منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی در مقطع کارشناسی رشته شهرسازی کتاب «راهنمای مکان‌سازی» را ترجمه کردند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره جمعی از دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی سوره در مقطع کارشناسی رشته شهرسازی کتابچه «راهنمای مکان‌سازی» را به‌صورت گروهی ترجمه کردند. ترجمه این کتاب به سرپرستی دکتر محمد نظر پور از استادان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره و توسط دانشجویان این دانشکده به‌صورت کار گروهی و تیمی انجام شد. در همین خصوص و برای شناخت کتاب، اهمیت ترجمه آن و شناختن بیشتر «مکان‌سازی» در رشته معماری و شهرسازی با دکتر محمد نظر پور گفتگو کردیم که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

راهنمای مکان‌سازی؛ چه می‌شود اگر جوامع‌مان را حول مکان‌ها بسازیم؟

اصطلاح «مکان‌سازی» در رشته‌های مربوط به شهر به چه معناست؟

در ادبیات میان‌رشته‌ای حوزه شهر، فرآیند تبدیل «فضای انتزاعی» به «مکان معنادار انضمامی» برای مردم، به‌عنوان «مکان‌سازی» شناخته می‌شود. به این فرآیند گاهی از زاویه تجربه زیسته افراد در خلال زندگی روزمره آن‌ها نگریسته می‌شود که به سمت مطالعات انسان‌شناسی شهری سوق پیدا کرده و گاهی از زاویه مدیریت و طراحی مکان مورد بررسی قرار می‌گیرد که به سمت مطالعات مدیریت فضای عمومی نزدیک می‌شود. کتابچه راهنمای مکان‌سازی که توسط تعدادی از دانشجویان مقطع لیسانس شهرسازی و به‌عنوان یکی از کارهای گروهی کلاس «زبان تخصصی در شهرسازی» به راهنمایی بنده انجام شده است، به مباحث بنیادین حول مکان‌سازی از چشم‌انداز دوم می‌پردازد؛ چشم‌اندازی که به دنبال ارتقای کیفی فضاهای عمومی شهر در یک فرآیند مشارکتی به کمک مردم و جامعه محلی و تبدیل آن‌ها به مکان‌های والا و موفق است.

نسخه اصلی این کتابچه مربوط به چه ناشری است و در چه زمانی منتشر شده است؟

کتابچه در سال 2022 و توسط نهاد PPS (Project for Public Spaces) منتشر شده است که از سال 1975 بر روی مکان سازی و ارتقای کیفی فضاهای عمومی در نقاط مختلف جهان کار می‌کند و یکی از شناخته‌شده‌ترین نهادها در حوزه مدیریت و طراحی فضاهای عمومی است. تیم میان‌رشته‌ای این نهاد تا به امروز به 3.500 جامعه محلی در 52 کشور کمک کرده است تا مکان‌های همه‌شمولی بسازند و از این طریق جامعه خودشان را بهبود ببخشند؛ فضاهای عمومی که مردم به‌راحتی بتوانند در کنار هم حضور پیدا کنند و بستری برای ارتقای تعاملات اجتماعی باشند.

نام دانشجویانی که با شما در ترجمه همکاری داشتند را بگویید.

سروش افشاري، شایان آزاد، نگین علیدوست، نیایش سلحشور، ملیکا طاهري و سپهر آزادي که همگی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته شهرسازی و علاقه مند و فعال در حوزه کاری خودشان هستند. جا دارد یک بار دیگر از زحمات و تلاش‌های این دانشجویان گرامی قدردانی کنم و خداقوت بگویم.

دلیل اصلی شما برای تهیه نسخه فارسی این کتابچه چه بود و مخاطبان آن چه کسانی هستند؟

این کتابچه یکی ارزشمندترین راهنماهای مکان سازی در ارتباط با فضاهای عمومی است که می‌تواند برای دو دسته از مخاطبان ایرانی مفید باشد. دسته اول دانشجویان رشته‌های شهری و مشخصاً شهرسازی و طراحی شهری است که می‌توانند از مضامین و چارچوب‌های معرفی‌شده در این منبع برای ارتقای دانش نظری خود در حوزه فضاهای عمومی استفاده کنند. دسته دوم مجریان و گروه‌های فعال حوزه شهری است که می‌توانند از رویکردهای معرفی‌شده در آن برای پیشبرد بهتر پروژه‌های مشارکتی خود بهره ببرند. یکی دیگر از دلایل ترجمه کتاب، انجام تمرینی گروهی و مشارکتی با دانشجویان کلاس برای تقویت زبان تخصصی در شهرسازی بود، به‌نحوی‌که با طیف وسیعی از اصطلاحات کاربردی و به‌روز در حوزه شهر و فضاهای عمومی آشنا بشوند و اعتمادبه‌نفس خود را در ارتباط با ترجمه یک متن تخصصی و انتشار آن بالا ببرند.  

نحوه دسترسی به کتابچه «راهنمای مکان‌سازی» چگونه است؟

نسخه فارسی این کتابچه، بر بستر فضای اینترنت در دسترس است و از طریق لینکی که تعبیه‌شده است امکان دانلود مستقیم وجود دارد. امیدوارم برای دانشجویان و فعالان و گروه‌های مردم‌نهاد که در حوزه مشارکت شهروندی و ارتقای کیفی فضاهای عمومی کار می‌کنند، مفید و کاربردی باشد برای دانلود کتابچه «راهنمای مکان سازی» لینک زیر را کلیک کنید. 

دانلود کتابچه راهنمای مکان سازی

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهترجمه کتاب تخصصی «راهنمای مکان‌سازی» توسط دانشجویان شهرسازی

نظر خود را بنویسید