منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

کتاب «دیزاین کن که زیبایی امری کلیدی است» در نشست سه‌شنبه‌های نقد کتاب سوره مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی در این نشست که به همت این معاونت و دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد، «دکتر فرزانه آرین‌نژاد» طراح گرافیک و مترجم کتاب درباره چگونگی ترجمه و اهمیت این اثر توضیحاتی را بیان کرد و گفت: این کتاب برگرفته از یک مجموعه کتاب Duo است که در هر جلد مباحث مختلف را به زبان خیلی ساده ولی کارآمد و مفید بیان می‌کند.

وی هدف از ترجمه کتاب «دیزاین کن» را توجه به سلیقه‌های مختلف در رابطه با موضوع دیزاین عنوان کرد و اظهار داشت: همواره به دنبال این بودم کتابی را پیدا کنم تا همه علاقه‌مندان و فعالان رشته‌های هنری به‌ویژه دانشجویان از خواندن آن لذت ببرند. خوشبختانه این کتاب به شکلی است که فقط اهالی هنر و گرافیست‌ها را شامل نمی‌شود بلکه طیف گسترده‌تری از افراد جامعه را مخاطب قرار می‌دهد و این برای من بسیار مهم و جالب‌توجه است.

این نویسنده که پیش‌ازاین کتاب «درون پاراگراف» را برای دانشجویان و فعالان حوزه گرافیک و نشر ترجمه کرده بود، به تحلیل بخش‌های مختلف کتاب دیزاین کن و رویکرد نویسنده آن برای خلق این اثر اشاره کرد و افزود: آلن مور نویسنده کتاب، دیزاین را به‌عنوان یک اصل در زندگی مطرح می‌کند. او معتقد است هر شغلی که داریم یا به هر کاری که مشغول هستیم اگر به مبحث دیزاین توجه کنیم به‌طور حتم در آن حرفه بهتر و موفق‌تر ظاهر می‌شویم. به این دلیل مخاطب هدف این کتاب صرفاً افراد دست‌اندرکار یا دانشجویان رشته‌های هنری نیستند و دیدگاه آن راجع به مسئله دیزاین به‌عنوان کلیتی در تمام امور زندگی برای ساختن جهانی زیباتر مطرح می‌شود. نویسنده درجایی از کتاب این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهد و زیبایی را امری کلیدی و مثبت بیان می‌کند.

دکتر آرین نژاد، با اشاره به این نکته که دیزاین، طراحی نیست خاطرنشان کرد: واژه دیزاین معانی دیگری دارد و چند سالی است که در دنیا واژه دیزاین و معانی مختلف آن از جهات گوناگون موردبحث و بررسی قرارگرفته است. در ایران هم این روند شکل‌گرفته و امروز توجه همه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به واژه دیزاین جلب شده است به‌طوری‌که تصمیم گرفتند به آن طراحی نگویند. البته به دنبال آن هستیم که واژه فارسی مناسب که معنای مختلف دیزاین را برساند پیشنهاد دهیم.

مترجم کتاب، در ادامه سخنان خود به مقوله دیزاین خوب و دیزاین بد اشاره کرد و گفت: در خود کتاب فقط دیزاین خوب موردتوجه قرارگرفته و نویسنده به دیزاین بد اشاره چندانی نداشته است. ولی به تعبیر من دیزاین خوب همان‌طور که در کتاب نیز اشاره‌شده سبب خلق و آفرینش زیبایی می‌شود و بار مثبت را به دوش می‌کشد. هدف دیزاین خوب در هر سطحی که باشد بهبود شرایط و حل مشکل است. در مقابل این مسئله دیزاین بد را داریم که به اعتقاد بنده زمانی اتفاق می‌افتد که دیزاین به نتیجه دلخواه ما نمی‌رسد. خواه می‌خواهد یک اپلیکیشن برای رایانه یا تلفن همراه باشد یا در کاربردهای دیگر ظاهر شود. وقتی کاربرد نتواند از آن استفاده کند و دچار پیچیدگی شود می‌توان انتظار داشت که دیزاین بد اتفاق افتاده است هرچند که مفهوم و ماهیت دیزاین اغلب مثبت است.

سپس مجید کاشانی، مدیر هنری و طراح گرافیک به‌عنوان کارشناس و منتقد مواردی را درباره کتاب دیزاین کن مطرح کرد و گفت: ترجمه این کتاب شبیه این است که جهان را از یک مدار دیگری نگاه کنیم و با اتفاقات و هر چیز جالب آن روبه‌رو شویم. برخورد بنده با این کتاب از منظر طراحی جلد و یونیفرم شروع شد. زمانی که کتاب را بیشتر بررسی کردم متوجه شدم یک نمونه خوب محسوب می‌شود به‌ویژه آنکه ترجمه روان و ساده‌ای دارد و از سوی دیگر مخاطب می‌تواند آن را ساده و روان بخواند؛ درحالی‌که کتاب‌های تخصصی حتی پس از ترجمه اغلب متن سخت و سنگین دارند و همین مسئله خوانش کتاب را دشوار می‌کند. به نظر بنده همین سادگی و روانی خوانش یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های نهفته در کتاب دیزاین کن است.

او در ادامه به بیان نکاتی از کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مواردی که در این کتاب به آن پرداخته‌شده موضوع گرافیک دیزاین است. کتاب از دو بخش تشکیل‌شده است؛ در بخش اول نویسنده درباره دیزاین صحبت می‌کند و در بخش دوم درس‌هایی برای دیدن جهان پیرامون را همراه با تمرین و برخورد با تصاویر می‌دهد. وقتی بخش اول را مطالعه کردم متوجه شدم در یک سری جاها رفتار درست و حرفه‌ای داشتم و درجاهای دیگر اشتباه عمل کرده‌ام.

کاشانی دستیابی به خودآگاهی را دیگر ویژگی این کتاب عنوان کرد و افزود: بامطالعه این کتاب خواننده به‌نوعی از خودآگاهی می‌رسد و این برای دانشجویان بسیار مهم است و چه‌بسا بتواند به‌عنوان یک نیروی پیشران و محرک عمل کند.

این منتقد و طراح گرافیک در ادامه گفت: جایی نویسنده بیان می‌کند که لازمه دیزاین خوب، «دیزاین خود» است. من به‌عنوان آرتیست ابتدا باید بتوانم خودم را دیزاین کنم. شکل ساده آن توجه به‌ظاهر، نحوه لباس پوشیدن و مسائلی ازاین‌دست است. ولی شکل بیرونی آن توجه به نظم درونی است. به نظر نویسنده دیزاین منجر به نظم و آرامش درونی می‌شود و اگر روی خودمان تمرکز کنیم می‌توانیم این روند منظم را در همه برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که داریم به شکل درست و منطقی به کار بگیریم و به آرامش برسیم. با توجه کردن به درون خودمان می‌توانیم کارهای خوبی را خلق کنیم.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر بداهه‌پردازی در دیزاین و بایسته‌های آن اظهار کرد: بداهه‌پردازی در دیزاین مانند موسیقی نیازمند آگاهی و رسیدن به دانش کافی است. در دیزاین خیلی اوقات افراد احساس می‌کنند که آرتیست کاری را بدون برنامه قبلی انجام داده در حالی است او مسیر متفاوتی را پیش‌گرفته و چارچوب‌ها را شکسته است و می‌خواهد مسیر جدید و متفاوتی را دنبال کند. در دوره هنر کلاسیک ما این روند را در طراحی‌های پیکاسو شاهد بودیم. علاوه بر آن باید نسبت به تغذیه تصورات خودمان حساس باشیم. دیزاینر مثل ورزشکاری حرفه‌ای باید علاوه بر تربیت جسم خود به مسئله تغذیه هم توجه داشته باشد. این به معنی آن است که کتاب خوب بخوانیم، موسیقی خوب بشنویم یا هر فیلمی را تماشا نکنیم. باید روی همه آن‌ها وسواس داشته باشیم زیرا به‌عنوان دیزاینر به مراقبه ذهنی احتیاج داریم، همان‌طور که زنده‌یاد مرتضی ممیز و بسیاری بزرگان دیگر چنین مراقبه‌ای را انجام می‌دادند.

در پایان این نشست که بعدازظهر 23 آبان در سالن کنفرانس دانشگاه سوره برگزار شد، حاضران دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.

گفتنی است، چاپ نخست کتاب «دیزاین کن که زیبایی امری کلیدی است»، در قطع رقعی و 80 صفحه توسط انتشارات یساولی منتشر و به بازار نشر عرضه‌شده است.

گزارش: محمد جواد نعمتی

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر نشست سه‌شنبه‌های کتاب سوره مطرح شد: کتاب دیزاین کن برای همه افراد جامعه

نظر خود را بنویسید