منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کتاب‌خوانی، از هر نوعی که باشد چه کتاب چاپی، چه کتاب دیجیتال و یا کتاب صوتی که این روزها استقبال بیشتری از آن می‌شود، دارای ارزش‌های بسیاری است و اندوخته علمی بی‌نظیری به انسان می‌دهد. افرادی که به کتاب علاقه دارند و به‌اصطلاح کتاب‌خوان هستند، تجربه بیشتری از دنیا دارند و در مقایسه با دیگران افراد توانمندتری هستند. آناهیتا سماوات فارغ‌التحصیل رشته معماری جز این افراد است که از کودکی به کتابخانه می‌رفته و آن را جزئی از زندگی خود کرده است. تا جاییکه تصمیم می‌گیرد نخستین پادکست تخصصی در حوزه معماری را راه‌اندازی کند.  او فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشگاه سوره است و از دغدغه‌هایش به روابط‌عمومی دانشگاه سوره می‌گوید.

در ابتدا مختصری درباره خودتان بگویید.

آناهیتا سماوات هستم، فوق‌لیسانس رشته معماری و مشغول به کار طراحی داخلی و طراحی معماری، پادکستر و علاقه‌مند به پژوهش. در حال حاضر هم افتخار دستیاری آموزشی جناب آقای دکتر مرتضی اسماعیلی در دانشکده معماری و شهرسازی سوره را دارم.

 

پادکست نمانا از کجا متولد شد؟

پادکست رادیو نمانا ایده‌ای بود که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ با شروع کرونا، آغاز شد. این ایده هم ‌ریشه در کلاس‌های پرورش بیانی داشت که من بنا به علاقه‌ شخصی‌ام شرکت می‌کردم و ازآنجاکه همیشه علاقه‌مند هستم تا بین رشته‌های مختلف یک اتفاق اشتراکی و بین‌رشته‌ای را پیدا کنم به این فکر افتادم. ازآنجاکه ما پادکست تخصصی در حوزه‌ معماری و شهرسازی نداشتیم به فکرم رسید تا با این ایده پلی بزنم برای رشد آگاهی تخصصی و جمعی.

ایده اصلی رادیو نمانا چطور شکل گرفت؟

اصل ایده‌ پادکستِ معماریِ رادیو نمانا در اپیدمی کرونا و از دلِ یک نیاز آغاز شد. نیاز به گسترش دانش. نیاز به دانش‌اندوزی به ساده‌ترین روش. نیاز به کسب دانش به سریع‌ترین طریق. نیاز به رشد سرانه‌ مطالعه‌ تخصصی. ازاین‌رو پادکست رادیو نمانا در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ متولد شد تا مرجعی شود برای شنیده شدن صدای متخصصان و بزرگان این حوزه و همین‌طور برای حل بسیاری از چالش‌های تخصصی و به‌روز دغدغه‌مندان معماری و شهرسازی.

ما در رادیو نمانا اولین پادکست تخصصی معماری و شهرسازی بودیم که فیدِ صوتی تولید کرده‌ایم و فعالیت کرده‌ایم. رادیو نمانا جایی است برای نگهداری علم و تخصص معماری و شهرسازی و انتقال سینه‌به‌سینه‌ دانش به‌طور نسل به نسل. نوعی فضا است برای بازنگری در مسائل تخصصی معماری و پاسداری از ارزش‌های معماری ایران

 

 

 

وجه‌تسمیه نمانا چیست و چرا این نام را برای پادکست انتخاب کردید؟

نامِ نَمانا  Namana به معنای خانه و نِشیم است و از همین روست که نام ثبتی آن را نمانای‌نشیم گذاشته‌ایم.

 

چه کسانی شما را در این راه حمایت کردند؟

برای شروع این مسیر من اولین نفر با استاد فن بیانم جناب آقای کمال کلانتر مشورت کردم و ایشان تجربه‌های بسیاری در خصوص نحوه‌ تولید پادکست‌ها در اختیارم قراردادند و همراهم بودند.

همچنین خانم مهندس آرزو سماوات و مهندس اسماعیل سالاری در شکل‌گیری اولین ایده‌های معماریِ داستانی رادیو نمانا نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند به این دلیل که هر دو اهل‌قلم هستند و توانستند معماری را با ادبیات پیوند بزنند.

آقای «فرزاد سپهر» نیز در ابتدای مسیر نمانا هم‌فکری‌های بسیاری با بنده کردند و در چند اپیزود ابتدایی همراه نمانا حضور داشتند که جا دارد از ایشان هم تشکر کنم.

همراهی دوستان، افراد باتجربه، استادان و ... فرد را باانگیزه می‌کند. چقدر این همراهی به کمک شما آمد؟

راستش من معتقدم یک مسیر با یک نفر شکل نمی‌گیرد حتی اگر ایده‌ ابتدایی از یک نفر باشد. برای همین در طی این مسیر ما شاهد عشق دوستان زیادی بودیم که به‌طور خودجوش همکاری‌ می‌کردند. از همین رو نمانا حاصل یک ذوق و عشقی جمعی است. حتی در همان اپیزودهایی که بانام معماری خوانی منتشر می‌شوند اگرچه شما تنها صدای من را می‌شنوید اما پشت هر اپیزود گروهی حضور دارند که با عشق و ذوق فردی دورهم جمع شده‌اند تا به‌اتفاق هم‌اندیشی کنند. در این جمع هم‌اندیشی لازم است تا از مهندس «حمزه حیدری» کمال تشکر را داشته باشم که در تمامی این نشست‌ها و تحلیل و بررسی‌ها شرکت کرده‌اند و حضورشان انرژی‌بخش معماری‌خوانی‌های ماست.

نام برخی از این افراد را که با شما همکاری داشتند ذکرکنید.

یکی از دانشجویانی که در سال ۱۴۰۱ به نمانا پیوستند جناب آقای سید علی کامران هستند که بسیار دغدغه‌مند، پرشور و اهل مطالعه هستند و با پشتکاری که دارند به امید خدا اتفاقات نو و مطلوبی رقم خواهد خورد.

از حامیان معماری‌خوانی‌های رادیو نمانا انتشارات اول و آخر معماری به ریاست جناب آقای مهندس پویا ریاضی‌خواه هستند که دسترسی به کتب مرجع و ارزشمند زیادی را برای ما فراهم آوردند.

و کمال تشکر و قدردانی دارم از ریاست محترم دانشکده معماری و شهرسازی خانم دکتر دشتکی. هرگز فراموش نمی‌کنم روز اولی که ایشان را دیدم، زمان نسبتاً طولانی راجع به تعیین جدول swot صحبت کردیم و مصاحبت با ایشان در پخته شدن ذهنیت من برای این مسیر بسیار تعیین‌کننده بود. امیدوارم فضایی برای شکل‌گیری استارت‌اپ‌های تخصصی شکل بگیرد تا دانشجویان از همدلی استادان خود در حوزه‌های کارآفرینی نهایت بهره را ببرند همان‌طور که من از آموختن در محضرشان سیر نمی‌شوم.

همان‌طور که می‌دانید در هفته کتاب قرار داریم و دغدغه و فعالیت‌ شما در حوزه کتاب است. این دغدغه و علاقه از کجا به وجود آمد؟

من کودکی‌ام را به‌واسطه‌ شغل مادرم که کتابدار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بودند، در کتابخانه گذراندم. عشق من به کتاب از همان زمان آغاز شد. من باید سرم را گرم می‌کردم و مزاحم کار مادرم نمی‌شدم و دنیای کتاب‌ها این کار را برایم میسر می‌کرد. کتاب‌ها می‌توانند ما را از جهانی به جهانی دیگر ببرند. با کتاب‌ها می‌شود به‌جای یک‌بار، صدها بار زندگی کرد و هزاران تجربه‌ را تجربه کرد. با کتاب‌ها می‌شود به ناشناخته‌ها سفر کرد و جهانِ درونی آدم‌ها را کمتر قضاوت و بیشتر درک کرد.

کتاب‌خوانی باید بخشی از زندگی ما باشد. باید به‌ روشِ زندگی برای ما تبدیل شود. مسئله‌ای که من هرروز بیشتر به آن پی می‌برم این است که واقعاً هرچقدر بخوانم و مطالعه کنم کم هست. همیشه یک لیست بلندبالا از کتاب‌های موردعلاقه‌ام دارم و به امید این‌که عمر و زمان اجازه دهد بخوانم تا بیشتر خود و جهان را بشناسم. به قول ویلیام شکسپیر واقعاً کتاب بزرگ‌ترین اختراع بشر است.

ما برای رشد و ارتقای سطح دانش خود و اجتماعمان نیازمند فرهنگ کتاب‌خوانی هستیم. علی‌الخصوص کتاب‌خوانی جمعی. ما شدیداً نیازمندیم تا سرانه‌ مطالعه را چه تخصصی و عمومی در جامعه افزایش دهیم چراکه به قول پلوتارک اگر کتاب‌ها نباشند، روحِ بشر پرورش نمی‌یابد.

دنیای امروز زمانِ رشد اطلاعات است و ما باید هرروز دانش خود را به‌روز نگه‌داریم. مطالعه همیشه یکی از اساسی‌ترین این اقدامات است.

از همین رو دانشجویان باید حتماً در این راستا آگاه باشند چراکه مهم‌ترین مسیر زیست حرفه‌ای‌شان دقیقاً پس از فارغ‌التحصیلی و زمان ورود به بازار کار است. در دل این تجربه، به‌جان‌ودل درخواهند یافت که مطالعه‌ تخصصی چقدر در ارتقای حرفه‌ای‌شان مؤثر است و حتی برخی هنرورزان و متخصصان حسرت خواهند خورد برای زمان‌های دانشجویی‌شان که فرصتی طلایی برای مطالعه و اندوختن دانش بود اما ازدست‌داده‌اند.

چه آینده‌ای را برای پادکست نمانا در نظر دارید و اساساً نمانا چه اتفاق مثبتی را با خود همراه دارد؟

نمانا در ابتدا به دلیل پاندمی کرونا برنامه‌های خود را به‌طور مجازی و غیرحضوری پیش می‌بُرد. اما بسیاری از برنامه‌های آن مثل هم‌اندیشی‌ها و معماری‌خوانی‌ها به‌طور حضوری و مجازی برگزار خواهند شد و این اتفاق مثبتی را رقم خواهد زد. چراکه تجربه به همه‌ ما ثابت کرده‌ است ما با حضور در فضا امکان ارتباط عمیق‌تری با یکدیگر خواهیم داشت و این مسئله کیفیت ادراک ما از مطالب را نیز ارتقا می‌دهد.

امروزه با رشد دایره مخاطبان رادیو نمانا، نمانا وسعت فعالیت یافت و علاوه بر فعالیت پادکست به‌نوعی رسانه و پایگاه خبری مبدل شده‌ است که می‌تواند با اشتراک‌گذاری فراخوان‌های علمی، رسالت علمی پژوهشی خود را پیش برده و توسعه دهد.

 

 

 

 

در انتها راه‌های دریافت پادکست نمانا ذکر شده است. شما می‌توانید با کلیک روی هر یک از عناوین زیر وارد صفحه پادکست نمانا شوید و پادکست‌ها را بشنوید.

 

 

 

رادیو نمانا  

 Website:  https://www.namanaa.ir

 Telegram

Instagram

Cast box

Google Podcast

Tehran podcast

Navaar

Fidibo

Namlik

Shenoto

zil.ink

 

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهپادکست نمانا،کتابخانه تخصصی دانشجویان معماری/ گفتگو با فارغ‌التحصیل دانشکده معماری‌وشهرسازی

نظر خود را بنویسید