منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ حسن دولت‌آبادی نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما در گفت‌وگو با واحد روابط عمومی دانشگاه سوره، ضمن اشاره به سابقه تدریس در دانشگاه عنوان کرد: از سال ۱۳۶۸ کار تدریس انجام می‌دهم و از سال ۱۳۷۵ تاکنون به طور مستمر در دانشگاه سوره تدریس می‌کنم. درس‌های مختلفی در این دانشگاه تدریس کردم که شامل تاریخ نمایش، ادبیات نمایشی، نمایش در ایران، تحلیل و نقد، تاریخ هنر و... است. در دانشگاه‌های دیگر نیز چنین درس‌هایی را به علاوه بازیگری و کارگردانی که تخصص من است تدریس کرده‌ام. همچنین در کشور، مرا به عنوان نمایشنامه‌نویس کودک و نوجوان می‌شناسند. به این دلیل که از ۶۰ کتابی که تاکنون منتشر کرده‌ام؛ حدود ۵۰ مورد از آن‌ها نمایشنامه‌های کودک و نوجوان است که معروف‌ترین آن، مجموعه چهل‌جلدی نمایشنامه‌های آسان برای اجرا در کلاس درس و صحنه تئاتر است که شامل ۲۰۰ عدد نمایشنامه در یک طرح ابتکاری است.

حسن دولت‌آبادی درباره حضور و فعالیت در دانشگاه سوره گفت: من از حضور در دانشگاه سوره بسیار راضی هستم. به این دلیل که دانشگاه‌ سوره از نظر من دانشگاه آرامی دیده می‌شود و به دانشجو و استاد نیز احترام گذاشته می‌شود. وی افزود: در جهت سلامت دانشجویان نیز تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و به گونه‌ای دانشگاه سوره خانه دوم من است. به هر حال تاکنون مدرس چند دانشگاه بوده‌ام که در دوران کرونا تمام دانشگاه‌ها را ترک کرده، اما دلم به ترک دانشگاه‌ سوره راضی نشد. از حضور در دانشگاه سوره بسیار لذت می‌برم و این دانشگاه فضای بسیار محترمی دارد. علاوه بر این‌که گمان می‌کنم قدیمی‌ترین استاد دانشگاه سوره باشم.

دولت‌آبادی در ارزیابی سطح دانشجویان دانشگاه سوره اذعان کرد: اساساً به صورت فراگیر یک آفت جدی وجود دارد و آن این است که این نسل به طور کلی نسل اهل مطالعه و کتابی نیست. البته در این میان دانشجویانی نیز وجود دارند که پیگیر درس و پیشرفت علمی خود هستند و با برنامه‌ریزی به دانشگاه آمده‌اند. به شکل عام دیده می‌شود که دانشجویان به جهت کسب یک مدرک تحصیلی آمده‌اند. وی در ادامه گفت: متأسفانه در دانشگاه‌ سوره این مشکل کمی جدی‌تر است و مقصود این است که باید به صورت جدی‌تری انتخاب دانشجو صورت بگیرد؛ یعنی به لحاظ پیش‌زمینه فعالیت نمایشی باید این اتفاق حتماً صورت بگیرد و سنجش دقیقی انجام شود.

حسن دولت‌آبادی در قیاس دانشگاه سوره با دانشگاه‌های دیگر خاطرنشان کرد: دانشگاه‌هایی وجود دارند که از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند و درآمد حاصل از شهریه دانشجو برایشان اهمیت دارد. به نحوی تمام دانشگاه‌ها تا حدودی به درآمدی که از دانشجویان کسب می‌شود توجه می‌کنند که البته دانشگاه‌ سوره این‌گونه نبوده و این دانشگاه را نیمه‌دولتی می‌دانم. وی در این باره اضافه کرد: در مجموع لازم است که آزمون تخصصی حتماً برگزار شود. چراکه بازدهی کم است و هرچه تلاش می‌کنم که شیوه‌های مختلفی برای فعال شدن دانشجو در پیش گرفته شود و در این زمینه احساس مسئولیت می‌کنم که دانشجو فراتر رود، اما مشاهده می‌کنم که هر ترم و هر سال ورودی‌های جدید در بی‌توجهی به کسب دانش از یکدیگر پیشی می‌گیرند و این یک مشکل مهم و جدی است. همچنین رشته‌ای مانند بازیگری هم به لحاظ استقبال از این دانشگاه و هم به لحاظ درآمد به جهات گوناگون، اگر دانشگاه مجدداً آن را فعال کند می‌تواند به خوبی پاسخگو باشد.

سپس، حسن دولت‌آبادی در تشریح ساختار و سبک آموزش در دانشکده هنر دانشگاه سوره گفت: انتخاب استاد نکته بسیار مهمی است و در این زمینه نیز باید فقط به معرفی یک استاد از جانب استاد دیگر اکتفا نکرد؛ یعنی یک ارزیابی علمی جدی‌تر لازم است. استادان دیگر را به طور کامل نمی‌شناسم و از نظر سطح علمی آنان را ارزیابی نکرده‌ام؛ اما در مورد درسی که در دانشگاه سوره تدریس می‌کنم، به طور مثال اگر تاریخ نمایش ۱ و ۲ و ۳ داریم، به فرض تاریخ نمایش دو درس می‌دهم که متوجه می‌شوم استاد دیگر تاریخ نمایش یک را آن‌طور که باید تدریس نکرده است و از بخش‌هایی از درس گذر کرده یا مبحث دیگری را به جایگزین آن درس داده است. فکر می‌کنم در رابطه با استادان باید یک مبنای علمی‌تری در نظر گرفته شود.

وی در خصوص جایگاه دانشگاه سوره در تربیت و پرورش دانشجوی متعهد و متبحر اظهار داشت: دانشگاه‌ سوره همواره تلاش می‌کند که در انتخاب دانشجو نیز در ابتدا نظارت‌هایی وجود داشته باشد. از نظر برخورد با دانشجو در دانشگاه، رفتاری که در دانشگاه سوره می‌بینم، ایده‌آل است و همه به شیوه صحیح برخورد می‌کنند. در انتخاب دانشجویان نیز با دقت و وسواسی که وجود دارد، طبیعی‌ست که انتخاب‌ها در بهبود آن مؤثر است. در مجموع دانشگاه ‌سوره در صدد رعایت آن چه که مبنای این دانشگاه بوده و اینکه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و باقی مسائل به سمت جامعه بر می‌گردد که در مجموع خانواده و جامعه چگونه اعضای خود را تربیت می‌کنند.

دولت‌آبادی ادامه داد: به طور کلی دانشگاه سوره از وضعیت متعادل و خوبی برخوردار بوده و نهایت ماجرا این است که دانشگاهی همچون سوره باید برای همسو کردن و متقاعد کردن دانشجو با خود برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد. مصداق این موضوع این است که اگر دانشجویی استاد خود را دوست داشته باشد، درس او را نیز خوب می‌خواند و برعکس. منظور کلی این است که دانشجو را نباید فقط در یک جلسه اولیه ملاقات کرد و پس از تجمع و گفت‌و‌گو او را رها کرد. بلکه باید دائماً با دانشجو در تماس بود و این ارتباط را حفظ کرد. در غیر این صورت می‌بینیم که حتی دانشجویی که با ضوابط دانشگاهی مانند سوره هماهنگ است، در ارتباط با دوستان خود که قرار می‌گیرد، ممکن است تغییر کند.

حسن دولت‌آبادی در رابطه با ارزیابی استادان عنوان کرد: نکته دیگری که وجود دارد، ارزیابی استادان است. اگر استادی در درس جدی باشد و تلاش کند و شرایط گوناگونی مانند تحقیق، کنفرانس، ارائه مقاله همراه با امتحان مکتوب را دنبال کند و همچنین اگر بتواند این موارد را با جذابیت برای دانشجویان مطرح کند؛ شاید از نگاه و سلیقه دانشجو در ارزیابی پایان ترم از امتیاز بالایی برخوردار نباشد؛ یعنی دانشجویان باید معیار ارزیابی استادان را مبنای علمی آنان قرار دهند و نه مسائل دیگر!

وی افزود: به صرف یک نظارت اولیه و یک نشست اولیه نمی‌توان اطمینان داشت که دانشجو را آن‌طور که دانشگاه برنامه‌ریزی کرده، می‌توان در مسیر اهداف دانشگاه قرار داد. باید این پیگیری‌ها به شکل مستمر انجام شود و فراموش نکنیم که مبنای علمی نیز باید با انتخاب اصولی و صحیح استاد رعایت و پیگیری شود. چراکه این مکان دانشگاه بوده و دانشجو به قصد کسب علم و آگاهی به این مکان پا گذاشته است.

حسن دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که شما در هنگام خلق و ارائه اثر به چه موضوعات و مسائلی فکر می‌کنید، گفت: من نسبت به ارزش‌های جامعه تعهداتی دارم که هم به جهت ارزش‌های کلان عام، ارزش‌های علمی، ارزش‌های انسانی، ارزش‌های اجتماعی و هم به جهت ارزش‌هایی که در اعتقادات خودم به آن پایبند هستم. همچنین چهل جلد نمایشنامه‌های آسان من جهت‌گیری‌هایم را نشان می‌دهد. آنچه که در این نمایش‌نامه‌ها در ارتباط با کودکان و نوجوانان و ۲۰۰ نمایشنامه‌ای که در هر جلد پنج نمایشنامه برای دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه به صورت جداگانه ارائه کرده‌ام؛ تمام آن‌ها ارزش‌هایی است که در دین مبین اسلام وجود دارد. مفاهیمی چون راست‌گویی، صداقت، درستکاری، پایبندی به ارزش‌ها، احترام به والدین، خداجویی، خدادوستی و خداپرستی و حتی جملاتی که از ائمه معصومین خصوصاً از حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) که در بخش گفت‌وگوی پیش از اجرا مطرح می‌شود وجود دارد.

وی اضافه کرد: به روانشناسی کودک و نوجوان نیز با جهت‌گیری اخلاقی توجه می‌کنم. دو کتاب پایانی من که چاپ شده، تربیت به کمک نمایش و تئاتر در خانه و مراکز آموزشی تئاتر و تربیت به کمک داستان در خانه و مراکز آموزشی و تربیتی است که به طور دقیق این نکات را مورد توجه قرار دادهام. یک نمایشنامه قرآنی نیز منتشر کردم، به نام خوبی کن و با خدا باش که به حضرت سلیمان مربوط است.

دولت‌آبادی در زمینه دغدغه‌مندی تصریح کرد: واقعیت این است که من نگران آینده علمی جامعه نمایش هستم. این مسئله وجود دارد که دانشجویی که وارد دانشگاه شده حتی یک نمایشنامه را مطالعه نکرده و تمام مطالعات او به کتابی که برای کنکور هنر خوانده باز می‌گردد و در کلاس نیز مشاهده می‌کنم که درصد بسیاری از دانشجویان مایل به مطالعه کتاب نیستند و کلاس‌های مجازی نیز اوضاع را بدتر کرده است، یعنی دانشجویان از کتاب و مطالعه گریزان هستند به همین سبب آینده علمی کشور کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. به هرحال آن بخشی که دانشگاه می‌تواند مؤثر واقع شود، بخش انتخاب استاد و اهل علم و دانش بودن استاد و تلاش برای بنیادین و علمی کردن فعالیت‌های دانشگاهی است.

حسن دولت‌آبادی در پایان گفت: با استادان نیز باید به قصد تأثیرگذاری بر دانشجو و تفهیم موضوع در تماس بود. البته برخی مسائل فقط به دانشگاه مربوط نمی‌شود و برای دانشجوی فارغ‌التحصیل میدان کار و عمل مشخصی وجود ندارد. همچنین دانشگاه‌ سوره می‌تواند یک سالن تئاتر داشته باشد که به عنوان الگو تئاترهای مورد نظر خودش و اثر هنری مطلوب و مناسب را زمینه‌سازی کند تا با دانشجوهای خود و تحت نظارت استادان، با تولیدات برخی از استادان در یک ضابطه خاصی که مربوط به دانشگاه سوره است؛ تئاتر را تولید و اجرا کند. این امر می‌تواند بسیار مؤثر و کاربردی باشد. وی ادامه داد: در انتخاب و ارائه متن‌ها در یک فضای آگاهانه با یک شورای معتقد محکم علمی می‌توان به‌طور مرتب تولیداتی داشت و این نوع تئاترها می‌توانند مخاطبان خاص خود را داشته باشند یا روش‌هایی را پیش بگیریم که در این روش‌ها بدون نیاز به امکانات فنی تئاتر، دانشجویان ما بتوانند در وضعیت مساعدی به کار خود ادامه دهند و بتوانند به راحتی تولیدات خود را ارائه کنند.

وی در انتها یادآور شد: نکته دیگری که اهمیت دارد ارتباط دانشگاه‌ سوره پس از فارغ‌التحصیلی با دانشجویان است. اگر با برنامه‌ریزی مناسب بتوان با دانشجو در ارتباط بود، تلاش‌ها بیهوده نخواهد بود و از توانمندی دانشجو نیز به درستی بهره‌برداری می‌شود.

 

تهیه و تنظیم: محدثه جواد اصفهانی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهحسن دولت‌آبادی: دانشگاه سوره خانه دوم من است

نظر خود را بنویسید