منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دوشنبه‌های نقد کتاب سوره این بار به سراغ کتاب «فتوژورنالیسم» نوشته کنت کوبر رفت و آن را موردنقد و بررسی قرارداد.

 

این نشست به میزبانی دانشکده هنر و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره برگزار شد. «کامران شریفی» به‌عنوان دبیر، «اسماعیل عباسی» مترجم اثر و «علی حسن‌پور» به‌عنوان منتقد در این نشست حضور داشتند. این جلسه در روز دوشنبه 31 اردیبهشت، از ساعت 14 الی 16 در سالن کنفرانس دانشگاه سوره واقع در ساختمان مرکزی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، پس از سلام و خوش‌آمد گویی استادان اسماعیل عباسی و علی حسن‌پور، دبیر نشست با طرح سوالی در حوزه انگیزه اسماعیل عباسی در ترجمه کتاب کنت کوبر، جلسه را آغاز کرد. اسماعیل عباسی از تجربیات خود در مواجه مستقیم با دانشجویان و اطلاع از ناآگاهی آن‌ها در مباحثی از قبیل نقد عکس، معانی و مفاهیم واژه‌های تخصصی در حوزه عکاسی گفت و از تاثیر تعامل خود با دانشجویان درروند انتخاب کتاب فتوژورنالیسم برای ترجمه کردن صحبت کرد. همچنین این کتاب را ترکیبی از تالیف و ترجمه خواند. سپس توضیحات تکمیلی خود را در خصوص تالیف جلد دوم و حتی سوم و چهارم که به ترتیب در مورد عکاسی خبری در ایران و ویدئو ژورنالیسم است و همچنان به مرحله چاپ و نشر نرسیده‌اند، ارائه کرد. وی در ادامه صحبت‌هایش به شیوه مطابقت دادن بخش‌هایی از کتاب به‌عنوان بهترین شیوه برای ترجمه مطالب کتاب در نسبت درست با جغرافیا و زمانه زبان مقصد اشاره کرد.

علی حسن‌پور در ادامه صحبت‌های اسماعیل عباسی، به‌درستی انتخاب این کتاب برای ترجمه اشاره کرد. همچنین به دانشجویانی که تجربه کافی از عکاسی کسب نکرده‌اند اما دست به ترجمه مباحث نظری می‌زنند، انتقاد کرد و این را دلیلی بر تعدد وجود چند ترجمه از یک کتاب دانست. در انتهای این بحث اسماعیل عباسی با تاکید بر روی صحبت‌های علی حسن‌پور، در مورد ضرورت وجود یک‌نهاد برای اطلاع دادن به مترجمان از کتاب‌های موردنیاز صحبت کرد.

علی حسن‌پور در پاسخ به پرسش دبیر نشست در مورد دسته‌بندی مطالب کتاب، به وجود بخش‌های عمومی توامان با بخش‌های فنی مثل نورسنجی یا انواع لنز و مطالبی از این قبیل اشاره کرد.

در ادامه، دبیر نشست به بحث اشتراک‌گذاری عکس توسط عکاس وارد شد. اسماعیل عباسی وجود تکنولوژی را دلیلی بر توانایی اشتراک‌گذاری سریع و آسان عکس توسط هر شخص تلقی کرد و داشتن یک حواس‌جمعی را روشی درست برای مواجهه با این امکانات تازه عنوان کرد. علی حسن‌پور تغییر دادن در شیوه کاری عکاسان خبری را از ملزومات این اتفاق نوظهور دانست. سپس در مورد خارج شدن پروسه تولید خبر از انحصار عکاسان توضیح داد و عکاسی خبری را به لطف شبکه‌های اجتماعی، پدیده‌ای در دسترس معرفی کرد.

سپس دبیر نشست به حضور حسین چنعانی زاده و مرتضی صدیقی فر، از پژوهشگران تاریخ عکاسی اشاره کرد و از حسین چنعانی زاده در مورد ماندگاری کتاب‌های تحت تالیف و ترجمه اسماعیل عباسی پرسشی مطرح کرد. وی از دغدغه مندی اسماعیل عباسی در حوزه مطالبی که کمتر به آن‌ها پرداخته‌شده، صحبت کرد و در ادامه از کتاب‌های نقد عکس و آموزش عکاسی از مقدماتی تا پیشرفته ایشان مثال زد. همچنین نوید چاپ کتابی از اسماعیل عباسی با موضوع نشریات عکس را به همراهان حاضر در نشست داد.

آخرین بحث این نشست با پرسش دبیر از علی حسن‌پور با اشاره به کتاب ایشان با عنوان عکاسی و رسانه، در مورد رعایت نشدن اصول عکاسی در محیط خارج از محیط آکادمیک آغاز شد. علی حسن‌پور با اشاره به چند نکته، شرایط فوتوژورنالیسم را دستخوش تغییراتی دانست: 1. حضور با تاخیر یک عکاس درصحنه‌ای که واقعه‌ای در آنجا رخ‌داده است. 2. نگاه کردن تنها از یک زاویه توسط عکاس به آن واقعه. 3. ایجاد شدن یک آشفته‌بازار در حوزه تولید عکس. وی لازمه داشتن یک فرم و روایت شخصی در عکس‌های یک عکاس و پیروی نکردن تنها از یک الگوی ثابت و مشخص را راه‌حلی برای این تغییرات ایجادشده در فوتوژورنالیسم دانست. اسماعیل عباسی با اشاره به چند ویژگی از یک عکاس خبری، با صحبت‌های علی حسن‌پور مخالفت کرد: 1. داشتن چشم بینا 2. داشتن گوش شنوا 3. داشتن زبان گویا. او به این ویژگی‌ها استناد کرد و عکاس را موظف به ثبت و انتشار عکسی دانست که مفهومش مستقیماً همان مفهومی باشد که او با حضور در آن صحنه و دیدن آن واقعه برداشت کرده است. همچنین به گونه از عکاسی به نام عکاسی ژرف‌نگری اشاره کرد و راه‌حل ارائه‌شده توسط علی حسن‌پور را تنها در این‌گونه موفق دانست.

سپس علی حسن‌پور با صحبت در مورد نبودن یک رسانه مستقل و وابسته بودن خبرگزاری‌ها به یک‌نهاد خاص، به‌عنوان یکی از نکات آسیب‌زننده در حوزه عکاسی خبری، صحبت‌‌هایش را به پایان رساند. اسماعیل عباسی نیز صحبت‌هایش را با اشاره به وظیفه معلمان و استادان در آموزش با همین کتاب‌های منبع در محیط‌های آکادمیک خاتمه داد.

گزارش از مستانه کریمی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدوشنبه‌های نقد کتاب سوره با بررسی کتاب «فتوژورنالیسم» برگزار شد.

نظر خود را بنویسید