منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به مناسبت هفته ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی،  نشست‌ها و کارگاه‌هایی را با حضور استادان برتر حوزه ارتباطات برگزار می‌کند.

به ‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، وبینار «جدال خرد و تکنولوژی در وب ارتباطی آینده» از سلسله نشست‌های هفته ارتباطات، در روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر "مجید رضاییان"، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم، همراه بود و پیرامون جدال خرد و تکنولوژی در وب ارتباطی آینده سخن گفته شد.

نویسنده کتاب شیوه‌نامه روزنامه‌نگاری با اشاره به جدال انسان و هوش مصنوعی و بیان مزایا و ویژگی‌های هوش مصنوعی گفت: «به‌زودی نرم‌افزار به‌جای انسان بسیاری از کارها را انجام خواهد داد، مثلاً هوش مصنوعی به‌جای روزنامه‌نگار تیتر می‌زند. الگوریتم‌ با داده‌های ورودی متقارن می‌توانند بسیاری از کارها را انجام دهند.»

دکتر مجید رضاییان با اشاره به مشخصه‌های وب 3 عنوان کرد: «جهانی که ما را تشویق به دیدن می‌کند ولی متأسفانه تشویق به خواندن نمی‌کند. محور جهان رباتیک هوش مصنوعی است و حالا این پرسش به وجود می‌آید که هوش مصنوعی چه آینده‌ای را برای ما رقم می‌زند؟»

وی با شرح مزایا و معایب وب ارتباطی آینده خاطرنشان کرد: «آن‌قدر پیش رفته‌ایم که این‌ها دیگر مزایا نیست، بلکه ویژگی است. هوش مصنوعی اقامه برهان نمی‌کند بلکه این توانایی را دارد که محیط را شناسایی کرده و تشخیص دهد.»

این روزنامه‌نگار پیشکسوت یادآور شد: «مثلاً تا سال ۲۰۳۵ ربات‌ها ادراک و ارتباط دارند. ربات‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و استاد راهنما یک ربات است که درس می‌دهد و می‌تواند پرسش کند، پاسخ بگیرد و واکنش ما را تغییر دهد. این اتفاق مهمی است و به دست آمدن آن نیز اتفاق عجیبی است.»

دکتر رضاییان با اشاره به ظهور اینترنت اشیاء و هوشمندی اشیاء ادامه داد: «تا سال ۲۰۳۵ سطح ارتباطات، به دلیل وجود هوش مصنوعی و اینترنت اشیا چند سطح بالاتر می‌رود.»

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم تأکید کرد: «ما دو سونامی بزرگ پیش رو داریم؛ که یکی از آن‌ها از بین رفتن مشاغل است. الآن بسیاری از مشاغل در بستر وب ایجاد می‌شود و باید برای حضور عالی در این فضا برنامه‌ریزی کرد.»

وی افزود: «در وب 3 وارد جهان جدید می‌شویم، در انتقال از وب 1 به وب 2 رابطه دوسویه تبدیل به چند سویه شده و نت فعال شد. در جهان آینده ما با پدیده‌های متعدد و صورت‌مسئله‌های زیادی مواجه هستیم و بسیاری از مفهوم‌ها تغییر کرده است. بنابراین باید بدانیم این تکنولوژی‌ها چه ویژگی‌هایی دارد.»

دکتر مجید رضاییان با اشاره به ماهیت نظم و تحقق آن خاطرنشان کرد: «هر نوع توسعه بر مبنای یک نظم استوار است و دارای یک مدل و بستر است. مفهوم اصلی و موتور محرکه‌ توسعه، نظم است و درک مفهوم آن با آمدن جهان رباتیک دچار تغییر خواهد شد و این تغییرات ما را وارد یک تغییر مدام و سردرگمی خواهد کرد.»

این مؤلف و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر ایران گفت: «وقتی تغییر تبدیل به یک فرآیند دائمی تبدیل شود معنای جهان سایبر کم‌کم برداشته می‌شود و عملاً جهان واقعی و سایبر یکی می‌شود. ما در فضای سایبر زندگی می‌کنیم و این مفهومِ نظم را دچار خدشه می‌کند. سرعت این تغییرات آن‌چنان زیاد است که عنصر نظم را از ما می‌گیرد.»

وی با اشاره به لزوم تحلیل دقیق اکنون و آینده تصریح کرد: «انسان با این تغییر همراه است، این نظم نیست و یک نوع سردرگمی و افراط است. هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص بدهد، و تحلیل کند امّا از منطق صوری برخوردار نیست و اقامه برهان ندارد. اگر داده دریافت کند به پاسخ می‌رسد و بنابراین فقط پاسخ دارد امّا این پاسخ بر مبنای استدلال نیست.»

این استاد ارتباطات بابیان ویژگی‌های هوش مصنوعی گفت: «ربات همانند انسان حافظه دارد، امّا فاقد حس و تخیل است.»

دکتر رضاییان یادآور شد: «هوش مصنوعی مانند انسان حافظه دارد امّا فاقد حس و تخیل است. انسان خردمند می‌تواند آرمان‌خواهی کند و ربات‌ها بر اساس آنچه دریافت می‌کنند پاسخ می‌دهند امّا هرگز نمی‌توانند آرمان‌خواهی کنند یا چیزی را احساس کنند.»

مؤسس مدرسه روزنامه‌نگاری و مطالعات رسانه بیان کرد: «در سال ۲۰۳۵ انسان علیه تکنولوژی شورش خواهد کرد، به دلیل ملال‌آور بودن آن.»

وی با اشاره به قابلیت‌های ChatGBT اظهار کرد: «این تکنولوژی ربات قدرتمندی است که بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کند و همه‌ ما از خود پرسیدیم قرار است این چه‌کار کند، وقتی یک ربات این کار را می‌کند پس ما چه‌کاره هستیم و این برای ما نگرانی ایجاد می‌کند.»

این پژوهشگر و عضو هیأت‌علمی تأکید کرد: «ما اسیر تکنولوژی نشده‌ایم بلکه تکنولوژی ما را بلعیده و بیش از این هم اتفاق خواهد افتاد. همه‌چیز تا درودیوار هم دارای هوش و داده‌ورزی شده و سپس انسان برای زندگی واقعی خود دل‌تنگ می‌شود.»

گفتنی است وبینار «جدال خرد و تکنولوژی در وب ارتباطی آینده» به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی به مناسبت هفته ارتباطات و با حضور استاد مجید رضاییان یکشنبه 17 اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ برگزار شد.

این گزارش به کوشش «زهره عرب» تهیه شده است.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری وبینار «جدال خرد و تکنولوژی در وب ارتباطی آینده» در دانشکده فرهنگ‌وارتباطات

نظر خود را بنویسید