منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ به مناسبت هفته ارتباطات، وبینار با موضوع «آشنایی با نرم‌افزار SPSS» به همت دانشکده فرهنگ‌ و ارتباطات و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، روز سه‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ الی ۱۹، با حضور ۳۰ نفر از علاقه‌‌مندان به صورت مجازی در سامانه مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست دکتر یوسف خجیر، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، به عنوان سخنران و مبینا میرزا بیگی در جایگاه میزبان نشست حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، دکتر خجیر با ارائه نرم‌افزار SPSS بر دو بخش تئوری و عملی، دانشجویان را با این نرم‌افزار آشنا کرد. همچنین در بخش تئوری به تعریف کلی از این نرم‌افزار پرداخت و گفت: تجزیه و تحلیل داده، طبق داده‌های ما متفاوت است و این نرم‌افزار به طور تقریبی می‌تواند تمامی مسائل کمی را پوشش دهد که یک بحث کوتاه نظری و یک بحث اجرایی در این زمینه داریم.

وی در ادامه افزود: نرم‌افزار SPSS کاربردهای فراوانی دارد که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات کمّی را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرد. شاید در نگاه اول کار بسیار ساده‌ای باشد اما این‌گونه نیست. همچنین دومین کاری که در این نرم‌افزار کاربرد دارد؛ به ما کمک می‌کند تا بحث آمار توصیفی را به صورت اجرایی پیاده کرده و به آمار استنباطی که در آن بحث قضیه برقرار است نیز کمک می‌کند.

یوسف خجیر با بیان اینکه متغیر بر دو نوع کمی و کیفی است؛ به سه عملی که در بحث متغیرها باید اجرا شود اشاره کرد و گفت: ما برای انجام یک کار پژوهشی باید سه کار انجام دهیم که شامل تشخیص متغیر از ثابت، تشخیص سطح متغیر و اجرای آن در نرم‌افزار است.

وی در ادامه نشست، به نحوه استفاده از نرم‌افزار spss پرداخت و بیان کرد:
وقتی از
spss به عنوان نرم‌افزار پژوهشی در حوزه اجتماعی حرف می‌زنیم به سه کاربرد اصلی: گردآوری اطلاعات در جایگاه منظم، کنترل داده، دسته‌بندی و در آخر به ارائه جدول‌ها خواهید رسید. پدیده‌ای که در آمار به نام جدول توزیع فراوانی است، در spss به کمک تحلیل آمارهای توصیفی خواهد آمد و به راحتی اطلاعات پرحجم را پیش می‌برد و در کمتر از چند ثانیه آن را حل‌وفصل می‌کند. نرم‌افزار spss مثل دیگر نرم‌افزارها یک بنیان فنی و تکنولوژی و یک بنیان قوی به نام آمار دارد؛ ما نیاز اولیه به سواد آماری داریم که معادل فلسفه آماری بوده که سه گام اجرایی دارد و از ابتدا تا انتها با ما همراه است؛ اولین گام در spss  این است که تشخیص دهیم مؤلفه ما متغیر یا ثابت است. هر چیزی که تغییر کند و ثابت نباشد متغیر است و بالعکس آن هر مؤلفه‌ای که دریک جامعه آماری تغییر نکند ثابت نام می‌گیرد.

 

وی افزود: آمار، علم ثابت‌ها نیست و کار ما به عنوان یک محقق این است که مؤلفه‌ها را مورد سنجش قرار دهیم و گام دوم تشخیص متغیر کمی یا کیفی است. همچنین متغیرها  بر اساس سطح از چهار حالت اسمی، ترتیبی، فاصله‌ای و نسبی برخوردارند. خجیر گام‌های عملیاتی را این‌گونه نام برد:  ۱. تعریف متغیر ۲. ورود داده ۳. اجرای آمار توصیفی ۴. تعیین نرمال بودن متغیر و در آخر ۴. اجرای آمار استنباطی.

 

خجیر در رابطه با متغیرهای اسمی اذعان داشت: متغیرهای اسمی، متغیرهایی هستند که ارزش‌ آن‌ها به نام و برچسب است و همسانی و ناهمسانی را پیاده می‌کند. اما باید دقت کرد که متغیر اسمی و متغیر کمی اشتباه گرفته نشود؛ زیرا در متغیر اسمی امکان مرتب کردن و ترتیب دادن به آن وجود ندارد. متغیر فاصله‌ای دارای ویژگی هر دو متغیر است. همچنین متغیر نسبی در بالاترین سطح از مابقی متغیرها قرار دارد و تنها متغیری است که صفر در آن معنا دارد.

یوسف خجیر در خلال نشست به سه گام ابتدایی در نرم‌افزار spss پرداخت و خاطرنشان کرد:
گام اول در
spss این بود که متغیر خود را تعریف و به ترتیب تمام سؤال‌های پرسشنامه، برای آن عملیات کدگذاری را انجام دهیم؛ گام دوم ورود داده‌ها در نرم‌افزار است که به صورت عددی و بر اساس تعریف متغیر خواهد بود و برای کنترل داده صورت می‌گیرد؛ گام سوم آمار توصیفی که روشی برای گردآوری داده، خلاصه کردن، دسته‌بندی داده با تمرکز بر داده‌های مهم و حذف جزئیات است؛ و همچنین انواع نمودارهای دایره‌ای، میله‌ای و هیستوگرام را دارد که شاخص مرکزی سه مؤلفه به نام مد، میانگین و دامنه را دارا است. به دست آوردن قابلیت اطمینان پرسشنامه‌ها، آزمون‌های پارامتری مرتبط به میانگین جامعه، سنجش همبستگی بین متغیرها، رگرسیون، اکتشاف و خوشه‌بندی از جمله فرآیندی‌هایی است که در تحلیل آماری پایان‌نامه با استفاده از نرم‌افزار SPSS  انجام می‌شود.

خجیر به عنوان کلام پایانی اضافه کرد: دنیای یادگیری نرم‌افزارها به علت پیشرفت روز به روز تکنولوژی، دنیای وسیع و بی‌انتهایی است، برای قدم گذاشتن در این دنیا قبل از هر چیزی به دانشی به روز نیاز دارید تا ادامه راه هموارتر شده و به پیشرفت برسید چراکه شروع هر کاری بدون دانش ابتدایی مثل درخت بی‌ریشه است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری وبینار «آشنایی با نرم‌افزار SPSS» در دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید