منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، اختتامیه هفته ارتباطات و روابط عمومی درجه‌ات گرامیداشت هفته ارتباطات و همچنین بزرگداشت  دکتر باقر ساروخانی، به کوشش دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه؛ یکشنبه یک خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۷ به صورت حضوری در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مبینا میرزا بیگی به عنوان دبیر هفته ارتباطات ضمن عرض خوش‌آمد گویی و تبریک هفته مذکور؛ نشست‌های برگزارشده در دو سال اخیر را راهی برای شروع توسعه و پیشرفت دانشکده دانست.
 

در ادامه جلسه، دکتر امید علی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات، بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه روز جهانی روابط‌ عمومی و ارتباطات را، سرفصلی از تعهد، تخصص، علم و هنر و فرصتی برای تبیین بهتر نقش و جایگاه روابط عمومی در جامعه، طراوت و بالندگی در تعامل سازمان‌ها و جامعه، دانست و افزود: امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل‌توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است؛ بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون‌سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم‌گیری سازمان است.

وی ادامه داد که اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده به‌گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است. روابط عمومی مدون و برنامه‌ریزی‌شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارد به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی‌شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است.

محتوا بسیار در انتخاب کودک مؤثر است

و همچنین در امتداد جلسه دکتر خطیب‌زاده به ارائه سخنرانی خود با عنوان «تربیت فرزند در عصر رسانه» پرداخت و خاطرنشان کرد:

امروزه رسانه‌ها روابط بین اعضای خانواده والدین را تحت تأثیر قرار داده که به موجب این امر  اندیشمندان مقالات و پژوهش‌های زیادی در این باب انجام داده‌اند. در این پژوهش‌ها آورده شده کودک و رسانه دو بعد اساسی هستند و ضروری است که اطلاعات اولیه هر دو در دسترس قرار گیرد؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی مضرات کامل رسانه برای کودک شود زیرا رسانه هم کارکرد مثبت، منفی و حتی خنثی دارد.

خطیب‌زاده درباره حساسیت سنین کودکی افزود: از ۲/۵ تا ۱۲ سال را دوران کودک می‌گویند و باید با توجه به شرایط سنی نسبت به رسانه فعال و حتی منفعل شود. ذهن انسان در کودکی بسیار تحت‌تأثیر شرایط اطراف بوده و قابلیت شرطی شدن را دارد. اولین تجربه مستقیم کودک با رسانه از سنین ۲ سال و حتی پایین‌تر است و تقلیدپذیرترین حالت را کودکان  در این سنین دارا هستند ولی هرچه سن بالاتر می‌رود به سمت اختیار و انتخاب کشیده می‌شوند و انواع رسانه را شناسایی و انتخاب می‌کنند.

وی افزود: ما ناخواسته کودک را
۲۳ ساعت در هفته به پرستار الکترونیکی می‌سپاریم و مفاهیمی چون زور، خشونت و... را در باطن کودک جای‌گذاری می‌کنیم و اولویت ذهنی آن ساخته خواهد شد؛ در این میان والدین بسیار نگران هستند چون نه رسانه، نه علایق کودک قابل جلوگیری نیست. خشونت، چاق شدن، اعتیاد به رسانه و عواملی چون این‌ها در سال‌های اخیر در اولویت پژوهش‌های وزارت بهداشت قرار دارد که چرا کودک رسانه را مهم‌تر از پدر یا مادر خود می‌داند؛ و در این میان بلوغ زودرس و نیاز به تنهایی بیشترین عامل مشهودی است.
والدین باید درک خود را در سطحی برسانند که رسانه جنبه خانوادگی بگیرد و راهکارهای مناسب در پیش بگیرند.

در این میان دکتر یوسف خجیر معاونت آموزشی و تحصیلات دانشگاه سوره عناوینی در راستای بزرگداشت دکتر ساروخانی مطرح کرد  و گفت:
از سال ۱۹۰۷ تاکنون سال‌های زیادی گذشته و از دوران تلگراف، رادیو و مخابرات به عصر حاضر رسیدیم که امروزه باید توجه به ارتباط انسانی و میان فردی افزون گردد.۱۵ سال از روزی که ۳ رشته تخصصی داشته‌ایم گذشت و امروز همگی به درجه‌ای از پیشرفت رسیده که قابل توجه است.

خجیر افزود: استاد ساروخانی به مصداق کلمه «سرمایه نمادین» است و از سال‌های دور با ایشان آشنایی کوچکی داشتم ولی در چند سال اخیر دانستم که ایشان اعتبار نظام آموزش عالی هستند و معیار و زبان ابزار تمایزی در زمان حال و آینده خواهند بود؛ اخلاق وارسته ایشان به حق جذابیتی ناگفتنی دارند.

در دنباله نشست، دکتر ساروخانی آینده ارتباطات را روشن دانست و اعتبار خود را دانش و فقط دانش بیان کرد و برگزاری چنین مراسمی و بازبینی فعالیت‌های کنونی را ستود و بیان کرد: افتخار من معلمی در این رشته و حضور در دانشکده فرهنگ و ارتباطات است و یقین من روشنی رشته ارتباطات در فرداها است.
در دهه ۵۰ شمسی، سمیناری در حوزه ارتباطات به نام کودک و رسانه برگزار شد که طبق عرف آن زمان باب و مرسوم نبود زیرا پذیرش آن نه برای جامعه، نه برای دانشگاه قابل‌قبول نبود؛ در طی سال‌ها تلاش متمادی اکنون در اینجا ایستاده و رسانه را برای جامعه تعریف و تخصص کافی را به دست آورده‌ایم.
امیدوار به این‌که در سال‌های آینده، معماران، سازندگان ارتباطات را ایجاد و توسعه پایدار را به اعماق ایران و دنیا ببریم. روابط عمومی از این منظر که موجب آگاهی سازی بوده، بسیار شریف و ارزنده است و در این ‌بین باید دنبال استانداردهای جهانی قرار گیریم یعنی کاری تخصصی، مهارتی و علمی را شامل شود.
ساروخانی ادامه داد که این استاندارد شدن شروطی را لازم دارد که اول استعداد، دوم پردازش آن جهت برانگیختگی و سوم تجربه و آسیب‌شناسی است؛ و کسانی که اسیر عقاید پیش‌پاافتاده در روابط عمومی را دارا هستند باید آزادی از خویشتن را اولویت قرار دهند.
وی افزود: روابط عمومی باید به سمت هوشمندسازی، بینایی و توانایی رهسپار شود و اطلاعات را تحلیل و نقد کند، اندیشه‌های جدید بدون فشار و تهدید است، زیرا مدرسه جای عشق و عطوفت بوده که موجب سازندگی انسان
 
است. این عشق اثرگذار در درون و سپس ذهن مؤثر خواهد بود و در آخر اقناع انجام خواهد گرفت؛ در این روز بزرگ برگزاری جشن نوید آینده روشن را خواهد داد.

در انتهای جلسه دکتر ساعی، رئیس دانشگاه سوره در جهت گرامیداشت هفته مذکور بیان داشت:
یک روز، هفته و سال برای گرامیداشت هفته ارتباطات کافی نخواهد بود، دانشکده فرهنگ و ارتباطات نقطه عطفی برای اهالی سوره در جهت تلاش و مقدمه‌ای برای پیشرفت است؛ اکنون به این دوره رسیدیم که در تمامی دانشکده‌ها حضور مثمرثمر متخصصان و دانشجویان پیشرفت ساز است.
باید گفت که بسیاری از این فعالیت‌ها در گذشته گام‌بندی شد و اکنون در کیفیت بالای هرم علمی هستیم که مدیون افراد گذشته و البته اکنون خواهیم بود؛ همراهی دانشجویان در کنار استادان لازمه پیشرفت روزافزون خواهد بود.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهاختتامیه هفته ارتباطات و روابط عمومی در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید