منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از دفتر مشاوره و خدمات روانشناسی دانشگاه_ کارگاه آموزشی روانشناسی ویژه دانشجویان دانشگاه سوره، تحت عنوان عنوان «چگونه خود را با شرایط کرونایی انطباق دهیم» روز شنبه 1 آبان ماه 1400 ساعت 20:30 توسط دکتر نجف طهماسبی ­پور، روانپزشک، دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رییس دانشکده علوم انسانی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای بحث، دکتر طهماسبی­ پور ضمن اشاره به ایجاد استرس و اضطراب در میان دانشجویان، به دنبال شیوع بیماری کرونا، به نقش اساسی مؤسسات آموزش عالی در کاهش اضطراب و استرس دانشجویان در این دوران پیچیده  اشاره کردند و مهم ترین اقدام در جهت رفع استرس ها را برقراری ارتباط موثر با دانشجویان ابراز داشتند.

ایشان خود مراقبتی (care-self) را اقدامات و فعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری که فرد به منظور حفظ حیات و ارتقای سلامت خود و خانواده­ اش انجام می‌دهد تعریف کرده و اضافه کردند خودمراقبتی گام اول سلامت است یعنی ما باید یاد بگیریم که خودمان از خودمان مراقبت نماییم در واقع خودمراقبتی یکی از اقداماتی هست که به آن وسیله می­ توان خود را با شرایط کرونایی انطباق داد.

دکتر طهماسبی ­پور در ادامه صحبت، خودمراقبتی را شامل خودآگاهی، خودمدیریتی و خوداتکایی دانستند و در مورد هر کدام از موارد تعاریفی ارائه کردند. خودآگاهی اولین گام برای برنامه ­ریزی به منظور خود مراقبتی است باید در مورد آنچه که هستیم، آنچه که می‌خواهیم باشیم و دلایل مان برای چنین قصدی، دیدگاه روشنی داشته باشیم. خودمدیریتی به این معناست که چگونه افراد با سختی­‌ها و مشکلات کنار بیایند و از داشته هایشان استفاده حداکثری کنند و خود اتکایی به توانایی و اعتماد به نفس فرد برای حفظ استقلال، انجام امور روزمره و دستیابی به اهداف زندگی با حداقل وابستگی به دیگران گفته می‌شود.

دکتر طهماسبی­ پور در پایان به ارائه برنامه جامع خودمراقبتی فردی پرداختند. و ضمن بیان مولفه ­های خودمراقبیتی فردی که شامل خودمراقبتی جسمی، روانی و عاطفی، اجتماعی و معنوی است در خصوص هر کدام از موارد مثال‌هایی نیز بیان داشتند.

ایشان برای خودمراقبتی جسمی مواردی مانند: ورزش و نرمش روزانه، یک بار در هفته پیاده ­روی و کوهنوردی، عدم استفاده یا استفاده حداقلی از فست فود و غیره را بیان کردند. مواردی که می‌شود به عنوان خودمراقبتی روانی و عاطفی نام برد از جمله: اعتماد به نفس کافی، توانایی مقابله با استرس، لذت ­بردن از زندگی، شادی و نشاط و غیره می باشد. نیاز به عشق و محبت، حفظ روابط بین فردی، داشتن تعامل اجتماعی و غیره از جمله مثال‌هایی برای خودمراقبتی اجتماعی است و در آخر خودمراقبتی معنوی که شامل خواندن به موقع نماز، خواندن روزانه قرآن، کمک به نیازمندان و... است. در انتهای این کارگاه به شرکت­ کنندگان فرصتی داده شد تا در خصوص موضوع مورد بحث سوالات خود را بپرسند. این کارگاه آموزشی در ساعت 21:30 پایان یافت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه آموزشی روانشناسی «چگونه خود را با شرایط کرونایی انطباق دهیم»، ویژه دانشجویان، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید