منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ چهارمین وبینار از مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «اثرگذاری بحران سوریه بر نمایشنامه‌های سوری»، با ارائه و سخنرانی دکتر رنا هاشم‌جونی عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین سوریه، روز سه‌شنبه مورخ 6 مهرماه 1400 ساعت 17 الی 18 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، رنا هاشم‌جونی درباره دفاع مقدس ایران اذعان کرد: دفاع مقدس از پر افتخارترین و ماندگارترین حماسه‌های ملت فهیم، بصیر و انقلابی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و دارای پیامدها و دستاوردهای ارزشمندی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سوریه یکی از ضرورت‌هایی که باید در کشور ما مورد توجه قرار گیرد؛ تقویت حس وطن‌گرایی در میان اقوام گوناگون است. سوریه کشوری است که انواع فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلفی در آن حضور دارند و همین اتحاد و یکپارچگی دست در دست هم داد و سبب پیروزی محور مقاومت در سوریه علیه تکفیری‌ها و دشمنان شد.

هاشم‌جونی خاطر نشان کرد: اکنون سوریه در جریان جنگ فرهنگی به دنبال نجات فرهنگ است. بنابراین ما باید در جبهه فرهنگی بجنگیم. وی گفت: تئاتر یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل فرهنگی بوده؛ زیرا بسیار به مردم وابسته است. این جنگ آثار منفی خود را بر تئاتر سوریه گذاشت و آن را مجبور کرد در چهار سال اولیه در سایه دستکاری و ویرانی قرار گیرد.

در ادامه جلسه، رنا هاشم‌جونی در رابطه با نمایشنامه‌های سوری گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از آن، چیزی شبیه به یک قیامت خجالتی در نمایشنامه سوری مشاهده شد. بنابراین نظریات بسیاری ارائه شد و تئاتر سوریه در سال‌های جنگ آنچه بود را به طور مستقیم ترجمه نمی‌کرد و مخاطب را دچار تردید می‌کرد. وی ادامه داد: تئاتر به زمان نیاز دارد که آن‌چه را اتفاق افتاده درک و پیامدهای آن را جذب کند.

سپس، هاشم‌جونی خاطر نشان کرد: گاهی وحشت از بحران و آسیب‌های روانی ناشی از جنگ می‌تواند جریان خلاقیت را متوقف کند. در طول ده سال گذشته چندین نمایشنامه ارائه شده و از برخی از آن‌ها استفاده و معامله شده است. نمایشنامه سوری که طی ده سال ارائه شد، به گونه‌ای بود که دارای یک زبان تصویری، صوتی، موسیقی، جلوه‌های مختلف و تصاویر منعکس شده در قالب تئاتر مدرن، ویدئو یا نمایشی بود که با خوانندگی همپوشانی داشت و پیش از این ارائه نشده بود.

در پایان جلسه، رنا هاشم‌جونی عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین سوریه به برخی نمایشنامه‌های سوریه اشاره کرد و به ارائه توضیحاتی درباره آن‌ها پرداخت.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: چهارمین نشست تخصصی، «اثرگذاری بحران سوریه بر نمایشنامه‌های سوری»، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید