادامه داد: هر کارشناس می‌تواند نه تنها به عنوان کارشناس و مهندسان مشاور در شرکت‌های شهرسازی و معماری فعالیت نماید، بلکه خود می‌تواند با همراهی چند نفر نسبت به تأسیس یک شرکت اقدام نماید.

فریدون گازرانی در رابطه با معماری و شهرسازی ادامه داد: بعضی‌ها گمان می‌کنند فارغ التحصیلان رشته‌ی معماری قوی‌تر کار می‌کنند اما شهرسازان می‌توانند در درک فضا و کالبد ساختمان‌ها قوی عمل کنند و به عنوان یک همراه قوی در کنار معماران باشند. وی همچنین به عدم حضور کارشناسان شهرسازی در شهرداری در گذشته اشاره کرد و گفت: شهرداری‌‌ها و شوراهای اسلامی شهرها حضور کارشناسان شهرسازی را می‌طلبد و خیلی خوب است که حتی شهرداران هم از متخصصان این رشته باشند.

دکتر گازرانی درباره ورود کارشناسان شهرسازی به نظام‌های قضاوت کشور بیان کرد: یکی از فرصت‌های پیش روی شما، کارشناسی رسمی دادگستری است. شما با درک معیارهای شهرسازی و معماری می‌توانید در آزمون کارشناسی دادگستری شرکت کنید و به امر قضاوت کمک کنید. او همچنین به اهمیت بازاریابی اشاره کرد و گفت: بدون شک هرکاری نیاز به بازاریابی دارد. امروزه استارت آپ های زیادی برای ارائه‌ی طرح‌های‌تان وجود دارد.

دکتر فریدون گازرانی ضمن تاکید بر اهمیت شرکت در جلسات و سمینارها به ایجاد فرصت برای کسب تجارب جدید اشاره کرد و افزود: حضور در سمینارهای مختلف به شما نگاه تحلیلی‌تری می‌دهد و می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری هم برای‌تان ایجاد کند. راز ماندگاری در بازارکار حرفه‌ای حضور مداوم در چنین عرصه‌هایی است.

در پایان دکتر گازرانی به اهمیت آموزش اشاره کرد و افزود: این آموزش‌ها را می‌توانید در پلتفرم‌های مجازی ببینید. ورود نرم افزارهای متعدد در هر حرفه‌ای، حضور شما را در بازار کار حرفه‌ای هموار می‌سازد.

در انتها به تمام سوالات حاضران پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: پنجمین وبینار از سلسله نشست‌های تخصصی_مهارتی، «نقش و جایگاه شهرسازان در نظام شهرسازی و معماری کشور با تأکید بر آموزش و ورود به بازار کار حرفه ای»، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید