منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط‌عمومی دانشگاه سوره- دانشجویان دانشگاه سوره افراد موفق و صاحب‌نام کم ندارد. علم آموزانی که نه‌تنها در زمینه رشته تحصیلی خود، که در جشنواره‌ها، مسابقات، کنفرانس‌ها و... به مقام‌های ارزشمندی دست‌یافته‌اند. محمد نوذری دانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی دانشگاه سوره نیز یکی از همین دانشجویان صاحب دغدغه و علاقه‌مند به علم‌آموزی و پژوهش  است که دارای رتبه برتر جشنواره جوان خوارزمی شده است.

او درباره پیش‌زمینه‌های مطالعاتی که برای شرکت در جشنواره خوارزمی داشته‌ است به روابط‌عمومی دانشگاه سوره گفت: علاقه‌ام به فلسفه و خلق چیزی که مفهوم و معنایی از تفکرات من داشته باشد و بتواند با ارتباطی که با انسان‌ها برقرار می‌کند روح و جسم آنان را به مرتبه والاتری برساند، موجب شد تا وارد رشته معماری شوم و به جشنواره خوارزمی راه پیدا کنم.

 

جشنواره جوان خوارزمی رویدادی است که همه‌ساله انجام می‌شود و دانش آموزان  و دانشجوها در رشته‌های مختلف می‌توانند در این جشنواره طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه‌شان را ارائه دهند ابتدا کمی درباره نوع رقابت در این جشنواره توضیح دهید.

 این جشنواره از مراحل منطقه‌ای، استانی و کشوری تشکیل می‌شود. تقریباً هرسال چیزی بیش از 5 هزار طرح به بخش‌های منطقه‌ای ارسال می‌شود.

به‌عنوان‌مثال فردی در اصفهان طرح خود را برای پژوهش‌سرای منطقه محلی که در آن تحصیل می‌کند می‌فرستد.

طرح‌ها در منطقه داوری شده آن‌هایی که پتانسیل بالایی دارند ،برای رقابت در سطح استان ارسال و داوری می‌شوند.

پس از مرحله استانی مرحله کشوری به سه بخش اول، دوم و سوم کشوری تقسیم می‌شود.

مرحله اول کشوری بدون حضور دانش‌آموزان و دانشجوها و با دفاعیه داور استان از طرح‌ها انجام می‌گیرد.

طرح‌های منتخب برای مرحله دوم کشوری که صاحبان ایده‌ها و طرح‌ها باید از کارها‌ی‌شان در برابر هیأت داوران (که از دانشگاه شهید رجایی هستند) دفاع کنند، دعوت می‌شوند.

در مرحله سوم نیز تمامی طرح‌های منتخب وارد شورای مرکزی داوران شده و رتبه‌بندی‌ها اعلام می‌شود .

 

طرحی که با آن در جشنواره خوارزمی مقام آوردید چه ویژگی‌هایی داشت؟

ازجمله ویژگی‌های طرح من می‌توان به جدید بودن، کاربردی بودن، مستند و دقیق بودن آن اشاره کرد. همچنین خلاقیت و آیتم‌هایی مانند آن از دیگر مؤلفه‌های بررسی طرح‌ها هستند.

 طرح من یک مطالعه تطبیقی درباره فلسفه زیبایی‌شناسی بود که تا آن زمان وجه مطالعه تطبیقی در فلسفه کمتر اتفاقی بود که انجام‌شده بود. اولین یا دومین طرح و مقاله توی کشور بود که عنوان تطبیقی داشت ازاین‌جهت امتیاز مثبتی برای طرح محسوب می‌شد.

از طرفی دیدگاه دو فیلسوفی بررسی و تطبیق داده‌شده بود که نظرات مهم و اساسی‌ای در باب فلسفه و تفکر در شرق و غرب ایجاد کرده بودند.

از بین چه تعداد طرح رتبه آوردید؟

بر اساس اعلام دبیر جشنواره جوان خوارزمی، در جشنواره امسال تعداد 7هزار و 378 طرح در بخش دانش‌آموزی به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، یک هزار و 36 طرح به‌عنوان طرح‌های منتخب استانی به مرحله کشوری راه یافتند و هیأت داوران بعد از ارزیابی‌های چندمرحله‌ای، 32 طرح را به‌عنوان برگزیدگان نهایی معرفی کرد.

طرح‌ها از تعداد هزار و 36 طرح در مرحله اول، غربال‌شده و تعدادی دعوت به داوری در مرحله دوم می‌شوند.

حدود  50 تا 100 طرح نیز وارد مرحله سوم کشوری و هیأت مرکزی داورها می‌شوند که این طرح‌ها از اول تا ششم کشوری در هر رشته، رتبه‌بندی خواهد شد. طرح‌های اول تا سوم ضمن دریافت جایزه از مزایای بنیاد ملی نخبگان نیز بهره‌مند خواهند شد.

 

دغدغه مطالعه و پژوهش و همین‌طور علاقه شما به کتاب و کتاب‌خوانی چگونه است؟

علاقه من به کتاب را حقیقتاً نمی‌توان توصیف کرد. اما در انتخاب موضوع مطالعاتم بیشتر به دنبال کتاب‌هایی هستم که حرف‌های جدید و نو برای گفتن داشته باشند.کتاب‌هایی که نوع تفکر جدید و رادیکال به موضوعات پیرامون ما داشته و دارند و من را به وجد بیاورند را بیشتر می‌پسندم ولی خیلی به اینکه علاقه‌ام به کتاب‌خوانی چطور است دقت نکردم. بیشتر با خودم گفتم باید فلان کتاب را بخوانم تا بتونم با موضوعی آشنا شوم و بهتر درکش کنم این مورد را باید از زبان اطرافیان و دوستانم شنید.

نقش دانشکده معماری و شهرسازی، مدیران و دانشگاه سوره چگونه است و آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

دانشگاه سوره و به‌طور خاص دانشکده معماری و شهرسازی پتانسیل فعالیت‌های آگاهی‌بخش زیادی دارد. فعالیتی به نام کتاب‌خوانی با همراهی دانشجوها و استادان می‌تواند کمک زیادی به تجمیع افکار و آگاهی درمورد مسائل مختلف کند. خروجی این نشست‌های کتاب‌خوانی نیز می‌تواند به‌عنوان یک مجله داخلی برای دانشگاه و یا مجله سراسری به انتشار برسد که بازخورد بسیار بی‌نظیری در پی دارد.

همچنین بر خود وظیفه می‌دانم که از زحمات دکتر محمدصادق خاجی و دکتر مرتضی اسماعیلی و خانم دکتر دشتکی تشکر فراوان داشته باشم چرا که حمایت‌های این بزرگواران خصوصا دکتر خاجی در ادامه این مسیر برایم بسیار مفید بوده و خواهد بود.

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدانشجوی ارشد معماری دانشگاه سوره، رتبه برتر جشنواره خوارزمی شد

نظر خود را بنویسید