منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر مشاوره و خدمات روانشناسی دانشگاه_ کارگاه آموزشی روانشناسی ویژه دانشجویان، با عنوان «مهارت خودسازی با تکنیک‌های هیپنوتیزمی» روز چهارشنبه 5 آبان ماه 1400 ساعت 18:00 توسط محمدعلی یزدانپناه، روان‌شناس،‌ روان‌درمانگر و عضو سازمان نظام روان‌شناسی جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی برگزار شد.

یزدانپناه با اشاره به اینکه ما از خودآگاهی به خودسازی می‌رسیم ابتدا به تعریف خودآگاهی پرداخت،  خودآگاهی یعنی از نقاط ضعف‌ و قوت خود آگاه باشیم تا بتوانیم نقاط قوت خود را حفظ و قوی‌تر کنیم و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت نزدیک نماییم. ایشان در همین راستا به بحث در رابطه با خودکارآمدی، خودپنداره، عزت نفس ، اعتماد به نفس و خودسانسوری پرداختند.

یزدانپناه در ادامه یادآور شد، ما مدام باید در حال پرسش از خود باشیم که آیا خودکارآمدی داریم؟ اگر خود کارآمدی نداریم باید به حل آن بپردازیم برای نیل به این هدف می‌بایست بدانیم راه برطرف کردن ناکارآمدی ها کجاست و نگاهی نیز به داشته هایمان داشته باشیم. چه داشته‌های درونی و چه بیرونی. ایشان در تعریف خودپنداره آن را تصویری که هر فرد از خودش دارد عنوان نمود و این‌که هر فرد به هر کدام از اعضای بدنش چه حسی دارد آیا از خودش رضایت دارد یا خیر. آیا خودش را با تمام نقص‌ها و کمبودها دوست دارد یاخیر. تعریف عزت نفس و اعتماد به نفس بخش بعدی کارگاه آموزشی یزدانپناه بود، ایشان عزت نفس را نگاه درونی هر فرد به خودش و ارزش و حرمت نفسی که فرد برای خودش قائل هست بیان کرد و اعتماد به نفس را باور بیرونی فرد و اینکه چقدر توانایی انجام کاری را دارم عنوان نمود. خودسانسوری از دیگر مواردی بود که یزدانپناه به آن پرداخت ایشان تاکید داشتند باید در مواقع لزوم، احساسات خود را ابراز کرد و به بیان آن‌ها پرداخت .ایشان در مورد هر کدام از مطالب فوق تمرین های عملی نیز با شرکت کنندگان انجام دادند و در پایان هر تمرین، از دانشجویان خواستند تا حس و حالی که پس از تمرین دارند را ابراز کنند. این کارگاه آموزشی بیشتر حول محور تمرینات عملی می چرخید و کارگاهی عملی و کاربردی بود. استاد یزدانپناه در پایان کلاس، مباحث مطروحه را جمع بندی کردند و بیان داشتند ما باید هر وقت به لحاظ روحی حال مساعدی نداریم سعی کنیم حال خودمان را خوب کنیم، افکار منفی خود به خود به سراغ ما می‌آیند ولی افکار مثبت را باید خودمان خلق کنیم و راه دستیابی به حال خوب این است که خود واقعی و خود ایده‌آل مان را بشناسیم و ببینیم چقدر خود واقعی مان به خود ایده‌آل مان نزدیک است. هر قدر فاصله شان بیشتر باشد بیشتر احساس ناکارآمدی و خود سرزنشی خواهیم کرد بنابراین یا باید خودمان را به خود ایده‌آل نزدیک کنیم و یا سطح خود ایده‌آل مان را کمی پایین آورده و به خود واقعی مان نزدیک نماییم.

این کارگاه آموزشی پس از پاسخگویی به تعدادی از سوالات شرکت کنندگان در جلسه در ساعت 19:30 پایان یافت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی روانشناسی، «مهارت خودسازی با تکنیک‌های هیپنوتیزمی»، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید