منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت روز جهانی شهرسازی؛ چهارمین وبینار از سلسله نشست‌های تخصص_مهارتی با عنوان «کارگاه ابزارهای بیان تصویری و اسکیس در معرفی فضاهای شهری » به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز سه‌شنبه 18آبان ماه 1400 از ساعت 14 الی 17 به صورت مجازی در سامانه‌ی سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر پانته‌آ علی پور، دکتری شهرسازی مدرس دانشگاه، به عنوان سخنران و دکتر نجمه دشتکی، مدیر گروه شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر دشتکی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین در جلسه به معرفی دکتر علی‌پور و سوابق ایشان پرداخت و مقدمه‌ای در باب موضوع ارائه‌ کرد. پانته‌آ علی پور عنوان کرد: اینکه ما می‌توانیم مفاهیم ذهنی خود را بر روی کاغذ بیاوریم یک نعمت بزرگی است که باید معماران و شهرسازان به آن توجه کنند.

وی درباره‌ی شیوه‌های انتقال پیام بیان کرد: همه‌ی ما در طول زندگی نیاز به برقراری ارتباط داریم که از راه‌هایی مثل زبان بدن، بیان نوشتاری، بیان گفتاری و بیان تصویری استفاده شده است و بیان تصویری یکی از روش‌هایی است که از آغاز زندگی انسان‌های اولیه تا به اکنون وجود داشته است. بیان تصویری مکملی است در کنار بیان‌های نوشتاری و گفتاری، که از زمان‌های قدیم از بیان تصویری در غارها، دیوارها و سنگ‌ها برای رساندن پیام خود استفاده می‌کردند. تصاویر غارها نمونه‌ای از ارتباط تصویری است که به شکل‌گیری خط منتهی شده است. ولی همچنان بیان تصویری که یکی از شاخه‌های آن اسکیس است، اهمیت بالایی دارد. اسکیس یکی از انواع بیان تصویری است که در خود، نقشه، تصویر، نمودار، چارت و کروکی و... خواهد داشت.

وی در نظر گرفتن چند نکته در بیان تصویری را ضروری دانست، اینکه در ابتدا باید بدانیم که مخاطب هدف ما کیست. اینکه مخاطب ما یک شهروند عادی است یا یک کارشناس، مدیر یا یک استاد است، در نحوه‌ی ارائه‌ی کار ما مؤثر است. نکته بعدی این است که یک اسکیس باید دارای سرعت انتقال مفهوم و وضوح باشد.

علی پور در ادامه به توضیح ابزارهای بیان تصویر مانند، نقشه، عکس، نمودار، جدول، چارت، علائم و کروکی که می‌توان از آن‌ها در معماری و شهرسازی بهره برد، پرداخت.

وی ادامه داد که نقشه بیان ترسیمی و گرافیکی (دو بعدی)  اطلاعات روی صفحه است به طوری که ابعاد حقیقی به نسبت معینی کوچک یا بزرگ شده باشد. همچنین عکس تصویری، تصویر واقع نمایانه و سه بعدی بر روی صفحه دو بعدی است که بازتاب و انعکاس بصری از یک واقعیت است. عکس ثبت لحظه‌ای دقایق است که به فراخور نیاز، زاویه دید ما متفاوت می‌شود. وی ادامه داد که کروکی بیان ساده و تلخیص شده‌ای است که صراحتاً به مقایسه و تحلیل ذهنیت ما می‌پردازد که به عنوان ساده‌ترین ابزار بیان تصویری برای بیان کلیات یک فضای شهری است.

وی ادامه داد که کروکی و پرسپکتیو بخش مهمی در طراحی است که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. وی تعیین نقطه گریز در پرسپکتیو را یک اصل مهم دانست و بیان کرد: نقطه گریز نکته مهم در طراحی و تصاویر شهری است. وی به نکات کاربردی پرسپکتیو در تصاویر شهری اشاره کرد و به حاضران یادآروی کرد که اسکیس زدن نیاز به تمرین و ممارست دارد و می‌توان از طریق کپی کردن با کاغذ پوستی به قوی کردن دست کمک کرد.

در انتها به تمام سؤالات حاضران پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: چهارمین وبینار از سلسله نشست‌های تخصص_مهارتی، «کارگاه ابزارهای بیان تصویری و اسکیس در معرفی فضاهای شهری »، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید