منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دانشجویان و استادان دانشگاه سوره در یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری با ارائه اثرهای ارزنده خود شرکت می‌کنند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن نگارگری ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه‌ها و جوامع هنری باهدف توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی هنر نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این رشته برگزار می‌شود. میثم‌ حسن‌خانی، مدرس گروه صنایع‌دستی دانشگاه سوره درباره این رویداد توضیح می‌دهد:

 

اولین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و هر دو سال یک‌بار با وقفه‌هایی برگزار شد که امسال یازدهمین دوسالانه به اجرا درمی‌آید. درواقع آخرین دوسالانه نگارگری کشور در سال 1396 بود و پس‌ازآن به دلیل پاندمی کرونا، برگزاری آن به تعویق افتاد. در حال حاضر این دوسالانه به‌عنوان اولین دوسالانه در قرن جدید در ایران شناخته می‌شود و از این حیث دارای اهمیت است. همچنین می‌توان گفت در رویداد امسال، نسل جدیدی از هنرمندان شرکت کردند و بنابراین حرف‌های جدیدی برای گفتن خواهند داشت. البته باوجوداینکه به دلیل فشردگی جشنواره‌ها زمان این رویداد به تعویق افتاد اما کیفیت و کارایی طرح‌ها بسیار عالی بود.

حسن‌خانی با اشاره به جشنواره‌های نگارگری در خارج از ایران اظهار کرد: از طرفی در حوزه نگارگری جشنواره‌های بین‌المللی زیادی ازجمله جشنواره زیتون، البرده، فجیره و یا الجزیره وجود دارد که در کشورهای مختلفی اعم از ترکیه، آذربایجان، هند و پاکستان برگزار می‌شود. عموماً ایرانیان به دلیل مهارت و تکنیک بالا در این جشنواره‌ها، به‌خصوص در رشته تذهیب و نگارگری بافاصله زیادی مقام اول را کسب می‌کنند؛ چراکه در کشور ما از دیرباز حجم زیادی از هنرمندان در این حوزه فعالیت داشته‌اند. جشنواره‌های بین‌المللی نگارگری برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ برگزار شد و نفر اول این مسابقه، شخصی ایرانی به نام محمدباقر آقامیری بود؛ نه‌تنها آن زمان، بلکه در سال‌های بعد نیز برنده این رویداد ایرانی‌ها بودند.

مدرس گروه صنایع‌دستی دانشگاه سوره ادامه داد: هنر نگارگری ایران در سطح بین‌المللی به‌ویژه در بخش نسخه‌های خطی، کاملاً شناخته‌شده است. همچنین زمانی که دعوت هنرمندان خارجی در این نوع جشنواره‌ها مطرح می‌شود، بسیاری معتقدند به دلیل اینکه هنر نگارگری ایران با سایر کشورها فاصله زیادی دارد، طبیعتاً کشورهای خارجی تمایلی برای شرکت در آن نخواهند داشت. با توجه به وضعیت نگارگری ایران در جهان می‌توان گفت این دوسالانه به‌نوعی یک برند ایرانی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.

حسن‌خانی در رابطه با بخش‌های مختلف رویداد ملی نگارگری گفت: دوسالانه ملی نگارگری که در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است، بخشی برای مدعوین نیز دارد که استادان پیشکسوت و هنرمند در آن حضور دارند. از سوی دیگر، در این مسابقه 4 بخش نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری داوری می‌شود. دراین‌بین، حدود 7 تا 8 نفر از استادان و هنرجویان دانشگاه سوره نیز آثار خود را به نمایش می‌گذارند که البته به نظر نمی‌رسد از سایر دانشگاه‌ها این حجم از هنرمندان شرکت کنند. در این راستا، تا جایی که حضور ذهن دارم، خانم‌ها ثابتی، طالبیان و منوچهری از دانشجویان و آقایان سعیدآبادی و موسوی و خود من در بخش استادان حاضر در این رویداد هستیم.

وی افزود: همچنین روز دوشنبه 22 اسفندماه ساعت 11 صبح علاوه بر دانشجویان دانشگاه سوره، سایر دانشجویان این حوزه می‌توانند یک کلاس طراحی سنتی و زیباشناسی را در محل نمایشگاه تجربه کنند. از طرفی بر اساس صحبت‌های انجام‌شده، افراد برگزیده در این دوسالانه نسبت به نفر اول مبلغ 25 میلیون تومان، نفر دوم 20 میلیون تومان و به نفر سوم 15 میلیون تومان وجه نقد تقدیم خواهد شد. همچنین سه نفر به‌عنوان هنرمند برگزیده احتمالاً عضو صندوق توسعه هنر، بیمه هنرمندان و بورسیه دانشگاه فرشچیان شوند.

مدرس گروه صنایع‌دستی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین از تمامی علاقه‌مندان و دوستان هنرمند دعوت می‌کنم از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند؛ چراکه این رویداد توانست پس از پنج سال سختی مجدداً برگزار شود و این دوسالانه، اولین دوسالانه ملی نگارگری ایران در قرن پانزدهم شمسی به شمار می‌رود. درواقع این رویداد می‌تواند به‌نوعی کلاس دانشگاه برای دانشجویان این رشته باشد.

 

گفتنی است یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با نمایش ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند در گرایش‌های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری برپاشده است و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موسسه صبای فرهنگستان هنر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهحضور سوره‌ای‌ها در دوسالانه ملی نگارگری/دوسالانه ملی نگارگری؛ یک برند ایرانی

نظر خود را بنویسید