منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به مناسبت هفته ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی،  نشست‌ها و کارگاه‌هایی را با حضور استادان برتر حوزه ارتباطات برگزار می‌کند.

به ‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، وبینار «نقطه کور پژوهش‌های ارتباطی» از سلسله نشست‌های هفته ارتباطات، در روز شنبه 23 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت 14 الی 16 در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر "امید علی مسعودی" و دکتر "یوسف خجیر"،  از استادان مطرح ارتباطات کشور همراه بود و در خصوص نقاط کور پژوهش‌های ارتباطی و ویژگی‌ها و معیارهای پژوهش خوب سخن گفته شد.

در ابتدای این جلسه دکتر امید علی مسعودی با اشاره به عدم‌حمایت از نظریه‌پردازان با طرح این پرسش وارد بحث شد: «آن‌قدر که از سلبریتی‌ها، بازیگران و ورزشکاران حمایت می‌شود در برابر آن چقدر از پژوهشگران و نظریه‌پردازان و کسانی که فعالیت علمی می‌کنند حمایت کرده‌ایم؟»

وی افزود: «تحقیق یعنی حقی را بر جای خود نشاندن. مسئله دیگر اینکه ما بایست فلسفه تحقیق را بدانیم. خوشبختانه در این حوزه کتاب‌های زیادی نوشته‌شده است. اینکه بدانیم روش کمی و کیفی چیست و فلسفه آن برایمان روشن باشد. البته این به نوع نگاه پژوهشگر به جهان هستی و معرفت‌شناسی او برمی‌گردد.»

دکتر یوسف خجیر نیز بابیان اینکه پژوهش بر اساس یک دغدغه و پرسش شکل می‌گیرد، گفت: «برای مثال احساس می‌کنیم در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به سرویس اجتماعی کمتر توجه می‌شود، همین می‌تواند برای ما سؤال ایجاد کند تا بررسی شود که چرا وضعیت این‌گونه است.»

قائم‌مقام رئیس دانشگاه سوره در این خصوص عنوان کرد: «یکی از مشکلاتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد اینکه استادان در بطن جامعه نیستند و در بین مردم حضور ندارند، خوشحالی استاد دانشگاه ما این است که هر سه ماه یک‌بار سوار مترو می‌شود و این را در کنفرانس‌های خود به‌عنوان یک خوشحالی و عامل مثبت اعلام می‌کند. کسی می‌تواند بگوید با جامعه ارتباط دارد که هرروز سوار مترو شود، در بطن جامعه حضور پیدا کند و دردهای جامعه را لمس کرده و خشونت‌ها و روابط اجتماعی را بفهمد.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی از چالش‌های پژوهشگران این است که از کدام مسیر برویم تا به جواب برسیم، انتخاب مسیر درست که به آن روش می‌گویند. چطور روش را انتخاب کنم؟ چه ملاکی باعث می‌شود آن را درست انتخاب کنیم تا بتوانیم از نقطه A به نقطه B برسیم؛ چراکه روش کل مسیر است.»

این پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات با اشاره به تفاوت بین روش و تکنیک تصریح کرد: «در پژوهش‌ها از تکنیک مرحله‌به‌مرحله استفاده می‌شود و همیشه با شما نیست ولی روش در طول کل مسیر با شماست، بنابراین انتخاب روش بسیار مهم است.»

دکتر خجیر یادآور شد: « ما سه روش داریم؛ کمی، کیفی و آمیخته یا Mixed Method (تلفیقی از روش‌های کمی و کیفی).»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره با بیان اینکه هر پژوهشگری ذهن فعال و پویا دارد، افزود: «از دیگر چالش‌ها این است که شخص می‌خواهد بر اساس علائق شخصی خود روش را انتخاب کند که این ما را به مقصد نمی‌رساند، روش پژوهش بر اساس هدف انتخاب می‌شود، زمانی که قصد اکتشاف داشته باشیم مجبور هستیم به سمت روش‌های کیفی برویم.»

وی اظهار کرد: «حلقه بعدی بعد از انتخاب عنوان و موضوع، روش است که ما را به سرانجام برساند. یکی از نقاط کور پژوهش همین است.»

به گفته‌ این مدرس دانشگاه «نقطه ناشناخته بعدی که معمولاً به آن کم‌توجهی می‌شود تحلیل یافته است، گاهی اوقات همه تلاش پژوهشگر این است که به سمت ذهنیت خود برود، درصورتی‌که پژوهشگر اصلاً نمی‌تواند ذهنیت داشته باشد مگر در بیان فرضیات و گزاره‌ها امّا در تائید آنها خیر.»

عضو هیأت علمی دانشگاه سوره تأکید کرد: «شما به‌عنوان محقق نباید در کار خود سوگیری داشته باشید، محقق در کارها و گزارش‌های پژوهشی و تحقیقی نباید اصرار به موضوعات ذهنی خود داشته باشد، بلکه باید بدون سوگیری و جانب‌داری داده‌هایش را تحلیل کند بدون اینکه چیز دیگری به آن اضافه کند یا در پی تائید فکر دیگری باشد.»

دکتر یوسف خجیر ادامه داد: «این موضوع در مورد نتیجه‌گیری نیز صدق می‌کند. نتیجه‌گیری باید بدون توجه به چیز دیگری یا نفع کسی و یا فکر کردن به تائید فرضیات انجام شود؛ چراکه نتیجه‌گیری در برنامه‌ریزی‌ها بسیار اهمیت دارد و نباید دست‌کاری شود، چون در این حالت پیشنهاد‌هایی که به برنامه‌ریزان می‌دهیم مشکل خواهد داشت.»

وی بیان کرد: «یکی دیگر از چالش‌های اساسی در حوزه پژوهش به‌ویژه در کشور ما اخلاق پژوهش است. یکی از مصادیق اخلاق پژوهشی، استفاده از منابع دیگران و ضرورت ذکر منبع به‌عنوان محور همه آن عوامل قبلی است.»

در ادامه دکتر امید علی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با اشاره به اهمیت علوم انسانی گفت: «ما در حوزه‌های مختلف در کشورمان حرف برای گفتن زیاد داریم، در حوزه پزشکی، نجوم و علوم مختلف و امیدواریم بتوانیم در علوم انسانی نیز به چنین موفقیت‌هایی دست‌یابیم.»

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر تأکید کرد: علم هم آسیب‌های جدی دارد اما غایت علم اقرار به جهل است. این روند توسعه علمی که مدرنیته در پیش‌گرفته می‌تواند به چالش‌هایی مثل گازهای گلخانه‌ای، از بین رفتن طبیعت، تغییرات زیستی و غیره بیانجامد.»

در پایان دکتر مسعودی در خصوص رویکرد اسلامی و دینی پژوهش‌ها، تجلی دین در جامعه و کمک دین به پژوهش‌های علمی، نظام سرمایه‌داری، در مورد آسیب‌های پژوهش و لزوم انجام پژوهش‌های بیشتر در علوم انسانی و حوزه ارتباطات سخن گفت.

گفتنی است وبینار «نقطه کور پژوهش‌های ارتباطی» به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی به مناسبت هفته ارتباطات و با حضور با حضور دکتر "امید علی مسعودی" و دکتر "یوسف خجیر"،  از استادان ارتباطات کشور، روز شنبه 23 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت 14 الی 16 در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهبرگزاری وبینار «نقطه کور پژوهش‌های ارتباطی»/ به مناسبت هفته ارتباطات در دانشکده فرهنگ‌و ارتباطات برگزار شد

نظر خود را بنویسید