منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، دهمین وبینار تخصصی با عنوان «چشم انداز صنعت انیمیشن در سال‌های پیش رو» از سلسله نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت روز انیمیشن، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی در روز جمعه 7 آبان ماه 1400 از ساعت 17 الی 18:30 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست، استاد امیر سحرخیز، انیماتور و ریاست انجمن صنفی فیلم سازان انیمیشن ایران، به عنوان سخنران و دکتر کیارش زندی، استادیار دانشکده هنر دانشگاه سوره، به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.

در ابتدا دبیر نشست ضمن خوش‌آمدگویی به افراد حاضر در جلسه به معرفی امیر سحرخیز و دست آوردهایش پرداخت و ادامه‌ی جلسه را به وی سپرد.

سحرخیز سخنان خود را با اشاره به تغییر و تحولات دو سال اخیر آغاز کرد. او در خصوص شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر صنعت سرگرمی گفت: ما در دو سال گذشته با پدیده‌ی جدیدی در جهان مواجه شدیم که تغییرات بسیاری را در تمام دنیا به وجود آورد و آن هم شیوع ویروس کرونا بود. تأثیری که این ویروس روی کسب و کارهای مختلف گذاشت باعث شد که خیلی از آن ها برای ادامه راهبردهای جدیدی را پیش بگیرند. این راهبردهای جدید که آمیخته به تکنولوژی هستند همواره فرصت‌ها و تهدیداتی را با خود به ارمغان می‌آورند. یکی از این تهدیدات می‌تواند پایداری داده‌ها در فضای مجازی باشد. سحرخیز همچنین به رشد 71 درصدی کمپانی‌های مبتنی بر آی تی اشاره کرد و افزود: در حالی‌که شیوع کرونا تهدید بزرگی برای کنسرت‌ها، سالن‌های سینما وتئاترها بود، صنعت انیمیشن از این فرصت استفاده کرد و در این دو سال رشد زیادی کرد و حجم بازار آن از سال 2016 میلادی تا 2019 از 210 میلیارد دلار به 216 میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 این مقدار به 273 میلیارد دلار نیز برسد. وی ادامه داد: نکته جالب توجه این است که ما در صنعتی رشد داشتیم که حداقل در ایران انتظار چندانی برای کسب سود از آن نمی‌رفت. وی آینده تلویزیون را متحرک ‌سازی شده و انیمیتد پیش‌بینی کرد.

امیر سحرخیز درباره‌ی علت چنین رشدی در سال‌های کرونایی گفت: قرنطینه باعث شد تماشای انیمیشن از طریق سرویس‌های آنلاین افزایش پیدا کند. در مورد کودکان نیز گاهی به این صورت است که کودک قسمت دلخواهش را چندین بار تماشا می‌کند و این امر می‌تواند حجم مصرف داده‌ها را بالا ببرد. در نتیجه می‌توان گفت امروزه عصر حکمرانی تلویزیون و سرویس‌های پخش آنلاین است نه سینما و تئاتر.

او به این نکته که آینده‌ی تلویزیون بیشتر به سمت تصاویر متحرک خواهد رفت اشاره کرد و افزود: در دوران قرنطینه تقاضا برای تولید انیمیشن بزرگسال به شدت افزایش یافت. به طوری که بسیاری از بازیگران معروف آمریکایی در انیمیشن‌های بزرگسال شرکت کردند. در چنین شرایطی که با وجود واکسیناسیون هنوز مردم امنیت روانی از دست رفته‌ی خود را باز نیافته‌اند، کمپانی‌هایی موفق بودند که در محیط‌های استدیوی خانگی به تولید اثر پرداختند. استاد سحرخیز همچنین به تحیل بازار انیمیشن پرداخت و گفت: بر اساس تحلیل‌های مراکز تحقیقاتی بازار انیمیشن و همچنین میل به تحصیل در رشته‌ی انیمیشن کماکان رو به افزایش است.

در ادامه او به حجم درآمد بازارهای بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد و گفت: میزان درآمد بازارهای بازی‌های کامپیوتری تا سال 2036 به چیزی حدود 398 میلیارد دلار خواهد رسید.

امیر سحرخیز سپس به ارایه‌ی مطالبی درباره‌ی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پرداخت. او در خصوص مزایای تکنولوژی واقعیت مجازی گفت: یکی از مشکلات آموزش مجازی این است که ما امکان تماشای همزمان همدیگر را نداریم و تکنولوژی واقعیت مجازی می‌تواند این مشکل را حل کند. این هنر در صنایع و فعالیت‌های مختلفی از جمله صنعت گردشگری نفوذ فراوانی داشته است.

تأثیر انیمیشن بر استارت‌آپ‌ها

او همچنین بر تغییر رویکرد کسب و کارها و صنایع به سمت سلامت محوری تأکید کرد و گفت: علت کیفیت پایین استارت‌آپ‌ها استفاده نکردن آن‌ها از صنعت انیمیشن در تولید محتوای بصری است. بسیاری از کمپانی‌ها بعد از کرونا از خانه‌های خود به عنوان استودیو استفاده کردند و اتفاقاً موفق هم بودند. امروزه ما داریم به سمتی می‌رویم که هرخانه می‌تواند یک استودیوی تولید محتوا باشد. امروزه برای تولید محتوا و راه اندازی کسب و کار نیازی به سرمایه‌ی هنگفت اولیه نداریم. کار در خانه با صنعت انیمیشن ممکن است.

در پایان سحرخیز به ارایه‌ی  اعداد و ارقامی در خصوص بعضی صنایع نظیر نوشت افزار، کودک، بازی و سرگرمی دیجیتال، کتاب و تبلیغات پرداخت و نکاتی را درباب ارائه‌ی ایده‌ها به مخاطبان گوشزد کرد. او در این باره گفت: ارتباط شخصی شما با ایده‌تان و این‌که چطور بتوانید در یک فضای غیر رسمی آن را به فرد مورد نظر ارائه بدهید از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دهمین وبینار تخصصی، «چشم انداز صنعت انیمیشن در سال‌های پیش رو»، سلسله نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید