منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ وبینار تخصصی با عنوان «مقدمه‌ای بر روش‌های تولید برنامه‌های تلویزیونی در ایران و اروپا» به کوشش دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری مرکز آموزش‌های تخصصی سوره با ارائه و سخنرانی دکتر سیدحسن جمالی‌نیک استاد دانشکده صدا و سیما، تهیه‌کننده و کارگردان شبکه پرس تی وی_ دفتر لندن و مدیرعامل مؤسسه آموزش از راه دور مهارت‌های تولید برنامه‌هاي تلویزیونی London TV Training روز پنج‌شنبه مورخ ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حسن جمالی‌نیک ضمن ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع، به توضیح و شرح تفاوت تولید در سینما و تلویزیون پرداخت و گفت: نخستین تفاوت تولید در سینما و تلویزیون، سرعت تولید است. یکی از عواملی که باعث سرعت تولید در تلویزیون می‌شود، استفاده از چند دوربین به صورت هم‌زمان است. به این معنی که تعداد منابع زیاد است.

حسن جمالی‌نیک در این خصوص اظهار داشت: استفاده از میز انتقال و ترکیب تصاویر باعث ایجاد سرعت در تولیدات تلویزیونی می‌شود که اصطلاحاً به آن میز ملانژو نیز می‌گویند. یک عامل دیگر، استفاده از میز انتقال و ترکیب صداها است و بخش بعدی استفاده از میز کنترل و تغییرات نور صحنه است. عامل دیگر که باعث سرعت تولید در تلویزیون می‌شود، استفاده از دستگاه متن‌رسان یا اتوکیو بوده که نام دیگر آن تله پرومتر است. وی افزود: می‌توان گفت که در دهه‌های اخير سینما از لحاظ تکنیکی به تلویزیون نزدیک شده است.

جمالی‌نیک ادامه داد: مورد دیگر که باعث سرعت تولید در تلویزیون می‌شود، استفاده از دستگاه مولد گرافیک و اسامی و عناوین است. همچنین استفاده از دستگاه پخش ویدئوهای از قبل شده نیز می‌تواند به امر سرعت تولید در تلویزیون کمک کند.

حسن جمالی‌نیک با اشاره به روال تولید با کمک فیلم خاطرنشان کرد: این روش قدیمی و مربوط به قبل از ظهور دوربین‌های قابل‌حمل و نقل ویدئویی است. مراحل به این‌گونه بود که ابتدا فیلم‌برداری انجام می‌شد سپس ظهور فیلم و بعد تدوین فیلم و در نهایت تله سین بود. البته این روال بسیار زمان‌بر بود. وی درباره روال تولید و پخش با دوربین‌های ویدئویی عنوان کرد: توسط دوربین‌های ویدئویی، سیگنال‌های ویدئویی ارسال می‌شد و سپس به ایستگاه تلویزیونی می‌رسید.

حسن جمالی‌نیک انواع روش‌های تولید و پخش تلویزیونی را به دو نوع تولید چند دوربینه و تولید تک دوربینه تقسیم کرد و در این باره گفت: تولیدات استودیویی، از پیش ضبط‌شده، برنامه‌های گفت‌وگو محور، برنامه‌های مسابقات و سرگرمی و موسیقی زیرمجموعه تولیدات چند دوربینه است. وی اضافه کرد: در این زمینه وجود صدا و موسیقی در تلویزیون اهمیت پیدا می‌کند، زیرا تلویزیون در ابتدا توسط صدا و بعد با تصویر مخاطبان را جذب می‌کند.

وی با بیان این‌که در میان تولیدات چند دوربینه و تولیدات استودیویی، پخش زنده و خبر نیز جای می‌گیرد گفت: خبر باید به صورت زنده پخش شود. همچنین بحث و گفت‌و‌گو، موسیقی زنده و برنامه‌های صبحگاهی نیز زیرمجموعه تولید چند دوربینه و تولیدات استودیویی قرار می‌گیرند. توضیح آن‌که در تولید چند دوربینه، تولیدات خارج از استودیو نیز وجود دارد. به نحوی که کامیون، تولید و پخش را خارج از استودیو انجام می‌دهد و یا از قبل ضبط شده‌اند مانند سریال‌ها و برخی سرگرمی‌ها، موسیقی و مسابقه‌های خارج از استودیو.

حسن جمالی‌نیک اذعان کرد: ویژگی تولیدات خارج از استودیو این است که پخش مستقیم است؛ مانند مسابقه‌های ورزشی و پوشش برخی خبرها. این به شکلی است که در کامیونت به صورت زنده آن مراسم یا واقعه پوشش داده می‌شود.

وی در ادامه به بررسی تولیدات تک دوربینه پرداخت و گفت: تولید برنامه‌های عادی، از قبل ضبط‌شده و تولیدات داستانی در دسته تولیدات تک دوربینه قرار می‌گیرند. هنگامی‌که از تولید تک دوربینه استفاده می‌کنیم در حقیقت به سینما نزدیک می‌شویم. می‌توان تولیدات تلویزیونی را تا حدی به تولید سینمایی نزدیک کرد. تلویزیون نیز در دهه‌های اخیر توانست خود را به سینما نزدیک کند.

حسن جمالی‌نیک‌ در پایان یادآور شد: تولید مستند، تولید خبر، از قبل ضبط‌شده یا پخش زنده مانند تظاهرات، مصاحبه با مردم، مصاحبه رسمی و کنفرانس‌های خبری نیز در گروه تولیدات تک دوربینه قرار می‌گیرند.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهوبینار تخصصی «مقدمه‌ای بر روش‌های تولید برنامه‌های تلویزیونی در ایران و اروپا» در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید