منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

آیین نکوداشت روز پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه سوره برگزار شد.

 

 

به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره آیین تجلیل از استادان و دانشجویان پژوهشگر فعال در دانشگاه سوره به‌مناسبت روز و هفته پژوهش و با تلاش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره برگزار شد.

این برنامه با حضور رئیس دانشگاه، روسای دانشکده‌ها، مدیران، معاونان، کارکنان واحدها و جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره برگزار شد و پس از سخنرانی‌های مدعوین، از تلاش پژوهشگران برتر یک سال اخیر تقدیر شد.

در ابتدا رئیس دانشگاه سوره ضمن تبریک و گرامی‌داشت هفته پژوهش و بیان اینکه در طی این یک سال با عبور از موانع دشوار، رسیدن به موفقیت‌های پژوهشی برای دانشگاه سوره یک دستاورد بزرگ است. دکتر محمدحسین ساعی همچنین حوزه پژوهش را مهم‌ترین و یکی از پایه‌های اصلی هر دانشگاهی دانست و افزود: تا آخر امسال یا نهایتاً ترم پیشرو با همکاری وزارت علوم اعتبار علمی سه شماره نشریه دیگر نیز به نام دانشگاه سوره دریافت خواهد شد و این درحالی است که کمتر دانشگاه غیرانتفاعی به چنین موفقیتی دست‌یافته‌اند که این مورد مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: همچنین در طی این یک سال اخیر، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های علمی بسیار زیادی دفاع شده که خود نمونه یک کار پژوهشی جدی است و با منظم کردن و حمایت از این روند می‌توان در حوزه پژوهش موفق‌تر بود. همچنین هزینه حق‌الزحمه پایان‌نامه‌ها، دفاع و... نسبت به یک سال قبل حدود 100 درصد افزایش داشته است که باز هم امیدواریم با توجه به روند کاری و وسع دانشگاه این هزینه‌ها تا جایی که می‌شود افزایش پیدا کند.

همچنین عملی کردن ایده‌هایی که در پایان‌نامه‌ها وجود دارد، یکی از برنامه‌هایی است که به‌صورت جدی به دنبال آن هستیم. این کار هم باعث بازگشایی گره‌ای از مسائل کشوری و هم ارتقای درجه علمی استادان و دانشجویان خواهد شد. وی علاوه بر آن، آمار بالای وبینارها و همایش‌های دانشگاه سوره در زمان دوران کرونا را برابر با بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های ایران دانست و بر لزوم درنظر گرفتن تدابیری برای شروع و رونق گرفتن این برنامه‌ها برای پرورش نیروی انسانی و ارتقای سطح کشور تاکید کرد.

رئیس دانشگاه سوره در پایان یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر عطارزاده را گرامی داشت و ایشان را به‌عنوان یکی از نخستین افرادی دانست که از ابتدای شروع فعالیت دانشگاه سوره حضورداشته و اسم ایشان در خشت خشت دانشگاه به‌عنوان یکی از استادان مطرح هک شده است. دکتر ساعی همچنین از برگزاری مراسم یادبود مرحوم دکتر عطارزاده خبر داد که به‌عنوان یادبودی برای این استاد عظیم‌الشان قرار است در روزهای آتی برگزار شود.

 

 

دکتر باقر ساروخانی در سخنرانی خود با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، دانایان و نادانان را از هم تفکیک کرد و هفته پژوهش را بر همه دانشجویان و استادان که مصداق دانایان هستند، تبریک گفت. وی توسعه پایدار را بدون انجام پژوهش، غیرعملی دانست و افزود: دو نکته در کار پژوهش وجود دارد که یکی مشکلات بیرونی است که از داده‌های پژوهش در خارج از دانشگاه‌ها استفاده نمی‌شود و دیگر اینکه مدیریت علمی بر اساس اخلاق پژوهش و پژوهش محوری انجام نمی‌شود. وی افزود: مدیران جامعه باید بدانند بدون برنامه‌ریزی استراتژیک و پژوهش محور کاری از پیش نخواهد رفت. نیازمند بودن به داده‌های دانش چیزی است که جامعه برای رسیدن به شهر هوشمند باید از آن استفاده کند. همچنین مشکلات داخلی نیز در کنار مشکلات خارجی وجود دارد. به‌طور مثال نبود پژوهش‌های کمی، پایگاه داده، نبود اجماع و... از مصادیق نمونه مشکلات داخلی است. اصل دوم اصل کیفیت است که همه 17 الی 18 روش کیفی جهانی در ایران انجام می‌شود اما متأسفانه اجماع در آن وجود ندارد.

سردبیر نشریه رهپویه فرهنگ و استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات افزود: در این حالت ما دچار مشکلی هستیم که معرفت‌شناسی پژوهش را زیر سؤال می‌برد. همچنین یک مشکل بالاتر یعنی آنتولوژیک نیز خواهیم داشت که هستی‌شناسی دانش را زیر سؤال خواهد برد. تحقیق‌ها باید بتوانند در دستگاه‌های دولتی اجرایی شوند و در دانشگاه‌ها به نظریه تبدیل شوند. دانشگاه سوره در این عرصه همیشه الگو و پیشرو بوده است. وی پیشنهاد کرد فردی واسط دانشگاه و خارج دانشگاه باشد تا باعث ایجاد زمینه‌ای شود تا پژوهش‌ها به‌صورت کاربردی درآمده و اجرایی شوند. دستگاه‌های اجرایی خواسته خود را بگویند و دانشگاه‌ها در این زمینه پژوهش انجام دهند. پروفسور ساروخانی در پایان ضمن تشکر از رئیس دانشگاه وجود سمینارهایی برای ترکیب روش‌های کیفی و کمی و نشان دادن جریان‌های اجتماعی برای حل مشکلات را ضروری دانست.

 

 

معاون پژوهشی دانشگاه سوره دیگر سخنران آیین نکوداشت روز پژوهش بود. دکتر زکیه‌السادات طباطبایی ضمن خوش‌آمدگویی و هفته پژوهش را به حضار تبریک گفت و نسبت به‌جای خالی استاد فقید، دکتر عطار زاده، ابراز ناراحتی کردند.

وی پژوهش را راهی برای قوام دانش دانست و تهدیدهایی که برای تبدیل دانشگاه به یک امر زینتی وجود دارد را مشکل همیشگی دانست. همچنین بسیاری از کارهای پژوهشی را پیرو حرف دکتر ساروخانی به دنبال تولیدهای دانشجویی دانست و ممتاز بودن در این زمینه را نیازمند بودن زیرساخت‌های لازم و یک همکاری دسته‌جمعی خواند.

وی افزود برخی از آیین‌نامه‌های کشوری شاید دارای نقص‌هایی باشد و کمی دست و پاگیر و مسیر پژوهش را سخت کند، اما ما همواره سعی می‌کنیم این موانع کسر شده و استادان و دانشجویان بتوانند به عمق آثار پژوهشی دست پیدا کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره نشست‌ها، سمینارها و گرد هم‌آیی‌ها را نمونه‌ای از فرصت‌های عالی در کنار کارهای مکتوب دانست و حمایت از تولیدات پژوهشی و دایر شدن دو رشته دکتری در دانشگاه را امری بی‌نظیر خواند. طباطبایی در انتها کرسی‌های ترویجی برگزار شده توسط معاونت پژوهشی را به‌عنوان جایگاهی مناسب برای نظریه‌پردازی مطرح کرد و از برنامه‌ریزی برای برگزاری کرسی‌هایی برای ایجاد کار عملی نیز خبر داد.

 

 

دکتر زهرا عسلی مدیر پژوهشی دانشگاه سوره نیز که مجری برنامه نیز بود، بخشی از فعالیت‌های دانشگاه سوره در حوزه پژوهش را طی یک سال اخیر اینطور معرفی کرد:

مهم‌ترین وبینارها و کرسی‌ها در دانشگاه سوره عبارت‌اند از:

5 کرسی ترویجی

مجموعه وبینار تجلی انقلاب اسلامی

مجموعه وبینار سینما دانش

دوشنبه‌های نقد کتاب سوره

مجموعه وبینار هنر از منظر نظامی

مجموعه وبینار به مناسبت هفته ارتباطات

مجموعه وبینار تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی

مجموعه وبینار هفته معمار

برگزاری نشست امکانیت ژانر در فیلم کوتاه

برگزاری نشست تئاتر ایران

برگزاری نشست سمپوزیم آینده تئاتر ایران

برگزاری نشست سمپوزیم هنر تطبیقی و تطبیق هنری

برگزاری همایش ایمان در آیینه فرهنگ، هنر و معماری انقلاب اسلامی

برگزاری نشست سمپوزیم بازسازی انقلاب ساختارهای فرهنگی

همایش ملی آینده‌پژوهی

و بسیاری دیگر از این دست برنامه‌ها که طی یک سال اخیر برگزار شده است.

عسلی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که دانشگاه سوره در این یک سال شاهد آن بوده است راه‌اندازی سامانه سیماپ برای ثبت اطلاعات پژوهشی است که هنوز در حال نهایی‌سازی است.

همچنین تشکیل کانال تلگرامی معاونت پژوهشی دانشگاه برای در دسترس گذاشتن فایل‌های پژوهشی، شیوه‌نامه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در آن انجام خواهد شد. علاوه بر این برخی قراردادهای پژوهشی و تفاهم‌نامه‌های مهم برای تألیف و ترجمه کتاب، در راستای امور پژوهشی انجام‌شده است. علاوه‌ بر این یک سری تفاهم‌نامه‌ها با انجمن‌های علمی مهم نیز صورت گرفته است مثل تفاهم‌نامه با انجمن‌های هنر و ادبیات تطبیقی، بانک اطلاعات کشور (مگ ایران) و...

 

 

مدیر پژوهش دانشگاه سوره در بخش نشریات نیز، نشریه علمی رهپویه هنر به سردبیری دکتر آژند را که سه سال است که در حیطه هنرهای تجسمی در حال فعالیت است به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه سوره عنوان کرد. عسلی ادامه داد: نشریه رهپویه هنرهای نمایشی است که به سردبیری جناب آقای دکتر حسنایی و مدیریت جناب آقای دکتر شهبازی انتشار می‌یابد. رهپویه هنرهای صناعی نیز به سردبیری جناب آقای دکتر هوشیار و مدیریت جناب آقای دکتر محمدی در سوره منتشر می‌شوند. فصلنامه رهپویه ارتباطات و فرهنگ نیز به سردبیری جناب آقای دکتر ساروخوانی و مدیریت سرکار خانم دکتر فخری منتشر می‌شود. فصلنامه دیگر رهپویه معماری و شهرسازی به سردبیری جناب آقای دکتر اسلامی و مدیریت جناب آقای علی پور در حال انتشار است. همچنین رهپویه حکمت هنر با سردبیری جناب آقای بلخاری و به مدیریت خانم دکتر رمضان‌ماهی اولین شماره خود را انتشار داده است. دو فصلنامه ادبیات پایداری نیز یکی دیگر از نشریاتی است که شماره اول آن در حال آماده‌سازی است.

زهرا عسلی افزود:کلیه سمینارها و وبینارها در کانال آپارات برای مشاهده وجود داشته و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آپارات دانشگاه سوره به فایل‌های ویدیویی دست پیدا کنند. در بخش انتشارات نیز در طول یک سال اخیر دانشگاه سوره کتاب‌های زیادی را در دست چاپ داشته که گام بزرگی در این زمینه و عرصه پژوهش برداشته‌شده است.

در بخش کتابخانه نیز دانشگاه سوره 650 عضویت جدید داشته، تعداد زیادی پایان‌نامه ثبت‌شده است، ارائه اشتراک یک‌ساله طاقچه به دانشجویان، دسترسی به پایگاه‌های مختلف داده، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال و دسترسی به کتابخانه آستان قدس، نشست‌های مربوط به کتابخانه، کانال ویژه کتابخانه و... از فعالیت‌های عمده پژوهشی محسوب می‌شدند.

مجری آیین نکوداشت روز پژوهش در پایان ضمن تشکر از رئیس دانشگاه، معاونان، مدیر روابط‌عمومی، روسای دانشکده‌ها، استادان و سایر کارکنانی که در این امر خطیر نقش داشته‌اند تا معاونت پژوهشی دانشگاه سوره فعال تر و پویاتر شود قدردانی کرد.

این مراسم با تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه سوره اعم از استادان و دانشجویان پژوهشگر برتر و شایسته تقدیر و برخی دانشجویان فعال و اهدای جوایز و تقدیرنامه به پایان رسید.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهآیین نکوداشت روز پژوهش 1401 برگزار شد

نظر خود را بنویسید