منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، سومین پیش‌نشست تخصصی در پیوند با همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار (هفتمین  نشست از سلسله نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن») به مناسبت روز جهانی انیمیشن تحت عنوان «انیمیشن آینده، دگرگونی‌های شگفت آور»، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی روز پنج شنبه ۶ آبان ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه برگزار شد.

در این وبینار دکتر نجم ‌الدین شاه کرمی استادیار گروه سینما و انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، نجم الدین شاه کرمی در ارتباط با روند تحولات آینده،گذشته و حال بیان کرد: به زودی آینده، حال می شود و حال، گذشته خواهد شد و این یک فرآیند بی غفلت است که باید فرصت برای آینده‌سازی و مواجه با نیروهای کارآمد به روز شود.

شاه کرمی در ارتباط با مسیر طی شده انیمیشن کشور نسبت به دیگر کشورها خاطر نشان کرد:

ما درگذشته  جزء کشورهای پیش قدم و به روز این رشته نسبت به دیگر کشورهای آسیایی بودیم که گامی با ارزش والبته خالی ازکاستی نبود؛ شروع آن از سال ۱۳۳۸ نقطه عطف  و اتکا برای پیشرفت و نوآوری سیستم فیلمسازی وانیمیشن کشور بود؛ ولیکن جایگاه کنونی جای تاسف و افسوس دارد. در بخش آموزشی نیز در دو دهه اول هدف فقط شرکت درجشنواره‌ها در سراسر جهان بود و آنچه که به دانشجوها آموخته و القا می‌شد تمرکز بر روی جشنواره‌ها بود و فرصت‌های دیگر تبدیل به اقدام بنیادی در جهت منفعت سازی و پیشرفت چشمگیر کشورهای همسایه بود و غفلت ما اثربخش برای دیگران بود. دلخوش شده به جشنواره و درخشیدن در آن، سبب شد که از فرصت‌های دیگر غافل شویم.

شش دهه از ورود ما به این عرصه با غفلت گذشته است

 شاه کرمی دراتباط با فرصت های از دست رفته کشور بیان کرد:

یکی از فرصت هایی که به دیگر کشورها دو دستی تقدیم کرده‌ایم، تولید انبوه انیمیشن بود که علاوه بر آن از قِبل تولید، قادر به خلق  مهارت و تخصص، تیم سازی، پشتیبانی نیروی انسانی، برندسازی و شناخته شدن درعرصه جهانی برای آن‌ها شکل گرفت. بیش از شش دهه از ورود ما به این عرصه با غفلت گذشته است، اگر تفکر و نگاه بلندی به آن قرار می‌گرفت اکنون در دوران بلوغ قرار داشتیم ولیکن خواه و ناخواه آینده پیش روی ماست و این آینده شاهد گونه‌های ارتباطی نو و تحولات و توسعه‌های پیش رو است که تغییرات گوناگونی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. ولی متأسفانه همیشه درآخرصف بوده ایم در مقابل رشد و توسعه همچنان ادامه خواهد داشت و در این مسیر نیازهای جدید مطرح و همچنان معضلات آن پیش رو و در آینده مطرح می‌شود. داشتن طرح برای آینده یکی از راه‌های پیشرفت است.

وی افزود: زندگی آتی در همه زمینه‌ها متحول خواهدشد به خصوص در زمینه ارتباطی که تا سال ۲۰۳۰  به 1)artificial intelligence  و2)mind studies وابسته می‌شود که مسیر پیش روی ما را تغییر می‌دهد. تکنولوژی‌ها حتماً در تولید اثرگذار هستند به ویژه در فیلمسازی وانیمیشن  قابل توجه است. برای فیلمسازی ابتدا تخیل و سپس تجسم می‌کنیم تا جایی که ارتباط موثر با بیننده میسر شود.

شاه‌کرمی درمورد توانایی هوش مصنوعی چنین گفت:

فعالیت‌هایی که در دسته‌ی فعالیت‌های هوشمندانه‌ی ماشینی قرار می‌گیرند به ‌مرور زمان تغییر می‌کنند و در واقع با توانمندتر شدن ماشین‌ها، برخی فعالیت‌ها دیگر لزوماً هوشمندانه نیستند. هر دستاوردی که تاکنون انجام نشده باشد، هوش مصنوعی نام می‌گیرد. در دنیای مدرن، وظایف پیچیده‌تری همچون تشخیص صحبت‌های انسان، رقابت در بازی‌های استراتژیک همچون شطرنج و هدایت خودکار ماشین‌ها، هوشمندی واقعی را در کامپیوترها تعریف می‌کنند.

وی افزود: اکنون هوش مصنوعی را در فیلم‌های سینمایی می‌بینیم و نگرانی ما را از آینده‌ای تحت سلطه‌ی ماشین‌ها افزایش می‌دهد البته یکی از حوزه‌های مهم کاربرد هوش مصنوعی، علم پزشکی و داروسازی است.

هوش مصنوعی فناوری تازه‌ای نیست

شاه کرمی درآخر درباره‌ی آینده هوش مصنوعی گفت:

رویکرد کنونی جهان به ‌سمت توسعه‌ی ربات‌هایی با قابلیت فعالیت خودکار و درک و حرکت در جهان پیرامون، نشان‌دهنده‌ی هم‌پوشانی طبیعی است که بین علم رباتیک و هوش مصنوعی وجود دارد. هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های متعدد مورد استفاده در ربات‌ها محسوب می‌شود. ازطرفی توسعه‌ی هوش مصنوعی باعث شد تا ربات‌ها در حوزه‌های جدیدی همچون خودروهای خودران و ربات‌های تحویل کالا و ربات‌های آموزگار دیده شوند. جهان فناوری امروز در لبه‌‌ی پرش به مرحله‌ای جدید از توانایی‌های هوش مصنوعی قرار دارد. شبکه‌های عصبی امروزی توانایی ساختن تصاویر واقعی را دارند و حتی با کیفیت بالا، صدای افراد را شبیه‌ سازی می‌کنند. البته چنین پیشرفت‌هایی، با نگرانی‌های اجتماعی نیز همراه بوده است. هوش مصنوعی فناوری تازه‌ای نیست و حدود نیم قرن در کنار ما بوده است. این فناوری قطعاً در آینده‌ی نزدیک از بین هم نخواهد رفت و به‌نوعی با هدف ماندن در کنار ما توسعه می‌یابد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: سومین پیش‌نشست تخصصی، همایش ملی آینده پژوهی؛ آموزش عالی و توسعه پایدار، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، روز جهانی انیمیشن، «انیمیشن آینده؛ دگرگونی‌های شگفت آور»، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید