منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دکتر مهران هوشیار، مدیر گروه مطالعات عالی هنر و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره؛ در گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه، نکاتی را جهت معرفی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی ارائه کرد و در این باره گفت: رشته دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، یکی از دوره‌های آموزشی و پژوهشی بوده که در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر جامعه اسلامی بسیار راهگشا و مفید فایده است.

وی افزود: البته در بسیاری از دانشگاه‌های فعلی، این رشته در حال برگزاری است و اقدام به پذیرش دانشجو کرده‌اند؛ اما در دانشگاه سوره با توجه به ویژگی‌های محتوایی، اهداف سازمانی، ظرفیت‌های علمی و هدفمند و برنامه‌ریزی‌ای که در چشم‌انداز علمی و پژوهشی این دانشگاه پیش‌بینی شده؛ اخذ دانشجو در مقطع دکترا با رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، از مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

هوشیار اذعان کرد: ما این موضوع را به عنوان یک ویژگی مثبت برای سابقه تاریخ آموزش در دانشگاه سوره می‌دانیم و امیدوار هستیم که بتوانیم با توجه به اهداف آرمانی و والایی که طبیعتاً به قصد پرورش نیروهای متعهد و متدین در زمینه هنرهای ایرانی، اسلامی، سنتی و بومی خودمان که مدنظر نظام آموزشی دانشگاه سوره است، اتفاقات خوبی رقم بزنیم. علاوه بر آن، امید است که بتوانیم با پذیرش دانشجویان با استعداد، اهل مطالعه و آزاداندیشی و اهل ابتکار، نوآوری و ابداع قدم مثبتی در جهت اعتلای فعالیت‌های دانش‌بنیان و رسیدن به توسعه‌ای که نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است برداریم.

 مهران هوشیار در خصوص ارزیابی ظرفیت دانشگاه سوره برای راه‌اندازی این رشته در مقطع دکتری گفت: سابقه دانشگاه سوره، با توجه به اهداف سازمانی که از ابتدا برای این دانشگاه تعیین شده و در چشم‌انداز آن پیش‌بینی شده است؛ تربیت نیروهای متعهد، متدین، معتقد و مستعدی است که بتوانند در جهت رفع نیازهای جامعه معاصر ایران و نظام جمهوری اسلامی، قدم‌های مثبتی بردارند و خودشان را برای حضور مثبت و مفید در این عرصه آماده کنند.

هوشیار ادامه داد: دانشگاه ‌سوره همواره به دنبال تحقق این آرمان بوده و در سطوح مختلف، تلاش‌های بسیار شایسته‌ای اتفاق افتاده و در این اقدام به‌خصوص نیز، علی‌رغم اینکه این رشته در دانشگاه‌های مطرح تهران و مرکز در حال برگزاری هست، اما قصد ما این است که با توجه به ویژگی‌های خاصی که در برنامه‌ریزی‌های آموزشی دانشگاه سوره مدنظر برنامه‌ریزان، مدیران ارشد و ارکان سیاست‌گذار این دانشگاه است، بتوانیم از فعالیت‌های موازی و تکراری عبور کنیم.

همچنین از تجربیات دانشگاه‌های مادر و مطرح، استادان صاحب‌نام، مؤلفین و صاحب‌نظران بهره ببریم و در راستای تحقق این آرمان بتوانیم نسبت به پذیرش دانشجویانی مستعد که اهداف سازمانی دانشگاه‌ سوره را مورد توجه خود قرار می‌دهند و چشم‌اندازی به افق‌های روشن این رشته و توسعه ساختارهای علمی در سطوح نظری و عملی این کشور دارند، اقدام کرده تا بتوانیم دانشگاه سوره را در سطح منطقه و جهان اسلام به رتبه قابل‌قبول و ارزشمندی برسانیم. همچنین امیدوارم این اتفاق بتواند با همیاری و همدلی تمام ارکان دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و تمامی دانشجویانی که قصد ورود به این رشته را در دانشگاه سوره دارند محقق شود.

