منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت روز جهانی شهرسازی؛ اولین وبینار از سلسله نشست‌های تخصصی_مهارتی با عنوان «مدیریت شهری و تأثیرات آن بر کیفیت زندگی شهروندان» به همت دانشکده معماری و شهرسازی و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز دوشنبه 17 آبان ماه 1400 از ساعت 14 الی 16به صورت مجازی در سامانه‌ی سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این جلسه دکتر علی‌محمد سعادتی؛ معمار، شهرساز و طراح شهری که شهردار اسبق منطقه۱۲ تهران نیز بوده‌اند، به عنوان سخنران و دکتر نجمه دشتکی به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر دشتکی ضمن عرض خوش‌آمدگویی، به معرفی دکتر سعادتی پرداخت و مقدمه‌ای در باب سوابق و فعالیت‌های‌شان ارائه کرد. دکتر سعادتی نخست از اهمیت شهرسازی که تأثیرات مهمی بر کیفیت زندگی مردم دارد سخن گفت و بیان کرد: شهرسازی و تأثیراتش همیشه در محافل آکادمیک مورد بحث بوده که این مباحث مورد اتکا و تئوریک هستند. از سوی دیگر مردم همیشه از کیفیت شهرسازی در شهرها گلایه داشته‌اند که این نشان‌ می‌دهد بخش قابل توجهی از این مباحث علمی نتواسته به مرحله عملیاتی راه پیدا کند.

آقای سعادتی در همین خصوص ادامه داد: به طور مثال و به عنوان نمونه عملی می‌توان به پروژه‌های منطقه۱۲ اشاره کرد. از سال ۱۳۹۴ پروژه‌ای با هدف ارتقاء کیفیت زندگی را شروع کردیم تا در بخش‌های مختلف به هم‌افزایی و گسترش برند تهران کمک کنیم. در منطقه ۱۲ به دلیل وجود بازار و محلات پر تردد، هزینه پاکسازی و نظافت بسیار زیاد بود که سعی کردیم با افزایش مشارکت و رعایت مردم این هزینه‌ها را کم‌تر کنیم. برای میدان محمدیه که در دوره‌های زمانی، نام‌های مختلفی داشته و محل تلاقی خیابان خیام و مولوی است؛ تلاش شد تا با رویکرد احیای نام خیام، میدان و محیط پیرامون آن را طراحی کنیم. همینطور در خیابان قیام که حدود هفت سال تحت پروژه‌ی خط مترو بود و قبل از آن عمدتاً محل عبور اتوبوس و خودرو بوده، با اتمام کار مترو سعی شد به حالت اولیه باز نگردد و محلی برای پیاده‌روی و برگزاری مراسمات باشد.

سعادتی در مورد بناهای فرسوده و تاریخی اینطور صحبت کرد که احیای خانه‌های ارزشمند که دارای کیفیت متفاوت هستند معمولاً با مشکل مواجه می‌شوند. بناهایی هستند که نیاز به حمایت و بازسازی دارند تا حفظ شوند. اما بعضی بناها ارزش تاریخی و فرهنگی خاصی ندارند و می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد تا دسترسی به امکانات و امداد راحت‌تر شود. در منطقه ۱۲ ما از خانه‌هایی که تحت اختیار شهرداری بود شروع کردیم. خانه ابتهاج در خیابان ایران، خانه عودلاجان و زورخانه‌ای که محل ورزش جهان پهلوان تختی بود از این دست بازسازی‌ها هستند که در حال حاضر محل برگزاری اجتماعات فرهنگی هستند و به مکانی برای گردشگری تبدیل شده‌اند.

شهردار اسبق منطقه ۱۲ در خصوص فعالیت‌ در حوزه اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد که فعالیت‌های اجتماعی ممکن است بازده سریع و چشمگیری نداشته باشند اما برای بهبود یک محله بسیار لازم هستند. در منطقه‌۱۲ برای کوچه‌ها یک شهردار کوچه از میان کودکان و نوجوانان آموزش پذیر انتخاب می‌شد تا رابطی بین  شهرداری و مردم باشد.

 

در ادامه سعادتی بیان کرد که لازم است برای اوقات فراغت و نشاط مردم فکری شود. شهر زمانی درک می‌شود که مردم بتوانند در لحظه‌ لحظه‌ی آن ارزش‌ها را درک کنند. ایجاد پیاده‌راه‌ها و مکان‌هایی برای زیست شبانه برای ایجاد خاطره جمعی یکی از این اقدامات است. یادمان باشد به عنوان شهرساز بسیار مهم است که با مردم در ارتباط باشیم چون مردم شهر را زندگی می‌کنند و ما آن را می‌خوانیم. رابطه‌ی مؤثر با مردم، شهر و بازیگران شهری ( متخصصان و مدیران و کسبه) چرخه‌ی مثبتی برای ایجاد محصول را فراهم می‌کند.

در بخش پایانی جلسه دکتر سعادتی به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ دادند.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: اولین وبینار از سلسله نشست‌های تخصصی_مهارتی، «مدیریت شهری و تأثیرات آن بر کیفیت زندگی شهروندان»، روز جهانی شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید