منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط‌عمومی دانشگاه سوره - نشریات دانشگاهی اعتبار و ارزش بالایی دارند و کم نیستند نمونه‌هایی که باگذشت سالیان متمادی همواره مورد استناد قرارگرفته و در کتابخانه‌های مراکز علمی و تحقیقاتی حفظ می‌شوند. اهمیت نشریات دانشگاهی ازآنجا نشات می‌گیرد که آنها بر اساس تازه‌ترین یافته‌ها و دقیق‌ترین معیارهای علمی زیر نظر اساتید مجرب و متخصص تولید و ارائه می‌شوند. به همین دلیل است که می‌توان با اطمینان محتوای آنها را در مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها ارجاع داد. «فصلنامه رهپویه هنر - هنرهای تجسمی» از آن جمله است؛ نشریه‌ای که نزدیک به سه دهه از تولید و انتشار آن توسط دانشکده هنر دانشگاه سوره می‌گذرد. به همین بهانه با دکتر «زهرا عسلی» مدیر پژوهش و عضو هیأت علمی گروه تصویرسازی دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیر نشریه رهپویه هنر گفت‌وگو کردیم.

 

فصلنامه رهپویه هنر-هنرهای تجسمی یا به عبارتی قدیمی‌ترین نشریه دانشگاه سوره چگونه منتشر شد؟

همان‌طور که اشاره کردید نشریه رهپویه هنر - هنرهای تجسمی، قدیمی‌ترین نشریه دانشگاه سوره است که در پنج دوره متفاوت از پاییز سال 1374 تاکنون (سال 1401) منتشرشده است. برای اطلاع خوانندگان شما مختصری به دوره‌های انتشار این نشریه و افراد تأثیرگذاری که این حرکت ارزشمند را آغاز کرده و ادامه دادند اشاره می‌کنم.

نخست اینکه رهپویه هنر با عنوان مجموعه مقالات پژوهشی مؤسسه آموزش عالی سوره تحت نظارت ریاست مؤسسه آن دوره، دکتر محمد محلوجی، در قالب پنج شماره از پاییز سال 74 الی پاییز سال 1375 با شماره استاندارد بین‌المللی پیایندها یا (شاپا) (ISSN:1029-2888) منتشر شد.

سپس چاپ دوره دوم فصلنامه علمی- تخصصی رهپویه هنر از پیش‌شماره 1 الی 6 قبل از دریافت مجوز علمی- پژوهشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ اسفند 85 الی اسفند 86 با مدیرمسئولی، دکتر محمد روشن، انجام شد.

چاپ دوره سوم فصلنامه علمی-پژوهشی رهپویه هنر، با دریافت مجوز در تاریخ 19 بهمن 1387 به شماره ثبت 124/5232 با روش پژوهشی و به مدیرمسئولی دکتر محمد روشن ادامه پیدا کرد.

انتشار دوره جدید فصلنامه علمی رهپویه هنر-هنرهای تجسمی از تاریخ اول دی 1397 با روش پژوهشی و همچنان به مدیرمسئولی دکتر محمد روشن و سردبیری دکتر یعقوب آژند، به ثمر نشست.

بنا بر اعلام دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، طبق نامه شماره 3/18/1045، مورخ 1399/02/01 فصلنامه رهپویه هنر هنرهای تجسمی به درجه علمی ارتقاءیافته و هم‌اکنون نیز با مدیرمسئولی دکتر محمدحسین ساعی و سردبیری دکتر یعقوب آژند انتشار آن ادامه دارد.

نشریه رهپویه هنر-هنرهای تجسمی در تمام این سال‌ها چه نتایجی را کسب کرده است؟

نشریه رهپویه هنر-هنرهای تجسمی از سال ۱۳۹۹ به درجه علمی ارتقا پیدا کرد. رتبه این نشریه در سال ۱۳۹۹ «ج» و در سال ۱۴۰۰ «ب» بود. و در سال ۱۴۰۱ نیز با کسب ۵۰ امتیاز بالاتر از سال قبل رتبه «ب» برای این نشریه تثبیت شد. ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی بر اساس ۷ شاخص ازجمله انتشار منظم، رعایت ضوابط نشریات، استاندارد بودن زیرساخت‌ها، اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه، رعایت آیین‌نامه نگارش، ساختار و کیفیت مقالات بوده و این ۷ شاخص دربردارنده ۵۲ معیار است که هرسال توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود. در ایران  مجموعاً ۴۹ نشریه در حوزه هنر و معماری در لیست نشریات معتبر وزارت علوم با رتبه علمی ثبت‌شده‌اند که رتبه‌های «الف» تا «د» را به خود اختصاص داده‌اند. نشریه رهپویه هنر در بین این نشریات از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و ان‌شاءالله با نمایه شدن در پایگاه‌های بین‌المللی در سال آینده رتبه «الف» را کسب خواهد کرد. با توجه به اهمیت رتبه‌بندی نشریات در وزارت علوم و در نظام ارزیابی علمی دانشگاه‌های کشور، این موفقیت نشان از بار علمی و دغدغه‌های پژوهشی کلیه مسئولان، همکاران و دانشجویان دانشگاه سوره است که با همدلی و همراهی بستر را برای تحقق اهداف سازمانی دانشگاه سوره فراهم می‌کنند.

به نظر شما انتشار چنین نشریاتی چه مزیت و اهمیتی برای جامعه علمی و هنری کشور دارد؟

نشریات علمی در سطح دنیا اهمیت ویژه‌ای دارند و یکی از معیارهای امتیازدهی و رتبه‌بندی علمی کشورها به شمار می‌روند. خوشبختانه در ایران تعداد نشریات علمی در حال افزایش است و اقدامات زیرساختی برای ارزیابی دقیق و رتبه‌بندی نشریات علمی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته و بستری برای توسعه، نگارش و انتشار مقالات ترویجی به‌منظور بهره‌برداری عموم مردم از این مقالات فراهم‌شده است. در نظام جدید نشریات علمی، سیاست‌گذاری، تدوین استانداردها و نظارت بر عملکرد نشریات بر عهده وزارت علوم است و انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و انتشارات دولتی و غیردولتی فعال در حوزه پژوهش و فناوری فرایند ایجاد و انتشار نشریه را بر عهده می‌گیرد.

به این موضوع اشاره کردید که رهپویه هنر-هنرهای تجسمی فصلنامه است. علاقه‌مندان چگونه می‌توانند به این نشریه دسترسی داشته باشند یا مقالات علمی خود را ارسال کنند؟

این نشریه فصلنامه است و به‌صورت منظم در ماه اول هر فصل از طریق سامانه نشریه منتشر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقاله و یا دسترسی به مطالب نشریه به آدرس rahpooye.soore.ac.ir مراجعه کنند.

آیا دانشگاه سوره در سایر حوزه‌های مرتبط با رشته‌های آموزشی خود نشریاتی در دست انتشار دارد؟

بله. حدوداً یک سال است که با همکاری معاونت پژوهشی شش نشریه دیگر را در حوزه‌های تخصصی مرتبط با رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه سوره راه‌اندازی کرده‌ایم. این نشریات با عناوین «رهپویه هنرهای صناعی»، «رهپویه هنرهای نمایشی»، «رهپویه حکمت هنر»، «رهپویه ارتباطات و فرهنگ»، «رهپویه ادبیات پایداری» و «رهپویه معماری و شهرسازی» فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده‌اند و ان‌شاءالله پس از انتشار یک دوره کامل برای ارزیابی توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم ارسال خواهند شد. از میان این نشریات «رهپویه هنرهای صناعی»، «رهپویه هنرهای نمایشی»، «رهپویه ارتباطات و فرهنگ» و «رهپویه معماری و شهرسازی» به‌صورت فصلنامه و «رهپویه حکمت هنر» و «رهپویه ادبیات پایداری» به‌صورت دو فصلنامه منتشر می‌شوند.

از حضور شما در این گفت‌وگو سپاسگزارم

متقابلاً من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبا قدیمی‌ترین نشریه علمی دانشگاه سوره آشنا شوید

نظر خود را بنویسید