منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

کارگاه هنر جنگ شناختی در عصر هوش مصنوعی با تدریس دکتر سمیرا خطیب‌زاده روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ صبح در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره در ابتدای جلسه به بررسی تعاریف علوم شناختی (مجموعه‌ای از علوم که درک و شناخت ما را درباره اطراف و جهان شما می‌دهد؛ شناخت به عنوان یک فعالیت ذهنی برای کسب دانش و فهم؛ فهم چگونگی ذهن و عملکرد مغز، مهندسی معکوس فرآیندهای ذهنی و فرمول بندی سوالات جهت پاسخ دهی) و علوم زیر مجموعه آن (روان‌شناسی شناختی، علوم اعصاب‌شناختی، زبانی‌شناسی شناختی، علم فلسفه و هوش مصنوعی) به همراه فیلم پرداخته شد.

در ادامه این نشست خطیب زاده با اشاره به سه نوع از جنگ‌های بشر اعم از جنگ سخت (همراه با ابزارهای نظامی و کشتار وسیع)، جنگ نیمه‌سخت (تا حدودی ویژگی‌های جنگ سخت را در محدوده کوچکتر دارد مثل کودتاهای در جهت تغییر هیئت حاکمه دولت) و جنگ نرم (بدون ابزار نظامی و استفاده از رسانه‌های نوین)، جنگ شناختی را در دسته بندی جنگ‌‌های نرم قرار دادند و آن را تسخیر قلب و ذهن مخاطب به شیوه غیرملموس و زیرپوستی مطرح نمودند.

این پژوهشگر حوزه رسانه عنوان کرد: در جنگ شناختی اولویت تأثیرگذاری بر قلب است. جنگ شناختی دارای ماهیت موذیانه‌ای است که درک و واکنش معمولی ما نسبت به حوادث را مختل می‌کند. وی خاطر نشان کردند که جنگ شناختی بدون ردپا، موریانه‌وار و موذیانه و به آرامی در افراد تاثیر می‌گذارد. تفاوت جنگ‌شناختی با جنگ نرم در آن است که در جنگ‌شناختی به وسیله رسانه‌های نوین و بدون ردپا بر افراد تاثیر می‌گذاریم؛ جنگ شناختی شکل تکامل‌یافته‌تر، پیشرفته‌تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی است و مبتنی بر جامعه شبکه‌ای با مدیریت ادراک است.

دکتر خطیب زاده تاکید کردند بهترین راه مقابله با جنگ‌شناختی ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای است. جنگ شناختی مناسبات بین دولت و ملت را برهم می‌زند و گسل‌ها را فعال می‌کند، انرژی آزاد شده را مدیریت می‌کند‌. در جنگ شناختی رسانه تنها ابزار نیست بلکه یکی از ابزارهاست و با از بین رفتن انحصار رسانه‌ها، هیچ کس نمی‌تواند جریان اطلاعات را در کنترل خودش داشته باشد.

وی بیان کرد: از تاثیرات جنگ‌شناختی به دستکاری ذهن، تغییر نگرش، تغییر و تسلط بر مدل تحلیل اطلاعات در افراد، اثرگذاری در تصمیم‌گیری و اقدامات فرد، پیش‌بینی کنش‌های رقیب و مدیریت هیجانات و احساسات و حب و بغض اشاره کرد. مدل‌سازی ریاضی فرآیندهای ذهنی، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین و ... اهدافی است که مورد توجه جنگ شناختی قرار می‌گیرد.  در جنگ شناختی اول تضعیف روحیه با براندازی و بی ثباتی صورت می گیرد که گاهی ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد که مؤثرترین روش تاثیر گذاری روی نوجوانان و جوانان با نفوذ، تبلیغات و پروپاگاندا است.

 

مدیرگروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه سوره افزود: در عصر هوش مصنوعی قدرت کلمات از قدرت گلوله بیشتر است و جنگ شناختی یک جنگ نامرئی بدون سناریو است که در قلمرو شناختی اتفاق می‌افتد. بنابراین جنگ‌شناختی شکل پیچیده‌تر و همه جانبه‌تر همان جنگ‌های روانی، رسانه‌ای، ارتباطی، فرهنگی و هوشمند است. جنگ روایت‌ها ، جنگ زندگی به تمام معنا است و در لایه‌های زندگی و سبک زندگی افراد تنیده است و هنر این جنگ به نداشتن احساس جنگ است و به بی نظمی خارج از متن زندگی موجود فکر نکردن است.

دکتر خطیب‌زاده در جمع‌بندی جلسه به سلاح‌های جنگ‌شناختی اعم از اعتماد‌زادیی، ناامیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، از بین بردن مشروعیت نظام و زیر سوال بردن اعتبار حاکمیت اشاره و مطرح کردند که آسیب‌های جنگ شناختی فرد به فرد نیست و تمام مردم کشور را درگیر می کند. وی افزود از شگردهای رسانه‌ای در جنگ‌شناختی قاب‌بندی واقعیت است که رسانه تعیین می‌کند ما چه چیزی را ، چگونه و از چه زاویه‌ای ببینیم.

و در آخر با پاسخ به پرسش های مطرح شده دانشجویان، جلسه در ساعت ۱۲ به پایان رسید.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر دانشکده فرهنگ و ارتباطات برگزار شد: کارگاه هنر جنگ شناختی برگزار شد

نظر خود را بنویسید