منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ محمدحسین یاوری و محمدمهدی عبدی دبیران کانون و انجمن علمی فیلم و سینمای دانشگاه سوره، ضمن گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه، در خصوص معرفی این تشکل‌ها و برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته نکاتی را بیان کردند. محمدحسین یاوری در این باره گفت: روند تشکیل کانون فیلم به صورت انتخابات و ثبت‌نام کاندیداتوری بوده که توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی هر سال یک‌بار اجراء می‌شود. به این معنا که، هر دوره‌ای از کانون یک سال مهلت فعالیت دارد و هر سال در حال تغییر است. در واقع، به صورتی‌ست که دانشجویان در این انتخابات شرکت می‌کنند و رأی می‌دهند. در نهایت، پنج نفر در کانون سینما و انجمن علمی فیلم و سینما به عنوان شورای مرکزی و دو نفر علی‌البدل انتخاب می‌شوند؛ که در مجموع این کانون دارای هفت نفر عضو می‌باشد. وی گفت: علی‌البدل تنها درصورتی حق دارد وارد شورای مرکزی شود که یا یک نفر انصراف دهد یا به دلایلی از شورای مرکزی خارج شود.

محمدحسین یاوری افزود: نحوه انتخاب، به صورت رأی‌گیری بوده که دانشجویان انجام می‌دهند و پس از انتخاب شورای مرکزی می‌توان از میان دانشجویان عضوگیری کرد و دانشجویان نیز می‌توانند در کنار شورای مرکزی به فعالیت در کانون فیلم بپردازند.

دبیر کانون فیلم و سینما دانشگاه سوره درباره برنامه‌ها و تصمیمات این کانون اذعان کرد: برنامه‌ها و تصمیماتی که اتخاذ شده این بوده است که به صورت مشترک با تشکل دیگر سینما یعنی انجمن علمی فیلم و سینما به شیوه هماهنگ و یکپارچه وارد عمل شویم تا امور مربوطه به صورت منسجم‌تر پیش رود و به نوعی تسریع در دستیابی به اهداف ایجاد شود.

وی در خصوص اهداف کانون گفت: از اهداف مورد نظر این بود که پس از سه سال عدم برگزاری جشنواره سایه، آن را احیاء کنیم و چنین امری به لطف خدا و همت اعضاء کانون حاصل شد. لازم به ذکر است که با توجه به ایجاد پیک کرونا دلتا در فصل تابستان، این جریان کمی به تأخیر افتاد و البته قرار است که فراخوان جدید به زودی منتشر شود. همچنین، تصمیم بر این بود که نشریه تخصصی پس از چهار سال دایر کنیم. نشریه تخصصی که از طرف انجمن علمی سینما باشد و مخصوصاً در رابطه با موضوع سینما کار کند، که به این مهم نیز دست پیدا کردیم.

یاوری در تشریح این نشریه تخصصی عنوان کرد: شماره نخست نشریه ناسور با همت اعضای انجمن علمی و همکاری گروه کار و سینما، به سردبیری محمدجواد صابری منتشر شد. وی ادامه داد: تصمیم داریم کارگاه‌هایی را برگزار کنیم که جنبه مکمل با برنامه‌های آموزشی دانشجویان داشته باشد. به این منظور، در همان ابتدا در پلتفرم‌های اینستاگرام و تلگرام از دانشجویان نظرخواهی کردیم که چه برنامه‌هایی را مد نظر دارند. همچنین، به سبب آن برنامه‌ها از ابتدای سال تاکنون حدود شش کارگاه؛ یک کارگاه نقد ریویونویسی و چهار کارگاه درس‌گفتارهای ادبیات و سینما که این جلسات مربوط به اردیبهشت‌ماه بود و برای خردادماه نیز، با آقای مولایی دو جلسه و با آقای کاشانی یک جلسه برگزار کردیم. وی افزود: برای تیرماه، برنامه‌ای داشتیم که با تعطیلات دانشگاه مواجه شدیم و به همین خاطر برنامه‌ریزی برای جشنواره سایه به زمان دیگری موکول شد.

یاوری خاطر نشان کرد: ان‌شاءالله از مهرماه برنامه‌ها را از سر خواهیم گرفت. در مهرماه تعدادی برنامه از سوی گروه سینما برگزار خواهد شد و آبان‌ماه نیز برنامه‌هایی در چارچوب سینمای کوتاه خواهیم داشت. در ضمن، برنامه نقد فیلم داریم و امیدوار هستیم تا بتوانیم این برنامه‌ها را به صورت حضوری در سالن سینما دانشگاه سوره داشته باشیم که همانند گذشته دانشجویان در کنار یکدیگر به تماشای فیلم پرداخته و درباره نقد آن، رأی و نظر خود را بیان کنند.

وی ضمن اشاره به جشنواره سایه گفت: در نظر داریم که در ماه مهر فراخوان جدید را منتشر کرده و جشنواره به دو صورت کلاسیک و کاربردی برگزار شود. همچنین، در بخش کارگاهی و کاربردی قرار بر آن است که ایده‌های فیلم کوتاه و ایده‌های تک خطی به فیلم‌نامه تبدیل و سپس در قالب فیلم کوتاه ساخته شوند.

در ادامه‌ی این گفت‌وگو، محمدمهدی عبدی دبیر انجمن علمی فیلم و سینما جهت معرفی این انجمن عنوان کرد: انجمن علمی سینما دانشگاه سوره در یک دوره انتخابات، توسط دانشجویان انتخاب شد و دارای پنج عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است. از اهداف این انجمن می‌توان به احیاء جشنواره سایه، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و راه‌اندازی نشریه اشاره نمود. همچنین، فراخوان جشنواره به‌زودی منتشر می‌شود.

عبدی در خصوص کارگاه‌های برگزار شده در انجمن علمی فیلم و سینما دانشگاه سوره افزود: درس‌گفتارهایی درباره ادبیات و سینما با محمد طلوعی در چهار جلسه، ریویونویسی و معیار نقد مکتوب با حسین معززی‌نیا در یک جلسه، آنچه یک تدوین‌گر باید از فیلم‌نامه بداند و بازیگری در اتاق تدوین با میثم مولایی در دو جلسه و گم‌گشتگی در فرم روایت با مهران کاشانی در یک جلسه؛ از کارگاه‌های برگزار شده در این انجمن بوده است.

عبدی به دیگر اقدام صورت گرفته در کانون و انجمن فیلم سینما اشاره کرد و گفت: شماره نخست نشریه دانشجویی و سینمایی ناسور به مدیر مسئولی و سردبیری محمدجواد صابری منتشر شد.

وی در ادامه اظهار داشت: انجمن و کانون سینما از هم جدا نیست و این دو تشکل به شدت با یکدیگر تعامل داشته و می‌توان این دستاوردها را حاصل تلاش این دو تشکل دانست. همچنین، برنامه‌های ما نیز در ادامه به همین منوال خواهد بود.

سپس، محمدحسین یاوری در پاسخ به این سؤال که میزان کارآمدی کانون فیلم و سینما دانشگاه سوره را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: از مهرماه به بعد مانند سابق در هفته یک جلسه خواهیم داشت و حداقل دو شماره دیگر از نشریه ناسور را منتشر می‌کنیم و همین‌طور، جشنواره سایه را راه‌اندازی خواهیم کرد. علاوه بر آن، در پایان‌دوره فعالیت کانون؛ یک ویژه‌نامه از فعالیتهای یک ساله آماده می‌کنیم تا مورد استفاده اعضای بعدی کانون قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر فوق برنامه‌های فرهنگی و هنری، برنامه‌های علمی نیز خواهیم داشت که بتوانیم با همکاری دانشگاه سوره، کتابخانه مرکزی را تجهیز و بخش سینما را در کتابخانه تقویت کنیم.

در پایان، محمدمهدی عبدی شرایط و دستاورهای انجمن علمی فیلم و سینما را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه ما قرار داشت، تا حد خوبی توانستیم محیط راکد دانشجویی ناشی از همه‌گیری را فعال کرده و همچنین انجمن علمی‌ای که چند سال متوقف بود و فعالیت نداشت، راه‌اندازی کنیم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، کانون فیلم، انجمن علمی سینما، مدیریت امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید