منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ ششمین نشست تخصصی با عنوان «بازیگری در نمایش رادیویی» از سلسله نشست‌های «تحلیل ساختار، محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو» با ارائه و سخنرانی استاد بهرام ابراهیمی بازیگر سینما، تلویزیون وتئاتر و با حضور دکتر امیررضا نوری‌پرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه سوره به عنوان دبیر نشست، به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش؛ روز چهارشنبه مورخ 28 مهرماه 1400 ساعت 12 الی 13 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای نشست، امیررضا نوری‌پرتو ضمن معرفی بهرام ابراهیمی به ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع این جلسه پرداخت. سپس، بهرام ابراهیمی ادامه داد: یک بازیگر باید بازیگر همه انواع باشد و البته شخص باید مدیوم خود را بشناسد. اگر نمایش خوب رادیویی با تنظیمات دقیق رادیویی وجود داشته باشد؛ بازیگری کار ساده‌ای خواهد بود. همچنین، ارتباط متن با بازیگر بسیار قابل اهمیت است.

بهرام ابراهیمی اذعان کرد: بازیگری رادیو به شدت تخیل برانگیز است و ارتباط میان بازیگر و افکتور که اصوات بیرون از شخص را طراحی می‌کند و باید با افکتور همراهی و همخوانی داشته باشد نیز مهم بوده و نیاز به توجه دارد.

وی در این باره بیان کرد: درک دقیق تمام گروه رادیویی از موسیقی بسیار اهمیت دارد. همچنین، باید توجه نمود که در نمایش رادیویی فرصت تمرین وجود ندارد و البته توجه به پارتنر نیز مهم است. آن چه در این جا بسیار حائز اهمیت است این است که باید صدای بازیگر مقابل را درک کرده و طبق نت آن آغاز کنید. علاوه بر آن، نظم در نمایش رادیویی بسیار مهم و تعیین کننده است.

در ادامه، بهرام ابراهیمی با توجه به تفکر و سلیقه شخصی خود در حوزه نمایش رادیویی گفت: اگر به سلیقه خود اشاره کنم باید بگویم متنی برای من اشتیاق برانگیز است که کم‌ترین ایراد را داشته باشد و اجازه بدهد بضاعت خود را نشان دهم. وی تأکید کرد: متن‌های ایوب آقاخانی برای من بسیار قابل اهمیت بوده و مرا به هیجان می‌آورد. وی در این باره افزود: اگر گنجینه اطلاعات کلام، کامل و بدون نقص باشد؛ شخصیت پردازی صحیح‌تر بوده و ما می‌توانیم بهتر کار کنیم‌.‌

بهرام ابراهیمی، در رابطه با تعامل میان نویسنده و بازیگر نمایش رادیویی خاطر نشان کرد: باید نویسنده و بازیگر در کنار یکدیگر حضور داشته و با هم متن را دورخوانی کنند. همچنین، وجود منتقد به بهتر شدن کار کمک خواهد کرد. آن چه اهمیت دارد این است که هر دو طرف یعنی نویسنده و گروه اجرایی باید به یک هدف واحد برسند.

سپس، وی به مقوله پرسپکتیو صدا اشاره کرد و افزود: پرسپکتیو صدا یعنی میزان فاصله با سوژه اصلی یا بالعکس که به عبارتی حجم صدا را شامل می‌شود. این که در فضای داخلی هستیم یا در فضای خارجی؛ به پرسپکتیو صدا مربوط می‌شود.

بهرام ابراهیمی در پایان، به شرح چگونگی پیاده‌سازی نماهای رادیویی در متن پرداخت و گفت: در این امر باید سوژه از لحاظ قرارگیری در مکان مورد توجه قرار گیرد و به میزان دوری و نزدیکی صدا اهمیت داده شود. وی تأکید کرد: برای پیشرفت در این حوزه، کتاب‌های خوب بخوانید، موسیقی خوب گوش دهید و فیلم‌های خوب بینید. وی در انتها تصریح کرد: در کتاب‌های صوتی شخصیت‌ها را احیا کرده و سپس اجرا می‌کنم و از این توانایی تکنیکی برای بهتر شنیده شدن کتاب استفاده می‌کنم.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: ششمین نشست تخصصی، «بازیگری در نمایش رادیویی»، سلسله نشست‌های «تحلیل ساختار؛ محتوا و جایگاه ادبیات نمایشی در رادیو»، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید