منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی_ چهلمین جشنواره فیلم فجر با رویکرد پژوهشی سعی کرده است در کنار برگزاری فیلم‌های جدید سینمای ایران، نگاهی دقیق و پژوهشی نیز به مقوله سینما داشته باشد تا دست‌اندرکاران سینما از مقوله پژوهش و تحقیق در حوزه سینما به‌ویژه سینمای جهان بی‌بهره نمانند. این در حالی است که یکی از استوانه‌های مهم پژوهش در هر موضوعی «جامعه دانشگاهی» خواهند بود که با تسلط بر علوم و فنون روز و ارتباط با سایر مجامع دانشگاهی می‌توانند نقش مؤثری در نزدیکی سینما با تکنولوژی که یکی از اصول مهم هنر هفتم محسوب می‌شود، داشته باشند. ازاین‌رو، چهلمین جشنواره فیلم فجر ۱۰ وبینار سینمایی با مشارکت بخش فرهنگی جشنواره و باهدف استمرار فضای گفتگو و اندیشه‌ورزی در سطح جامعه در پنج دانشگاه کشور همچون دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر، دانشگاه صداوسیما و مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار می‌کند.

موضوعات متعددی در مورد سینما در دستور کار این وبینارها قرارگرفته است ازجمله:

دانشگاه سوره: دانش دانشگاهی و سینمای معاصر / دانشگاه یا مدرسه؟ مسئله این است.

دانشگاه تهران: آینده سینمای ایران، چالش‌ها و فرصت‌ها / روانشناسی سینما؛ تأثیر فیلم بر مخاطب / بازاریابی در سینمای ایران.

دانشگاه امام صادق (ع): جریان‌شناسی فرهنگی سینمای پس از انقلاب ایران / سینمای ملی ایران؛ مسائل و راهبردها.

دانشگاه صداوسیما: سینما در دوران پساتلویزیون.

دانشگاه هنر: جوان‌گرایی در سینمای ایران

و مرکز مطالعات راهبردی ژرفا: سینما و قدرت روایت.

«زمینه‌سازی برای توسعه مطالعات» و «ایجاد آشنایی مخاطبان و علاقه‌مندان به مباحث گفتمانی و اندیشه‌ای نسبت به سینما به‌عنوان هنری فراگیر با انواع موضوعات راهبردی»، «بسترسازی برای آشنایی بیشتر فعالان و علاقه‌مندان به سینما بادانش و موضوعات علوم انسانی در کنار تکنیک و فنون سینمایی» ازجمله اهداف دیگر این نشست‌ها خواهد بود.

در همین ارتباط دکتر کاظم نظری «رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره» و دبیر علمی نشست در گفتگویی با روابط عمومی اظهار داشت: دانشکده هنر در کنار چهلمین جشنواره فیلم دانشجویی به دبیری دکتر مسعود نقاش زاده و بخش فرهنگی با مسئولیت‌پذیری دکتر الهی در کنار دانشگاه‌های دیگر چون دانشگاه هنر، دانشگاه تهران، دانشگاه صداوسیما، دانشگاه امام صادق و چند پژوهشکده که در بخش فرهنگی در این جشنواره حضور دارند؛ نشست‌های علمی را با حضور اعضای هیئت‌علمی و با تمرکز بر موضوعات مختلفی که می‌تواند به دانش سینمایی ما کمک کند، برگزار می‌کند.

وی افزود: قطع به‌یقین دانشگاه‌ها می‌توانند در توسعه و رشد سینمای کشور نقش‌آفرینی کنند. به همین دلیل در بخش فرهنگی، بخش نشست‌های دانشگاهی را تدارک دیده‌اند که دانشگاه سوره یکی از آن دانشگاه‌هایی است که برنامه‌های ارزشمندی را با حضور دکتر فرشاد عسگری کیا، دکتر رامتین شهبازی و دکتر علی روحانی با موضوعات و مباحث جدیدی ازجمله اینکه دانشگاه‌ها در حال حاضر برای توسعه سینما چگونه باید عمل کنند؟ به‌ویژهً بررسی وضعیت کشورهای مختلف در مورد چگونگی بهره‌مندی کشورها از دانشگاه در جهت توسعه سینما؛ که این مقوله توسط سید علی روحانی مطرح خواهد شد. مسئله دانشگاه و کار حرفه‌ای دانشجویان توسط رامتین شهبازی بررسی می‌شود. همچنین عمل‌گرا بودن دانشجویان توسط فرشاد عسگری کیا مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دانشکده هنر سوره خاطرنشان کرد: این موضوعات مدنظر مباحثی است که امروزه در دانشگاه‌های کارآفرینی چون دانشگاه سوره به‌نوعی مسئله بوده و ما باید برای این مسئله؛ چشم‌انداز و راهبردی را طراحی کنیم که بتواند برای آینده سینمای کشور نقش مهمی را ایفا کند. اگر قرار باشد سینمای جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کند و اگر قصد داشته باشد با کشورهای مختلفی که در حوزه سینما در حال فعالیت هستند رقابت کند؛ مستلزم این است که همکاری جدی بین بدنه سازمان سینمای کشور با دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه سوره که کارآفرین است شکل بگیرد.

وی افزود: تمام فارغ‌التحصیلانی که از دانشگاه سوره در رشته سینما وارد این حرفه شدند، اکنون صاحب سبک و صاحب تولید هستند و جوایز بین‌المللی زیادی کسب و موفق‌تر از سایر دانشگاه‌ها عمل کردند.

دکتر نظری یادآور شد: دانشگاه سوره کارآفرین و حرفه محور بوده و جزو دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه سینما است. به همین جهت در کنار چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و دیگر دانشگاه‌های کشور، مباحثی را مطرح می‌کند که امیدواریم همه دانشجویان، دست‌اندرکاران و پژوهشگران در حوزه سینما بتوانند از این نشست‌ها و سخنرانی‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: معتقدم این برای نخستین بار است که چنین فضایی پس از ۴۰ سال که از عمر جشنواره فیلم فجرمی گذرد اتفاق افتاده و دکتر الهی و دکتر نقاش زاده چشم‌انداز و سندی را طراحی کردند که بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر همانند سایر جشنواره‌های بین‌المللی، تأثیر فرهنگی خود را بر افکار عمومی، هنرمندان، منتقدین و صاحبان مطبوعات و رسانه‌ها داشته باشد.

رئیس دانشکده هنر سوره بابیان اینکه ما سینما را «فرهنگ‌ساز» می‌دانیم اضافه کرد: اگر ما بتوانیم مسئله فرهنگی را تقویت کنیم حتماً روحیه مخاطبین فرهنگی را افزایش‌خواهیم داد و در نشست‌هایی که در حوزه سینما صورت می‌گیرد، سینما می‌تواند نقش تأثیرگذاری خود را نشان دهد.

وی عنوان کرد: جدا از تولید و مباحث پخش فیلم، حوزه‌های جشنواره و مباحثی که حاشیه جشنواره است، این موضوع نیز می‌تواند راهگشای مسئله فرهنگی کشور باشد.

دکتر کاظم نظری در پایان با اشاره با موضوعاتی که دانشگاه سوره در دستور کار خود دارد اذعان کرد: دانشکده هنر سوره برای مباحثی که قرار است در کنار جشنواره فیلم فجر داشته باشد، جلسات متعددی را با شورای علمی جشنواره برگزار کرده است و با تأکید بر مباحثی را که موردنیاز دانشجویان و مخاطبین است به این عنوان‌ها رسیده است که امیدوارم تمامی عزیزان از نشست‌های علمی‌ای که توسط دانشگاه سوره برگزار می‌شود، بهره لازم را ببرند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورههمکاری جدی بدنه سینما با «دانشگاه‌ها» سبب «توسعه سینما» می‌شود

نظر خود را بنویسید