منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط‌عمومی دانشگاه سوره - دست یافتن به موفقیتی در مقیاس ملی یا جهانی دشوار و به گمان برخی‌ها غیرممکن است. تجربه افراد موفق نشان می‌دهد که طی کردن این مسیر به علاقه و تلاش فردی و نیز گذشت زمان احتیاج دارد و پس‌ازآن موفقیت دست‌یافتنی می‌شود. «سحر غفوریان» یکی ازجمله این افراد است. او به‌تازگی دریکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی (SWIFF) انیمیشن حضور یافته و اثرش نامزد دریافت جایزه شده است. با او درباره این موفقیت و مسیری که پشت سر گذاشته است گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

تجربه تحصیلی شما بسیار متفاوت و جالب‌توجه است. چه خوب که گفت‌وگویمان را به همین بهانه شروع کنیم. اینکه شما در چه مقاطعی تحصیل کردید و چه شد که سر از انیمیشن درآوردید.

من سحر غفوریان هستم. متولد و ساکن تهران. اولین رشته من کارشناسی ارشد مهندسی مواد از دانشگاه علم و صنعت ایران و رشته دوم من کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده هنر دانشگاه سوره است. قبل از ورود به رشته انیمیشن، مدت سه سال دانشجوی دکتری مهندسی و علم مواد در دانشگاه مک مستر کانادا بودم که به دلایل شخصی به ایران بازگشتم. با رشته اول دریکی از شرکت‌های خودروسازی در واحد مهندسی مشغول به کار هستم و انیمیشن را نیز به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

مطلع شدیم که اثر شما در جشنواره SWIFF  نامزد جایزه شده است. درباره جزییات این جشنواره توضیح دهید؟

جشنواره SWIFF که مخفف Student World Impact Film Festival هست یک پلتفرم پیشرو برای نشان دادن استعداد هنری فیلم‌سازان دانشجو از سراسر جهان هست. این جشنواره هرسال به بیش از ده هزار فیلم‌ساز از 120 کشور این امکان را می‌دهد که حرفه خودشان را ارتقا دهند. این جشنواره عبارت است از نمایش فیلم، گفت‌وگوهای علمی و مراسم اهدای جوایز. این جشنواره سالانه است و امسال از 18 تا 25 ژوئن برگزار می‌شود.

چگونه با این جشنواره آشنا شدید؟

قبلاً جناب آقای امیر مهران، همکلاسی و درواقع استاد بنده، نحوه پیدا کردن و ثبت‌نام در جشنواره‌ها را به من آموزش داده بودند و از این طریق با این جشنواره آشنا شدم.

چگونه به ایده ساخت این کار رسیدید؟

باید اشاره‌کنم که با قصد وارد شدن به شاخه انیمیشن دوبعدی وارد دانشگاه شدم. اما بعد از ورود تعداد زیادی کاردستی ساختم که ایده استفاده از آنها در ساخت انیمیشن به سرم زد و مسیرم به سمت استاپ موشن تغییر کرد. اولین تمرینی که برای ساخت انیمیشن کوتاه داشتم در اولین جشنواره بین‌المللی استاپ موشن خانگی ایران جایزه ویژه خلاقیت را برد. همچنین اولین کار موشن گرافیک من در سومین نمایشگاه بین‌المللی دیزاین در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد. من این دو نمونه را خدمت استاد خرمیان، استاد راهنمای کار عملی‌ام بردم و ایشان خیلی استقبال کردند که من با همین سبک پایان‌نامه‌ام را تعریف کنم و شعر دختران ننه دریا را برای من پخش کردند. بعد از چند بار گوش کردن ایده گرافیکی کار در ذهنم شکل گرفت و شعر استاد شاملو با صدای زیبای خودشان فیلم‌نامه و روایت پایان‌نامه من شد.

 

نظر داوران جشنواره درباره اثر شما چه بود؟

داوران جشنواره SWIFF استقبال بسیار خوبی از این اثر داشتند و نظرات جالبی را درباره آن مطرح کردند که به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

- یک جواهر سینمایی که قدرت داستان‌گویی تصویری کارگردان را مجسم می‌کند و یک تأثیر طولانی باقی می‌گذارد.

- پالت تصویری زنده و مسحورکننده است و دنیای فیلم را به شیوه‌ای ازنظر تصویری جذاب زندگی می‌بخشد.

- فیلمی که حتماً باید دیده شود و نشان‌دهنده تلاش تیمی اشخاص بااستعدادی است که با هماهنگی کامل باهم کارکرده‌اند.

به‌جز این جشنواره، آیا در رویداد مشابه دیگری حضور داشتید؟

بله؛ جشنواره دیگری که در آن پذیرفته شدم، Student Academy Awards هست که بخش دانشجویی جشنواره اسکار محسوب می‌شود و 50 سال سابقه دارد. اواسط جولای مشخص می‌شود که چه‌کارهایی به مرحله نیمه‌نهایی راه‌یافته‌اند. البته که رقابت برای برنده شدن در این جشنواره بسیار تنگاتنگ است، اما خود پذیرفته شدن در این جشنواره هم برای من ارزشمند و امیدبخش است.

تصمیم خودتان برای ادامه این سبک از انیمیشن چیست؛ آیا قصد دارید آن را دنبال کنید یا به همین رویداد بسنده خواهید کرد؟

بسیار مشتاق و علاقه‌مندم در این سبک مینیمال گرافیکی و مواردی که عرض کردم کارهای بعدی را بسازم. می‌خواهم این بار شعر یا روایتش را خودم بنویسم. موشن گرافیک را هم به شیوه کار اولم دوست دارم و ادامه می‌دهم.

آیا قبل از ورود به دانشگاه مطالعه یا تجربه‌ای در زمینه انیمیشین داشتید؟

قبل از ورود به دانشگاه غیر از درسی که برای آمادگی کنکور خوانده بودم چیزی راجع به انیمیشن نمی‌دانستم. من حتی کلاس کنکور هم نرفته بودم. در دانشگاه سوره، با زحمات آقای دکتر زندی، بهترین استادان برای ما انتخاب شدند که هرکدام جزء مطرح‌ترین استادان انیمیشن کشور هستند. البته دوران تحصیل ما مصادف با قرنطینه کرونا شد و غیر از ترم اول، همه دوران تحصیل کلاس‌ها مجازی بودند. اما این دوران به همت استادان دانشگاه سوره برای من آسان‌تر گذشت و انقدر برای من این جریان جذاب بود که حتی یک جلسه از کلاس‌ها را در کل دوران تحصیل غیبت نکردم. به کمک این کلاس‌ها بود که من علاوه بر یادگرفتن انیمیشن موفق شدم مسیرم را در این حرفه انتخاب کنم. قبل از قبول شدن در دانشگاه خیلی شک داشتم که انیمیشن را در «آموزشگاه» یاد بگیرم یا «دانشگاه» ولی اکنون خوشحالم که مورد دوم را انتخاب کردم. البته که بعد از انتخاب مسیر، چند دوره خارج از دانشگاه را گذراندم. اما دیدی که من از انیمیشن دارم مرهون زحمات و آموزش‌های استادان دانشگاه سوره است.

به‌جز انیمیشن فعالیت هنری دیگری را دنبال می‌کنید؟

بله؛ من تار، سه‌تار و بم تار می‌زنم. نقاشی رنگ‌روغن را از هجده‌سالگی شروع کردم. کارهای دستی با ترکیبی از خمیر چینی، بافتنی، قلاب‌بافی، نقاشی، چرم و مواد دورریختنی انجام می‌دهم. شعر گفتن هم یکی از علایق جدی من هست.

از حضور شما در این مصاحبه سپاسگزارم. اگر نکته یا سؤالی باقی‌مانده بفرمایید.

 تشکر زیاد می‌کنم از تمامی استادانم، به‌خصوص آقای دکتر زندی و آقای دکتر خرمیان عزیز که استادان راهنمای من بودند، و جناب آقای امیر مهران بابت تمام حمایت‌هایی که از بنده داشتند. همچنین برای تمام همکلاس‌هایم در دانشگاه سوره آرزوی موفقیت دارم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهانیمیشن دانشجوی سوره در جشنواره SWIFF نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم فوق کوتاه شد/ گفت‌وگو با سحر غفوریان برگزیده این جشنواره

نظر خود را بنویسید