مهران هوشیار در پاسخ به این پرسش که برای پرورش دانشجو در این رشته و افزایش میزان بازدهی و کارآمدی چه پیشنهادهایی دارید بیان کرد: از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌هایی که مدیریت رشته دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی و اعضای شورای تخصصی این گروه مدنظر دارند و از منویاتی که از سوی مقامات بالادستی و مفاهیمی که در نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز دانشگاه سوره تبیین شده؛ قصد برنامه‌ریزان این ساختار آموزشی این است که ما بتوانیم دانشجویان را در حوزه‌های نظری و عملی‌، مباحث تئوری، زیبایی‌شناختی، تاریخ تطبیقی در حوزه جهان اسلام و همچنین تأثیراتی که مباحث و مفاهیم مشترک در حوزه هنر، در تمامی سطوح آن از جوامع و تمدن‌های پیرامونی و جهانی، بر روی حوزه هنر اسلامی می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد را مدنظر قرار دهیم. وی اضافه کرد: در حوزه آموزشی نیز بتوانیم از استعداد دانشجویانی که به این مفاهیم اعتقاد دارند و قصد تبیین این مفاهیم و مضامین را در فعالیت‌های علمی و عملی خودشان دارند بهره ببریم. همچنین با استعداد و ظرفیت دانشجویان و ویژگی‌های مهارتی و اندیشه خودشان بتوانیم قدمی در جهت اعتلای هنر اسلامی در قرن جدید برداریم.

مهران هوشیار تصریح کرد: نکته مهمی که سعی می‌کنیم در دانشکده هنر دانشگاه سوره و در رشته دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی آن را مهم‌تر از بقیه موازین مدنظر قرار دهیم؛ پرهیز از فعالیت‌های موازی در دانشگاه‌های مشابه است. تا اینکه بتوانیم امتیاز خاصی که در دانشگاه سوره وجود دارد برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به این فعالیت‌ها، مطرح کرده و این معرفی را داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از این موارد، بحث کارآفرینی، اشتغال‌زایی، توسعه و از همه مهم‌تر بحث آینده‌پژوهی در مفاهیم مرتبط با هنر اسلامی که در هر صورت زیربنای جامعه‌ی ما و مفاهیمی است که باعث توسعه فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و این اتفاق محقق نمی‌شود مگر توسط افرادی صاحب‌نام، توانمند و مستعد که در این حوزه‌های آموزشی ورود پیدا می‌کنند و سپس برای دستیابی به این آرمان والا و ارزشمند، توسط استادان هدایت می‌شوند.

هوشیار درباره تمهیدات و اقدامات لازم برای راه‌اندازی و رشد کیفی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین تمهیدات و راهکارهایی در دستور کار این رشته و گروه قرار گرفته است؛ همدلی و همراهی تمامی کارکنان آموزشی و ارکان برنامه‌ریز دانشگاه سوره هستند که همه با یک هدف و انگیزه دست در دست هم داده‌اند تا بتوانند هم اقدام به راه‌اندازی این رشته کنند و هم در پذیرش و برنامه‌ریزی و تربیت این ساختار آموزشی در خدمت دانشجویان و پذیرفته‌شدگان عزیز باشیم.

در ادامه هوشیار گفت: در کنار تمام این موارد، بحثی که به نظر می‌رسد می‌تواند به لحاظ کیفی باعث رشد و ارتقای این رشته در دانشکده هنر دانشگاه سوره شود؛ این است که ما بتوانیم تناسبی مشخص و راهبردی میان فعالیت‌های نظری و عملی و همچنین ارتباط میان آموزه‌های علمی در دانشگاه با سطح جامعه و صنعت ایجاد کنیم. وی افزود: طبیعتاً هر فعالیت آموزشی هر اندازه که ارزشمند و متکی بر نظام‌های نوین آموزشی و آخرین تألیفات و یافته‌های علمی باشد تا زمانی که نتواند در سطح جامعه و در ارتباط با صنعت حضور مؤثر، مثبت و مفیدی را برقرار کند از حیز انتفاع ساقط است و در نهایت به ارائه یک مدرک ختم خواهد شد.

سپس، مهران هوشیار عنوان کرد: امیدوار هستیم که دانشگاه سوره به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند و با کمک مسئولین بالادستی و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و همچنین تلاش و کوشش استادان و دانشجویانی که در این عرصه حضور پیدا می‌کنند، بتوانیم از این چالش به سلامت عبور کنیم و رابطه خودمان را در سطح نیازهای جامعه، پژوهش‌های کاربردی و ارتباطی که می‌توانیم برای رفع معضلات پیش روی جهان اسلام، تاریخ اسلام، هنر اسلامی و همچنین جامعه اسلامی رصد کنیم برداریم.

مدیر گروه این رشته خاطرنشان کرد: رفع این نیازها می‌تواند آن آرمانی باشد که باعث ایجاد تمایز بین دانشگاه ‌سوره با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی باشد که در این حوزه در حال فعالیت هستند. اگرچه آن‌ها نیز چنین آرمان‌هایی را در برنامه‌های خود دارند، اما تحقق این آرمان نیازمند یک قوت، قدرت و ایمان بالاتری است که امیدوار هستم ما بتوانیم در دانشگاه سوره با توجه به پشتوانه‌ها و سابقه چندین ساله در رقابت با دانشگاه‌های برتر، این بار نیز خوش بدرخشیم و باعث افتخار و اعتبار جامعه اسلامی و نسل آینده باشیم.

در ادامه، مهران هوشیار در زمینه وبینارهای در نظر گرفته‌شده، تعداد وبینارها، موضوعات مورد بحث و سخنرانان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین وجوهی که می‌تواند این تمایز را در ارتباط با فعالیت‌های آموزشی در رشته مرتبط با تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی نسبت به بقیه دانشگاه‌ها مطرح کند؛ ما از همین ابتدا آغاز کردیم و سعی داریم با توجه به محتوایی که در این رشته مدنظر هست و با توجه به مفاهیم بنیادی و مبادی که لازم هست تا دانشجویان در ارتباط با بحث تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی با آن ارتباط مستقیم برقرار کنند را پیش از شروع دوره و با استفاده از حضور صاحب‌نظران، استادان پیشکسوت، صاحب‌نام، اهل تألیف و افرادی که به نوعی تأثیرگذار هستند در این حوزه آغاز کنیم.

وی اظهار داشت: به همین نیت و با هماهنگی و همراهی مسئولین محترم دانشکده هنر؛ مجموعه وبینارهایی را برنامه‌ریزی کردیم که پیش از اتمام انتخاب رشته دانشجویان متقاضی برای رشته دکترای هنر، اطلاع‌رسانی کرده و این مجموعه وبینارها را برگزار کنیم. این وبینارها هم جنبه آموزشی دارد و هم جنبه معرفی حضور و آغاز به کار این رشته در دانشکده هنر دانشگاه سوره که امیدوارم برای مخاطبین جامعه ایرانی مفید فایده باشد.

مهران هوشیار با اشاره به محورهای مورد بحث در وبینارها گفت: این فعالیت‌ها از تاریخ ۲۹ فروردین‌ماه آغاز می‌شود و تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. از جمله محورهایی که در این مجموعه وبینارها مطرح می‌شود و سخنرانانی که قرار است در این زمینه ما را همراهی کنند، می‌توان به مفاهیمی از جمله هنر اسلامی و جایگاه آن در جهان، سیر تحول تاریخ هنر اسلامی تا دوران معاصر، نسبت هنر اسلامی با حکمت و اندیشه اسلامی، تخیل و خلاقیت در هنر اسلامی، هنر اسلامی و گفتمان‌های اجتماعی معاصر، مبانی نظری و چیستی هنر اسلامی، عرفان نظری و حکمت هنر اسلامی، زیبایی‌شناسی در هنر اسلامی معاصر، مسئله و نظریه در هنرهای اسلامی، جلوه‌گری هنرهای ایرانی_ اسلامی و رابطه هنرهای اسلامی و جهانی‌شدن اشاره کرد.

وی اذعان کرد: سخنرانان این برنامه‌ها از شایسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استادان فعال در عرصه مباحث تئوری و نظریه‌پردازان هنر اسلامی هستند که در ایران و در دانشگاه‌های معتبر و مطرح مشغول به فعالیت هستند. از جمله استادان بزرگواری که در این فعالیت مقدماتی و بنیادی با ما همکاری می‌کنند می‌توان به دکتر محمد خزایی استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس، دکتر امیر مازیار از دانشگاه هنر، استاد سعید زاویه از دانشیاران دانشکده هنر دانشگاه تهران، دکتر شهریار زرشناس پژوهشگر برتر و استاد حوزه علوم اسلامی، دکتر هادی ربیعی، دکتر حسن بلخاری، دکتر مهدی کشاورز، دکتر ابراهیم موسی‌پور، دکتر مهدی محمدزاده و استادان دیگری که از اقصا نقاط کشور و دانشگاه‌های مطرح با این فعالیت همکاری می‌کنند و در جهت معرفی این رشته، تبیین مبانی و مفاهیم بنیادی این حوزه و همچنین اعلام پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی در دانشکده هنر دانشگاه سوره ما را همراهی خواهند کرد.

مهران هوشیار بیان کرد: امیدوارم که این فعالیت‌ها سرآغازی برای ورود به این سطح از آموزش باشد و برای علاقه‌مندان سودمند باشد. همچنین بتوانیم از همین ابتدا قدم‌های مثبتی را در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های ذکر شده برداریم و ارتباط تنگاتنگ بین صاحب‌نظران حوزه هنر اسلامی و علاقه‌مندان مستعد این رشته در دانشگاه سوره برقرار شود و ما بتوانیم خدمت‌گزاران صدیق، مناسب و شایسته برای جامعه آینده و نسل جدید فعال در عرصه اندیشه اسلامی و تاریخ‌های تطبیقی هنر اسلامی و جهان اسلام باشیم.

وی افزود: در انتها لازم می‌دانم از تمامی دست‌اندرکارانی که به مدت سال‌ها این آرمان دیرین دانشگاه سوره را به منظور راه‌اندازی مقطع دکترای رشته‌های هنری محقق کردند، صمیمانه سپاسگزاری کنم و آغاز این فعالیت ارزشمند را به تمامی دانشگاهیان، همکاران، استادان، اعضای هیأت علمی، مدیران قدیم و جدید و همچنین دانشجویان خوبی که در دانشگاه سوره همیشه باعث اعتبار و ایجاد افتخار شدند تبریک و تهنیت عرض کنم.

در پایان مهران هوشیار خاطرنشان کرد: آغاز این مجموعه وبینارها را به عنوان نویدی برای شکل‌گیری یک فعالیت هدفمند و آرمان‌گرایانه پیش‌بینی می‌کنیم و امیدوار هستیم که تمامی علاقه‌مندان این حوزه بتوانند بهره لازم را از این فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی دریافت کنند و مجدداً از معاونین محترم آموزش و پژوهش، معاونین جدید و قدیم و همین‌طور از ریاست محترم دانشگاه سوره، جناب آقای دکتر محمدحسین ساعی، معاون محترم آموزشی جناب آقای دکتر یوسف خجیر و معاون پژوهشی سرکار خانم زکیه سادات طباطبایی تشکر و قدردانی می‌کنم و زحمات بی‌شائبه و پیگیری‌های مجدانه و مصرانه جناب آقای دکتر کاظم نظری را در جهت اخذ مجوز مربوط به دکترای تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی فراموش نمی‌کنیم که اگر پیگیری‌های ایشان نبود شاید امکان تحقق این امر به مهر و موم‌های آینده موکول می‌شد.

همچنین، بسیار سپاسگزارم از تمام دلسوزان و افرادی که مسئولانه در جهت ارتقاء این نظام آموزشی و این رویکرد ارزشمند ایرانی_ اسلامی تلاش می‌کنند و بدون توقع تمام همت خود را به کار می‌برند.

 

تهیه و تنظیم: محدثه جواداصفهانی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهپذیرش دانشجو در دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی محقق شد

نظر خود را بنویسید